Hej!

Fått en offert på takbyte inkl en del annat arbete. Verkar det rimligt?

Jag bor i Halland och huset är ett 1,5 plans med brant tak, typiskt 70-tal. Yta skattad till 219m2. Finns en takkupa och en förstukvist.

Följande ingår

Rivning
bef pannor (betong), läkt o vindskivor, rännor, rör, krok, panel på kupan, plåtbeslag

Montage
papp, läkt, pannor, vindskivor, vindskiveplåt, krok, rännor, stuprör, fotplåt, ränndalsplåt, fågelband,
nocktätning, (Metalroll), 3 nya ventilationshuvar i plåt, plåtinklädning av skorsten inkl ny huv,
ny korrugerad plåt på takkupa, ny panel o plåt runt kupan, taksteg samt glidskydd

Allt material ingår, kran, ställning och avfallshantering ingår
Målning av kupan ingår ej (275 kr /timma)

Betongpannor Monier Jönåker 2 kupigt svart

Priset:
material 41 000
kranar ställning 15 000
arbetskostnad 183 000
Totalt 239 000
ROT 91 500
Kund betalar 147 500

Nu blev det lite fel då jag inte upplyst om att jag bor ensam och inte kan få mer än 50 000 i Rot så sluträkningen landar väl då snarare kring ca 147 500 + 41 500 dvs 189 000 kr som jag får punga ut med.

Känns det rimligt med nästan 200 000 kr för ett takbyte inkl plåtarbete efter rot? Hur många arbetstimmar kan man tänka sig att de 183 000 kr motsvarar. För mig känns det som om de har tänkt att bo på taket i några veckor? Entreprenören svensk, jobbarna är sannolikt polacker. Seriös firma dock. Gör många jobb i området.

Jag tycker det känns i överkant och att jag snart funderar på att göra det själv och då kanske välja shingel som är snyggt och kanske lättare att lägga. Håller inte så länge men jag är nog avflyttad eller död så då kan det kvitta :)
Behöver man förresten klä in skorstenen, lika effektivt att kolla fogarna och åtgärda dem istället?

Kul att höra era kommentarer.:cool:
 
Om man bortser från att timpriset är väldigt lågt så är priset rimligt, där jag jobbar skulle det kostat ganska precis lika, men vi debiterar 500:-/timme inkl moms.

Ta in fler anbud får du se hur det står sig.
 
Tack för svar!
Hänger inte riktigt med här Larsbj?
183 000 kr och 500 kr per timme blir ca 366 timmar dvs nästan 10 veckors arbete för en ensam person men 5 veckor för två takläggare. Om man räknar bort nån dag här och där för transporter av avfall, byggmtrl etc så blir det ju för mig längre tid än det jag ser att det tycks ta när de lagt om tak på närliggande hus av samma storlek. Kanske tänker jag fel här? :)
 
Låter rimligt.
1000:-/m2 brukar man kunna ha som grovrikt innan rot all incl.
 
JimmyB skrev:
Tack för svar!
Hänger inte riktigt med här Larsbj?
183 000 kr och 500 kr per timme blir ca 366 timmar dvs nästan 10 veckors arbete för en ensam person men 5 veckor för två takläggare. Om man räknar bort nån dag här och där för transporter av avfall, byggmtrl etc så blir det ju för mig längre tid än det jag ser att det tycks ta när de lagt om tak på närliggande hus av samma storlek. Kanske tänker jag fel här? :)
För det första skulle jag säga att det pris du fått inne håller ett alldeles för låg materialpris att köpa följande för 41000:- är nog inte möjligt, det kostar bara det från plåtslagaren. (Rotfusk ?)

"papp, läkt, pannor, vindskivor, vindskiveplåt, krok, rännor, stuprör, fotplåt, ränndalsplåt, fågelband,
nocktätning, (Metalroll), 3 nya ventilationshuvar i plåt, plåtinklädning av skorsten inkl ny huv,
ny korrugerad plåt på takkupa, ny panel o plåt runt kupan, taksteg samt glidskydd"

Sen ska det ju dras av för resor, och andra omkostnader samt vinst för företaget innan du delar med timlönen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tycker materialpriset verkar lågt och timpriset högt.
 
Du ska ju bytta mycket plåt och det kostar en del.

Måste fråga ska dom lägga ny korrugerad plåt på takkupa? varför inte betong pannor? Eller lutar det för lite för betong men korrugerad plåt kräver nästa samma lutning.
 
Stefan N skrev:
Tycker materialpriset verkar lågt och timpriset högt.
Antar att du menar arbetskostnaden hög inte timpriset ? isf är vi överens
 
Ja, det va det jag menade.....
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
johan ivarsson skrev:
Du ska ju bytta mycket plåt och det kostar en del.

Måste fråga ska dom lägga ny korrugerad plåt på takkupa? varför inte betong pannor? Eller lutar det för lite för betong men korrugerad plåt kräver nästa samma lutning.
Japp , liten lutning. Funkar inte med pannor där.
 
Ett högt, men inte orimligt högt, pris. Ta in fler offerter.
 
Vanbeasten skrev:
Ett högt, men inte orimligt högt, pris. Ta in fler offerter.
Yepp, nytt anbud kommer från firma som kollat ikväll. Spännande :)
 
Tänk på när du tar in olika offerter att dom verkligen räknar på samma sak speciellt plåt arbetet ofta det som skiljer mellan offerterna. En kan räkna med att ta in plåtslagare och göra allt riktigt vissa snickare försöker på det själva med oftast dåligt resultat eller så byter dom inte plåten alls ibland. För det kan va så mycket som 40-50 t för bara plåt beroende på hur det ser ut.
 
Med tanke på att ni har brant tak på ett 1,5 planshus så har ni missat en del säkerhetsutrustning, takbryggor vid skorstenarna (att stå på vid inspektion/rengörning av skorstenar/imkanal/mm), nockrör längs hela nocken (för att fästa säkerhetsselen i vid takarbete).


Vi bytte taket häromåret, materialkostnaden landade på ca 45 000kr (om jag inte missminner mig), vi gjorde allt jobb själva. Taket är ca 135 kvm, vi köpte till en del taksäkerhetsutrustning.
2 st takbryggor (längd à 1m), 15 m nockrör, 2 st glidskydd för stege vid takfot, taksteg till två skorstenar.
Underlagspapp, bär-/ströläkt, nästan 1200 pannor, nockpannor, takkrokar, hängrännor, stuprör, renssilar (till stuprör), vindskivor, vindskiveplåt, ventilationspanna för avloppet, fågelband, nocktätning, spik, skruv, takpannelim/tätmassa.
 
Är det JO's tak som gett offerten. Lät så på beskrivningen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.