ok, jag får hoppas att jag har en lika kunnig servicekille som du Boltis, så ordnar det sig kanske.... he he, att man ska vara så j-la klåfingrig....
 
  • Gilla
jokamp
  • Laddar…
haakonsthlm, om ingen vågade testa så skulle ju utvecklingen stå still. Låt dig inte avskräckas från vidare tester, du hade ju bara lite otur den här gången :)
 
Sant... Jag lär mig nog aldrig...
 
Hejsan.
Någon som har erfarenhet av att maskinen varvar upp och kör spiralmönster allt oftare? Från början gjorde den det vid kraftigt gräs men senaste veckan har den börjat göra det med jämna mellanrum - även på platser där det inte är något gräs.
Uppvarvningen har jag stängt av för att inte störa omgivningen. Men spiralmönstret vill jag inte stänga av då det tidigare varit en riktig tillgång.

Är det måhända någon sensor som strular?

Tack
///Henrik
 
Nyligen uppdaterat maskinen? En av de senaste uppdateringarna ökade nämligen frekvensen stort med spiralklippning. Det är ingen sensor i sig som sköter spiralklippning utan det är uppmätt energiuttag på klippmotorn. Enkelt förklarat. Har du tex grov beläggning på kniven kan motståndet öka och således gör den spiralklippning oftare.
 
boltis skrev:
Nyligen uppdaterat maskinen? En av de senaste uppdateringarna ökade nämligen frekvensen stort med spiralklippning. Det är ingen sensor i sig som sköter spiralklippning utan det är uppmätt energiuttag på klippmotorn. Enkelt förklarat. Har du tex grov beläggning på kniven kan motståndet öka och således gör den spiralklippning oftare.
Ok, tack. Misstänkte att det var motståndet /effekten på kniven som var återkopplingsmekanismen. Inte uppdaterat programvaran men jag får se till att kolla knivarna. Dock brukar den börja låta väldigt mycket när det ansamlats smuts på knivarna. Idag har det dock varit bättre.

Tack
///H
 
Tjenixen!

Har ett litet problem med min 520 den här säsongen. Har haft klipparen i 2 år utan några som helst problem. I år har ett problem uppstått. När klipparen ska tillbaks till boet och ladda händer ngt märkligt. Klipparen irrar omkring lite i boet och till slut ger den sig ut igen via slingan och går tillbaks till boet återigen. Samma procedur upprepas tills dess att jag hittar klipparen någonstans via guidekabeln då batterit dött helt och hållet. Får sedan gå och placera klipparen i boet och trycka på ON. Det här har hant de senaste fyra dagarna jag kört med klipparen.

Värt att notera är följande. Guidekabeln som går under huset och fäster i boet. På den sträckan har jag sparat ca 3m kabel i fall ifall. Överbliven kabel har jag lett bakom boet, dock inte korsande mot kabeln som startar slingan. Så här har jag haft det under de två tidigare åren och inga problem har uppstått förrän nu. Anlednigen till att jag sparat kabel är pga av man aldrig vet vad som händer med tomten. Och som sagt, det har fungerat prima tidigare år, varför trilskas det nu?

Tar tacksam emot synpunkter.

Mvh

G
 
Galsac skrev:
Tjenixen!

Har ett litet problem med min 520 den här säsongen. Har haft klipparen i 2 år utan några som helst problem. I år har ett problem uppstått. När klipparen ska tillbaks till boet och ladda händer ngt märkligt. Klipparen irrar omkring lite i boet och till slut ger den sig ut igen via slingan och går tillbaks till boet återigen. Samma procedur upprepas tills dess att jag hittar klipparen någonstans via guidekabeln då batterit dött helt och hållet. Får sedan gå och placera klipparen i boet och trycka på ON. Det här har hant de senaste fyra dagarna jag kört med klipparen.

Värt att notera är följande. Guidekabeln som går under huset och fäster i boet. På den sträckan har jag sparat ca 3m kabel i fall ifall. Överbliven kabel har jag lett bakom boet, dock inte korsande mot kabeln som startar slingan. Så här har jag haft det under de två tidigare åren och inga problem har uppstått förrän nu. Anlednigen till att jag sparat kabel är pga av man aldrig vet vad som händer med tomten. Och som sagt, det har fungerat prima tidigare år, varför trilskas det nu?

Tar tacksam emot synpunkter.

Mvh

G
Det är inte så att det bildats hjulspår vid ingången som gör att klipparen tippar bakåt. Då brukar det bli problem när elmer skall in och ladda.

Hur långt kör den förresten in? Laddar den som vanligt när väl i boet?


///H
 
Överbliven kabel är aldrig bra i anslutning till boet. Bättre då att lägga den "parallellt" med slingan. Så att det ligger tre trådar i bredd en bit. Då blir det typ +-+ där +- försvinner och bara + kvar. Typ. Annars kontrollera laddblecken i laddningsstationen. Kan ha fått beläggning eller så behöver de helt enkelt justeras ner. Ta ett fint sandpapper och polera laddplattor och kupolmutter på maskinen. Har nog aldrig varit med om att det varit fel på maskinen i sådana här fall.
 
Tack så mycket killar!

Klipparen laddar fullt när jag placerat den i boet. Kör klipparen varannan dag och den är ute och kör i nästan tre timmar innan det är dags att ladda.

Ska kolla upp om det är så att klipparen tippar bakåt när den går in i boet. OK på den.

Ska även polera bläcken i huset och kolla upp laddblecken i huset. Visste inte ens om att de var justerbara.

Beträffande kabeln har det aldrig varit några som helst problem tidigare att leda kabeln förbi bakom huset och sedan in igen. Om jag ska lägga kabeln i bredd, hur långt ifrån varandra får jag lägga kabeln då? Är 1 cm ok eller måste avståndet vara större mellan intilliggande slinga?

Här kommer ytterligare info hur klipparen beter sig när den är i boet:

Klipparen går in i boet på ett normalt sätt. När den väl är inne vrider den sig åt vänster inne i boet. Därefter stöter den till väggen i boet för att sedan backa ut.
Kan det vara så att de två skruvarna på toppen, vilka fäster karossen i klipparen, är för löst ådragna? Och då aktiveras funktionen "stötar" på klipparen, vilket i sin medför att den backar ut?

Har kollat upp om klipparen går plant in i boet och det gör den.

G

Mvh

G

Stort tack för tipsen.
 
Redigerat:
Nu gissar jag lite, men om klipparen beter sig så i boet så verkar det som om den inte får ordentlig kontakt med laddblecken i taket på boet.
Vid perfekt kontakt får ju klipparen signal om att den står i boet och stänger av motorerna.
Kan det vara så att det blir en bättre kontakt när du hjälper den in i boet?
Kolla att det inte är glapp mellan laddbleck och kupolmuttrar när den kör in i boet. Det kan ju vara så att marken har "satt sig" under vintern så att höjden invändigt i boet har ökat.
Kolla också att det inte är oxider vid kabelanslutningarna.
 
Hej igen!

Ska kolla nästa gång den går in i boet om klipparen får kontakt med laddblecken i taket. Har inte varit hemma själv när den gått in. Grannen beskrev för mig hur det såg ut när roboten hade kommit in i boet.
Jag har handgripligen ställt in klipparen i boet eftersom enheten stått stilla längs med guidekabeln när jag kommit hem, helt tom på batteri efter att den försökt stanna i boet ca 2,3 ggr och därefter laddat ur längs med slingan.

Har kollat marken under "boet" och det ser bra ut. Tror inte det skulle spela ngn roll ändå eftersom kupolmuttrarna sitter relativt långt bak. Att det skulle ha ngn inverkan på att klipparen dessutom drar åt vänster inne boet låter lite långsökt...

Oxider, hm. Jag har kabel till godo både i början och i slutet. Kan prova med att knipsa av lite plast då kabeln legat ute under vintern. Ändarna har varit inneslutna i en plastpåse men det skulle inte förvåna mig om det eventuellt kommit in fukt. Provar det, bra synpunkt :)

G
 
Jag uppdaterade min 520 förra våren till den då senaste versionen av programvara.
Är det något nytt som kommit i de som finns nu eller kan man lika gärna köra på den man har?
Märker inte några direkta problem förutom att jag inte får den att fatta pilarna för snabbväg.
 
Läser vad ni skriver om uppvarvning och spiralmönster! Jag skulle vilja välja bort spiralmönstret men kan för mitt liv inte komma ihåg hur de visade att man kom åt den menyn!!?? Man skulle trycka på två knappar samtidigt men vilka, jag har provat alla kombinationer (tydligen inte)! Nån som vet??
 
Henke-el skrev:
Jag uppdaterade min 520 förra våren till den då senaste versionen av programvara.
Är det något nytt som kommit i de som finns nu eller kan man lika gärna köra på den man har?
Märker inte några direkta problem förutom att jag inte får den att fatta pilarna för snabbväg.
När jag hade min maskin på service nyligen fick jag veta att de kommit på att man inte ska göra triangeln ( läs pilen ) liksidig för då funkar det inte. Så har fick jag besked att göra:
Trekanten ska göras i samma riktning som maskinen kör.
Gör trekanten 400mm lång. Gör den första linjen ca 600mm ut. Den som sedan går tillbaks till yterslingan ska bara vara 500mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.