Spännande detta. Jag har varit ute och grävt ner slingan på utsatta ställen och tryckt ner lite extra märlor. Ställde sedan ner klipphöjden till 5. Och körde sedan igång den. Då hörde man verkligen att den klipper. Till och med så den saktade in på sina ställen för å klara av å klippa. Och den gick nästan en timme innan den åkte in i laddaren. Återstår att se om den kör ut en gång till innan 23:00. På min står det bara PARKERAD har aldrig fått upp nått om att dagens klippning skulle vara slutförd. Kan man kolla mjukvaran i den? Hade varit intressant å jämföra.
 
Hmm intressant. Jag ville ha den i mitten av u då den inte syns från vägen. Vad betyder 3 släpp?
 
Ok, jag greppar. Om man har en lång guidekabel kan man välja platser där den ska släppa kabeln. Det kan nog fungera för mig. Fast jag skulle vilja ha den i mitten av u då den inte syns från vägen och hamnar i skugga.
 
Du väljer hur många meter den ska följa guide kabeln och även hur många procent av gångerna den går ut som den ska göra det. Men det går ofta lika bra att låta den följa begränsningskablen.
 
Nissemann skrev:
Ok, jag greppar. Om man har en lång guidekabel kan man välja platser där den ska släppa kabeln. Det kan nog fungera för mig. Fast jag skulle vilja ha den i mitten av u då den inte syns från vägen och hamnar i skugga.
Du kan ha den i mitten med guiden åt t.ex. vänster i U-et och välja att den ska gå x m på guiden vid 30% av starterna och y meter till höger längs begränsningsslingan vid 30% av starterna. Resterande 40% startar den vid laddstationen.
När den ska hem från den högra delen kommer den förmodligen inte att hitta guiden och kommer därmed att följa begräningsslingan, vilket kan ge spårbildning.
 
Den kan ju inte vara riktigt som den ska. I morse så ville den inte ge sig ut igen. PARKERAD i status rutan. Startade den och den gick ut å körde en runda. Har testat att ställa ner gångtiderna så får vi se hur den beter sig. Ställde 10:00 till 20:00 alla dagar istället. Kollade oxå mjukvaran i fall nån vill jämföra. Msw 5.02.00 datum 2014-10-23,
Mmi 5.10.00 datum 2014-11-26, Ssw 5.00.00.
 
quick skrev:
Den kan ju inte vara riktigt som den ska. I morse så ville den inte ge sig ut igen. PARKERAD i status rutan. Startade den och den gick ut å körde en runda. Har testat att ställa ner gångtiderna så får vi se hur den beter sig. Ställde 10:00 till 20:00 alla dagar istället. Kollade oxå mjukvaran i fall nån vill jämföra. Msw 5.02.00 datum 2014-10-23,
Mmi 5.10.00 datum 2014-11-26, Ssw 5.00.00.
Hur kollade du det?

Jag har skickat iväg en fråga till HQ, inväntar svar. På min står det dock aldrig parkerad utan "laddar" eller "vilotid".
 
MG1979 skrev:
Du kan ha den i mitten med guiden åt t.ex. vänster i U-et och välja att den ska gå x m på guiden vid 30% av starterna och y meter till höger längs begränsningsslingan vid 30% av starterna. Resterande 40% startar den vid laddstationen.
När den ska hem från den högra delen kommer den förmodligen inte att hitta guiden och kommer därmed att följa begräningsslingan, vilket kan ge spårbildning.
Den ska klara att följa begränsningsslingan ja, men lycka till med att få den att göra det. När den ska följa begränsningsslingan ut på området funkar det i 0% av fallen för mig, jag har testat på alla tänkbara sätt. När den ska följa begränsningsslingan tillbaka till laddaren verkar det funka ibland, men det händer ganska ofta att jag får lyfta den till laddaren för att den inte hittat hem alls. Guidekabeln däremot funkar fint i båda riktningarna.

björn82 skrev:
Hur kollade du det?

Jag har skickat iväg en fråga till HQ, inväntar svar. På min står det dock aldrig parkerad utan "laddar" eller "vilotid".
HQ verkar totalt ointresserade av att stå för vad de tillverkar, och hänvisar enbart till återförsäljarna. Men du kanske har mer tur än jag haft.
 
Jag höll inne 7 och 9 i menyn så kom teknikermenyn upp. Sen tryckte jag mig bara vidare där ifrån. Kommer inte ihåg exakt hur men var inga konstigheter. Där inne kunde man även kolla lite historik och kalibrerar tilt sensorn m.m.
 
Redigerat:
Jag har inte lagt ut någon guideslinga än och min har alltid hittat tillbaka till laddstationen.
 
Svar från HQ:
Ändra timern till 23:59 istället för 24:00. Det förslaget har jag redan fått här på forumet men glömt testa.

Val av trädgårdsform påverkar hur tålmodig den är när den hamnar i knepigheter.
 
Jag har haft en liten mailkonversation med HQ men fick inte mycket till vettigt svar mer än att kontakt serviceverkstad och det som man kan läsa sig till i manualen. Men idag verkar den ha gått hela dagen. Den gick ut vid 10:00 och gick och klippte när jag kom hem vid 16:00. Så verkar funka bättre efter att jag ändrade timern till att köra 10:00 till 20:00. Den har även kört en hel del spiralklippning idag. Är cirklar på gräsmattan lite var stans. Den kanske inte gillar att ha schemalagd vilotid på exakt 6 timmar utan kanske behöver lite mer. Eller vill den ha det mer sammanhängande kanske och inte med bryt över natten? Jaja får se hur den beter sig resten av dagen och om den vill ge sig ut i morgon på egen vilja.
 
Redigerat:
Ok, tack för tips. En grej till jag lurar på är om guidekabeln är samma som begränsningsslingan? Samma kabeltyp? Så i de 250m som ingår i 310 ska den räknas in?
 
Japp det är samma typ av kabel. Dock är det bara 150m som följer med. Lite sniket tycker jag. Det räcker inte långt. Bara min guidekabel är 50meter. Och då går den ändå bara kortaste vägen till framsidan. Sen har jag ca 250m begränsnings kabel och då har jag ändå bara 2 öar. Hittade igår att man även kan kolla mjukvaruversionerna i menyn under inställningar och sen gå in på "om" längst ned. Om man inte vill in i service menyn å rota.
 
Nissemann skrev:
Ok, tack för tips. En grej till jag lurar på är om guidekabeln är samma som begränsningsslingan? Samma kabeltyp? Så i de 250m som ingår i 310 ska den räknas in?
Exakt så är det. Till min installation behövde jag köpa till strax över 200m kabel och 300 märlor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.