BennyA skrev:
Ingen aning. Jag hade provat 00:01 och 23:59 i stället för de tider som du skriver. Den kanske får fnatt på dagarna annars?
Ok, tack! Har funderat i dem banorna men inte testat eftersom de i manualen använder 00:00 och 24:00, iof dock aldrig "över" dygnsbryt. Värt ett försök! Undra om den ställer sig i laddaren för en mikropaus de 2 min mellan 23:59-00:01...?
 
Nu på morgonen tuffade den på igen, alltså startade den 00:00 (var inte vaken och såg den men det borde ju vara då den startade igen). Efter lite googlande så är min teori att den inte har haft något klippmotsånd under en viss tid och därmed antar att mattan är klippt och då väljer att vila i laddaren tills nästa timertid. Gardena verkar ha den funktionen, så varför inte HQ? Kan detta vara anledningen till att den väljer att vila under dagens andra arbetspass?
 
thomas_7 skrev:
Hur tycker ni att klippningen fungerar nattetid? Samma resultat som på dagen? Ska hämta min 310 imorgon och installation till helgen förhoppningsvis. Flyttar in i nytt hus på fredag :)
Min fungerar som den ska nattetid. Även om jag har valt den första halvan av natten. Min klippare startar 1800 och går till 0200. Mina barn går och lägger sig vid 1900 och innan dess äter vi så därför får klipparen starta redan vid 1800.
 
Jag installerade och körde igång min nyinköpta 310 idag. Fick dock ett fenomen som jag tror jag har hittat lösningen på. Den gick ut av sig själv som den bör. Körde ca 10min för att sen leta sig hem och ställa sig i laddaren i läget parkerad. Provade tvinga ut den igen efter några timmar. Samma igen. Testade då att sänka klipphöjden ett par snäpp och skickade ut den igen. Då gick den ca 50min för att sen gå hem och ställa sig i läget laddar. Verkar ju som den helt sonika inte vill klippa om den inte tycker det behövs. Låter ju som vädertimer funktionen men detta ska väl endast finnas på 315 modellen och hittar inget annat om fenomenet i instruktionen heller. Nån mer som upplevt samma sak?
 
quick skrev:
Jag installerade och körde igång min nyinköpta 310 idag. Fick dock ett fenomen som jag tror jag har hittat lösningen på. Den gick ut av sig själv som den bör. Körde ca 10min för att sen leta sig hem och ställa sig i laddaren i läget parkerad. Provade tvinga ut den igen efter några timmar. Samma igen. Testade då att sänka klipphöjden ett par snäpp och skickade ut den igen. Då gick den ca 50min för att sen gå hem och ställa sig i läget laddar. Verkar ju som den helt sonika inte vill klippa om den inte tycker det behövs. Låter ju som vädertimer funktionen men detta ska väl endast finnas på 315 modellen och hittar inget annat om fenomenet i instruktionen heller. Nån mer som upplevt samma sak?
Nja, inte helt identiskt. Några inlägg bakåt så har jag beskrivit ett fenomen som liknar ditt. Några gånger har min 310 parkerat i laddaren med meddelandet "dagens klippning slutförd" trots att den borde köra några timmar till och att dagens viloperiod är gjord. Sen kör den igång när nästa arbetsperiod börjar. Jag har samma teori som du om anledningen. Dock är den varken bekräftad eller vattentät😉

Är än så länge väldigt nöjd, sen installation har den jobbat utan behov av uppmärksamhet. Däremot kan HQ absolut utveckla sin manual.
 
Får se hur den beter sig nu dom första dagarna. Fick felmeddelandet upp och ner nyss. Inte så konstigt efter som jag hade lyft upp den och kollat knivarna. Fick dock inte bort det förens jag startade om den. Tycker den verkar lite märklig men det är väl bara för att man inte begriper hur den tänker. Sen är det kanske inte optimalt att vara å "störa" den titt som tät när man pillar nyfiket å justerar lite.
 
Redigerat:
Jag upplever också att min 310 avslutar sin klippning i förtid. Har dock inte kollat några meddelanden i displayen. Däremot måste jag gräva ner benen lite på studsmattan för kommer den i lite fel vinkel så kör den upp lite på benet.
 
Redigerat:
I morse stod den i laddaren vid klockan 8:00 och hade inte kört nått. Timern är inställd på 5:00-23:00 så man tycker ju att den borde varit ute och åkt lite. Öppnar man luckan å knappar in pinkoden så står det parkerad med stora bokstäver. Gräset är ju inte direkt långt men det syns ju ändå var den har kört när man startat den manuellt. Så borde ju inte ha med det å göra. Här jag missat något auto-läge? Eller ska det räcka å trycka start, välja huvudyta å stänga luckan för att den ska arbeta enligt timern?
 
quick skrev:
Eller ska det räcka å trycka start, välja huvudyta å stänga luckan för att den ska arbeta enligt timern?
Precis så har jag också tolkat det!

Finns det någon som VET om den har någon sorts sensor hur mycket motstånd gräset ger och väljer att klippa färre timmar? Kan man isåfall välja bort det? Eller gör några av oss fel? Eller en bugg i programvaran som inte räknar intimrad vilotid som just vilotid för klipparen?

Min matta har vid de tillfälle den valt att vila varit jämnt och fint klippt, så är det en funktion så funkar den ju fint! Men det borde absolut stått i manualen...

Någon som vet hur klippbeteendet ändras beroende på inställd trädgårdsform?
 
Trädgårdform ska vad jag fattat som ändra rörelsemönstret på klipparen och borde ju inte ha med när den klipper och inte. Frågan är om jag vågar sänka klipphöjden ytterligare. Vad brukar ni kör för inställning på klipphöjden?
 
  • Gilla
Mimsan4
  • Laddar…
quick skrev:
Trädgårdform ska vad jag fattat som ändra rörelsemönstret på klipparen och borde ju inte ha med när den klipper och inte. Frågan är om jag vågar sänka klipphöjden ytterligare. Vad brukar ni kör för inställning på klipphöjden?
Ja, precis. Det tror jag inte heller har någon betydelse men jag undrar hur klippmönstret ändras. Har inget med frågan om vila under klipptiden att göra.

Just nu kör jag på 3,5. Ska sänka med 0,5 per vecka tills jag är nere på en, enligt mig, snygg höjd. Vad det blir vet jag inte ännu. Under den torraste perioden av sommaren (juli?) tänkte jag skruva upp igen för att undvika söndertorkat gräs. Så har min föräldrar gjort i flera år och det har funkat bra. Deras inställningar exakt vet jag inte.
 
Jag kör min väldigt högt än så länge. Väntar nog ett par dagar innan jag sänker så slingan hinner sjunka ner lite till. Han var nämnligen och nafsade lite i den igår på ett ställe. Har börjat lägga ner den runt altanen. Men det känns som ett evighets göra i den sega mossan. Hade varit intressant om någon annan testade att sätta den på max höjd å se hur den beter sig.

Mm det hade helt klart varit intressant att veta mer exakt hur den tänker och hur dom olika inställningarna påverkar. På någotvis måste den ju ändra rörelsemönstret så den inte fastnar lika lätt i trånga passager och andra krångligheter om man har den på komplex. Enklast är nog bara att inse att den är smartare än vad man tror och det är ingen mening att försöka överlista den :)

Edit: Efter att jag körde igång den manuellt i morse vid 8:00 så gick den själv ut vid 10:00 och nu vid 12:00 för att nu vid 12:30 verka nöjd och gå in i laddaren igen. Har säkert nått med klippmotstånd å göra då. Konstigt att inte instruktionsboken nämner nått. Finns ju säkert nån anledning till att den står på max gångtid i timern ifrån fabrik.
 
Redigerat:
Hej

Jag har nog bestämt mig för en 310 men skulle vilja kolla med er om:
1 det går att ha 2 guidekablar? Jag har en U-formad trädgård och skulle vilja kunna leda den ut i båda ändarna om maskin står i mitten av u.
2. Min trädgård har ganska mycket lutning. Ganska stor del är runt 40%. Krävs terrängkitt? Finns det någon sensor som stoppar den? Känns den stark?

Tacksam för kommentarer
 
Nissemann skrev:
Hej

Jag har nog bestämt mig för en 310 men skulle vilja kolla med er om:
1 det går att ha 2 guidekablar? Jag har en U-formad trädgård och skulle vilja kunna leda den ut i båda ändarna om maskin står i mitten av u.
2. Min trädgård har ganska mycket lutning. Ganska stor del är runt 40%. Krävs terrängkitt? Finns det någon sensor som stoppar den? Känns den stark?

Tacksam för kommentarer
1. Nix, en guide kan man ha. Vår tomt är också ett U och jag satte laddaren i ena toppen av Uet. Sen en guide genom i princip hela tomten. Finkar fint om man har den möjligheten. Tre släpp utmed guiden kan man ha. Man kan också låt den gå ut x meter utmed begränsningsslingan.
2. Har själv en plan tomt så mitt svar kan inte väga tungt. Men enligt specen ska den klara 40%. Däcken är ordentligt mönstrade och med borstar på så är de alltid rena. Stark? Inte en aning!
 
Var precis nu ute och ställde ut soptunnan inför sopbilens hämtning imorgon. Såg att klipparen laddade och blev ju klart nyfiken om den tänkte sticka ut mer i dag. Displayen visade "laddar" och sen dök "Dagens klippning slutförd" upp...gräsmattan är helt jämnt klippt utan tuvor så att den anser sig färdig är rimligt. Men irriterande att inte veta så imorgon ringer jag HQ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.