Min tegelfasad torkar aldrig och byggfirman HusCompagniet vägrar ta sitt ansvar.

Huset har en teglad skalfasad. När det regnar blir isoleringen, glasull, våt (teglet ligger an mot isoleringen). Huset är alldeles flammigt av fukt och isoleringen våt. Uttorkningen av fasaden går mycket långsamt och vid minsta regn fuktas fasaden upp igen. Därtill finns inga "avrinningslister" på insidan av fasaden ovan dörrar och fönster, vilket leder till en mycket stor fuktpålastning även på dörr och fönsterkarmar.

Jag kan ana att teglet i sig suger mycket fukt (det är gult tegel) och oroar mig även för vad som händer till vintern, vid kombination av fukt och plötslig kyla. Därtill att isolervärdet radikalt sjunker när fasaden och isoleringen blir våt. Huset är bara 1,5 år gammalt. -- Att huset, trots mina tillsägelser, teglades förra vintern vid tio-femton minusgrader gör mig ytterligare orolig. Fogen är hård på ytan men grusig längre in. Även detta påverkar naturligtvis uppfuktningen.

Husfirmans, HusCompagniet, egen konstruktör har medgett att det är problem med fasaden men bolagets VD har i en mycket obehaglig skrivelse förklarat att jag inte får anmäla reklamation eller på annat sätt ha kontakt med deras konstruktör. VD besvarar för egen del inte heller mail eller samtal.

Jag skriver dessa rader på Byggahus-forumet för att belysa risken med utländska byggfirmor, i detta fall en stor dansk tillverkare, som inte följer vare sig de svenska byggreglerna eller för den delen bryr sig om gällande konsumenträtt för småhus eller att bemöda sig att ta hand om en kund, vars hus blivit felbyggt.

Är det någon som vill ha ytterligare information är jag gärna behjälplig.
 
Tror inte de följer danska byggregler heller. Det ska vara luftspalt mellan teglet och isoleringen. Det borde ett företag från Danmark känna till då det är vanligt med tegelhus där.
Sen vill det till att muraren kan sin sak, för det får inte bli en massa överflödigt bruk som trycks ut på baksidan av teglet.
 
Redigerat:
Lustig nog åberopar Huscompagniet ett yttrande från en svensk tekniker men deras danska murare påstår att de alltid bygger med luftspalt i Danmark. Skillnaden torde ha uppkommit när man inte ändrade byggmetoden när man ökade isoleringstjockleken för att möta svenska isoleringskrav.

Jag är djupt orolig för det hus HusCompagniet byggt. Trots stabil sommarvärme är fasaden fuktig.

Det senaste är att HusCompagniet varken tar emot samtal eller mail med reklammationer. För att anmäla byggfel måste jag gå via domstol. Kanske borde de heta HusåhemsktCompagniet...
 
Fasaden har ännu inte torkat. Vad skall jag göra? HusCompagniet påstår att tegel är en naturprodukt och att det är naturligt att den är fuktig. De facto torkar teglet aldrig och huset är flammigt. Jag är mycket missnöjd.

Om fasaden skulle vara flammigt fuktig borde säljaren ha upplyst mig om detta, så hade jag kunnat välja annan byggmetod, så att inte mitt hus avviker. Tror dock inte på annat än att fukten är ett resultat av bygg- eller materialfel.

Således tar HusCompagniet inget ansvar för fel.

Undvik HusCompagniet!
 
Teglet kommer ta stryk och förmodligen kommer du få frostsprängningar.
 
Jag har också byggt med Huscompagniet och har samma problem med fasaden och sockeln. Dem har fortfarande ca 6 månader kvar (två år efter besiktningen) att bevisa att det inte är fel på konstruktionen eller andra fel som jag upptäcker. Dem svarar dock varken på mail eller telefon (över två månader).
Det har även varit en massa fel under byggtiden. Dem har dock fixat de flesta men nu är det som sagt ett tungt fel kvar.

Finns det någon kunnig här på byggahus som vet hur man skall gå till väga ?
Även folk som har byggt med Huscompagniet får gärna skriva pm till mig så att vi kan ta kontakt.
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
M
Sketsnack att tegel ska vara fuktigt för att det är et naturmaterial, trä är väl också ett naturmaterial?

Jag misstänker att de kommer försöka slå ifrån sig problemet in i det sista då de själva förstår vilka pengar som krävs för att skapa en luftspalt som inte finns där nu. Riva skalmuren, byta isoleringen, ev. montera järn som adderar utrymme och mura upp teglet igen är nog det enda jag kan se i nuläget som rättar till problemet helt. I och med att isoleringen ligger emot teglet så tror jag den agerar vattenbuffert och sakta släpper ut vatten in i teglet, i och med att isoleringen är mättad har den också förlorat sin isoleringsförmåga till en grad.

Som stefan N säger så kommer antagligen frostsprängningar som ett brev på posten, finns också en förhöjd risk för kalkutfällningar, vilket flammigheten kan vara en början på.

Mycket tråkig historia. Utan billiga lösningar tror jag.
 
Tack för svaret MaxPax.
Jepp vita utfällningar har vi haft ett par gånger. Om det kalk eller salt vet jag ej (kolla bilden). Man ser också att teglet är fuktigt, i alla fall upp till 4-5 stenen. Då fotot är taget har det inte regnat på 2-3 veckor. 009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sockeln är ständigt våt. Antagligen för att det rinner ner vatten uppifrån men tror också att det är fel material (bruk) dem använt (nån har sagt att det bör innehålla vattenavisande medel (hydroforbering)). Man ser på fotot att sockeln vid altandörren i princip är torr. Den brukar bli torr (enda stället på hela huset) ganska snabbt efter nederbörd. Men den har dem gjort vid i efterhand då dem "gick sönder" den strax innan besiktning. Så där har dem antagligen använt rätt material......
Men det är bara gissningar från min sida.
 
Huscompagniet bygger radhus längs med min väg till jobb (Råbylund i Lund).

Vad jag har sett så består fasaden där av (lätt?)betong - isolering - plastfilm (såg det ut som iaf) och sedan tegel. Man verkar även ha dragit elen mellan betongen och isoleringen.
 
Jag har för mig att generellt så rinner det lika mycket vatten innanför som utanför ytan på tegelstenar. Blir isoleringen blöt när det regnar är det en konstruktion som tyvärr bara kommer skapa problem, ingen luftspalt=byggfusk.
 
Så tråkigt att se. Det ska va luftspalt mellan tegel och isolering. Inte heller något bruk som trillar ner bakom teglet eftersom ungefär var fjärde stötfog på första skiftet ska va urskrapad in till luftspalten. Man kan ju fundera över om dom har fått dit någon mekanis infästning när isoleringen ligger mot teglet. För det kan va svårt om det är tajt!
 
En vän till mig i en helt annan bransch sa: Gör aldrig affärer med danskar.

Men det hjälper ju tyvärr inte dig. Vill minnas att det varit mkt gnäll även på en dansk kökstillverkare???
 
T
Undrar hur det går för dom som är ägare till 6-7 nya Huscompagniet-hus som just nu byggs i rasande fart på ett nytt bostadsområde mellan Bunkeflo och Klagshamn utanför Malmö?

Körde förbi där för några veckor sedan och betongplattan på ett av husen var bland det sämsta jag någonsin har sett, såg ut som att dagisbarn hade gjutit den.
 
R
Men man undrar ju alltid, när man tillverkar ett hus på ett sätt som man gjort i hundratals år med tegel så borde de vara rätt enkelt för vilken byggingenjör som helst att förstå att isolering som ligger ann teglet kan bli ett problem?
 
Den kan ju vara så som i så många fall att det ingenjören tyckte och hade rätt i. Det blev bortröstat av ekonomer och höga chefer som inte tyckte sig överbevisade nog. Inte sällan är det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.