Kabeln är dessutom ganska dyr. Husqvarna har rek.pris på 800kr för en rulle på 150m. Så det springer lätt i väg en tusenlapp eller två till där.
 
Låter som en god idé att kompletter direkt. Får nog mäta lite mer. Jag skulle även vilja göra lite säsongsberoende läggning av kabel så att jag "från kanten" kan ta in en bit "överlängd" och lägga runt en tillfällig blom ö. Någon som provat det?.
 
Nissemann skrev:
Låter som en god idé att kompletter direkt. Får nog mäta lite mer. Jag skulle även vilja göra lite säsongsberoende läggning av kabel så att jag "från kanten" kan ta in en bit "överlängd" och lägga runt en tillfällig blom ö. Någon som provat det?.
Den "ögla" som du drar runt ön kan du kanske vika undan åt andra hållet när den inte behövs? Så slipper du hålla på och koppla om och skarva kabeln.
 
Precis min tanke. Det borde väl fungera.
 
Nissemann skrev:
Precis min tanke. Det borde väl fungera.
Jag kan såklart inte garantera att det funkar för just ditt ändamål (beroende på hur du kan gömma undan öglan när den inte används etc.), men jag har själv gjort på det sättet, så jag vet att det inte är några problem rent tekniskt. Se bara till att spika ner kabelparet en bit bort från slingan så att inte knivarna kommer åt kabeln. Ganska självklart egentligen :)
 
Det är ju även möjligt att lägga slinga fram å tillbaka ut med slingan så att säga. Så man får tre trådar ut med varandra. Tror dom till och med rekommenderar det i manualen för att kunna ha lite extra kabel ifall man behöver skarva om eller ändra lite nånstans.
 
Hur ändrar man %-tal hur ofta den ska gå ut på slingan? Det har blivit knas i min robot och jag har bara en siffra. 1-9 med andra ord. Jag minskade när jag grävde upp min häck, men nu får jag inte tillbaka två siffror.
 
Du råkar ha inte väldigt höga procenttal på dom andra två områden som man kan välja? Så du kommer över 100% eller där i närheten? Annars brukar den väl börja med en siffra. Trycker du igen så flyttas den fram. Ska du ha 30 t.ex. så trycker du på 3 så blir det 3 sen när du trycker på 0 så hoppar 3 fram så du får 30.
 
Redigerat:
quick skrev:
Du råkar ha inte väldigt höga procenttal på dom andra två områden som man kan välja? Så du kommer över 100% eller där i närheten? Annars brukar den väl börja med en siffra. Trycker du igen så flyttas den fram. Ska du ha 30 t.ex. så trycker du på 3 så blir det 3 sen när du trycker på 0 så hoppar 3 fram så du får 30.
Det trodde jag med, men får inte till det. Den hoppar bara till nästa ruta. Jag har bara ett fällt som jag tvingar ut den på, så det är inte 100% spärren som spökar.
 
Testa att återställa ytäckningsinställningen. Då ska den ju ställa sig på 300m och 20%. Går inte det så kanske det hjälper att starta om den med huvudbrytaren under maskinen.
 
  • Gilla
BennyA
  • Laddar…
Satt och kollade runt lite här på forumet och hittade inlägget i länken nedan. Det förklarar ju ett och annat om betendet på min robot och stärker våran teori om att det är klippmotståndet som delviss styr om klipparen ska gå eller inte. Frågan är varför dom inte nämner denna viktiga detalj i manualen. Förstår då dock inte riktigt vad man har för nytta av den extra funktionen vädertimer som 315 har mer än att man kan justera det lite mer själv då.

https://mobil.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/196857-gardena-r40li-6.html#post1595446
 
quick skrev:
Testa att återställa ytäckningsinställningen. Då ska den ju ställa sig på 300m och 20%. Går inte det så kanske det hjälper att starta om den med huvudbrytaren under maskinen.
Tackar. Jag bytte knivar idag och då var den ju avstängd. Sedan provade jag med att snabbt trycka två siffror och det fungerade.
Bekräftande knivarna, så behövdes dom inte bytas. Det var bara en kniv som det fastnat för mycket gräs på så att den inte snurrade och det blev ojämnt ljud.
 
Bra det löste sig.

Klipparen verkar inte så glad i å köra när det har eller när det regnar. Han gick enligt timern hela dagen igår och gick även ut cirka klockan 8:00 i morse som han ska. Sen klippte han bara 30 min innan han var nöjd. Men då var gräset blött och det regnade. Dock får jag aldrig upp dom meddelanden som ni pratar om. Vilotid och dagens klippning utförd.
 
Nu när klipparen skickades ut till det avlägsna gräset blev jag förvånad att den spiralklippte. Trodde det bara fanns på 315. Trodde det var punktklippning som bara 315 har om man tittar på deras hemsida. Å andra sidan står det inte i manualen att spiralklippning inte gäller för 310 om jag läst rätt.
 
BennyA skrev:
Nu när klipparen skickades ut till det avlägsna gräset blev jag förvånad att den spiralklippte. Trodde det bara fanns på 315. Trodde det var punktklippning som bara 315 har om man tittar på deras hemsida. Å andra sidan står det inte i manualen att spiralklippning inte gäller för 310 om jag läst rätt.
Jag har tolkat det som att skillnaden är att en 315 kan du manuellt be spiralklippa och då kallas det för punktklippning. Alltså bära den till ett ställe med längre gräs och trycka igång punktklippning. Det kan man inte med en 310. Den har bara den automatiska funktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.