Tänkte installera en luftvärmepump innan hösten.

Hur kommer jag billigast undan? Handla på nätet, vilken sida? Lokala firmor?
När brukar det vara kampanj-säsong?

Tackar för tips
:D
 
Redigerat:
Söker du en enkel, billig pump är det väl få som slår ex. Jula när de har kampanj på Zibro.
Brukar väl dyka upp framåt hösten när det blir kyligare igen
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Som tidigare har skrivit så Zibro från Jula när det är kampanj.
De verkar tuffa på bra, många som kör med de pumparna

Köpte en i vintras till garaget, inga som helst anmärkningar funkar skitbra.
 
Den stora besparingen ligger nog i att Julas pump kan installeras av dig själv. Att ta hem en behörig installatör kostar väl nästan lika mycket som pumpen?
 
Jag köpte en begagnad luftvärmepump för 1000 kronor och installerade den själv med en lånad vakuumpump. Den har nu fungerat under fyra vintrar. Det förutsätter att du kan hitta någon att låna pump av och det är en chansning hur länge den skall hålla, men billigare är nog svårt att komma undan.
 
Har de verkligen en pump som är tillåtet att installera själv? Trodde att kyltekniker var obligatoriskt på alla luftvärmepumpar.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Är billigt alltid billigt?
(Vilka besparingar ger en billigpump i förhållande till en av dem som kostar lite mer??
 
hempularen skrev:
Har de verkligen en pump som är tillåtet att installera själv? Trodde att kyltekniker var obligatoriskt på alla luftvärmepumpar.
Det jag läste innan jag köpte min var väll främst att ÅF/Tillverkaren kan neka garantiärenden om ingen fackman installerat den.
Angående svea rikes lag är jag osäker.

Jag valde den med snabbkoppling, den skall inte vaccumsugas osv (finns inte ens anslutning för det)
Bara plug&play när allt var uppmonterat, mycket enkelt och smidigt.
 
Det är inte tillåtet att installera den själv ens om den har snabbkoppling. För min del lovar jag att inte skvallra om du ändå gör det.

Angående besparing beror det väl på situationen om det lönar sig att satsa på en dyrare. Ju större värmebehov desto större är chansen att det lönar sig med en dyrare. Med stort värmebehov kan det rent av löna sig att skaffa bergvärme. Är det tillräckligt lågt värmebehov kan man även komma till slutsatsen att det inte alls lönar sig att skaffa en luftvärmepump.
 
Om du tänker vara i närheten av pumpen skulle jag välja en med så låg ljud nivå som möjligt.
 
smurfen72 skrev:
Om du tänker vara i närheten av pumpen skulle jag välja en med så låg ljud nivå som möjligt.
Och där tror jag att Mitsubishi och andra kvalitetsmärken är outstanding.

Min avger 19 dB i tystaste läge. Och vi använder aldrig något annat, tystaste läget räcker för att värma hela huset.

Julas billigaste modell, Qlima för 7999 kr, anges avge 32-41/56 dB,
jag förutsätter att det är innerdelen som avses.
Det är en avsevärd skillnad!

Där, på Julas sida, står också
Pumpen är förfylld med köldmedium, kräver jordfelsbrytare och ska installeras av behörig kyltekniker.
Min rekommendation: Ställ utedelen på en ställning på marken!
Att hänga den på väggen leder ofelbart till ljud in genom resonanser i väggen.
Mitsubishis markställ kostade ca 700 kr extra.
 
A
Med stor sannolikhet kommer en billigare pump medföra högre driftskostnader och kortare brukningstid.
Samt att komforten blir lägre inte minst ljudmässigt, men även luftspridningen upplevs sämre.

Det man förlorar på gungorna tas igen på karusellen...
 
från 1/1 2015 får inte jula och andra företag som säljer värmepumpar, inte sälja till privat personer som inte lämnar intyg att den monteras av certifierad person/företag, allt enl nya f-gas förordningen.
Om det efterlevs vet jag inte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.