Robot Lawnmower skrev:
Skaffade min 2013-06 - Inköpt på cheapy i Falkenberg (som inte finns längre)

Hur gör jag nu om jag vill lämna in den på service ?

De andra somrarna den klippt gräsmattan har den funkat rätt hyggligt (om man jämför med många andras). Nu i år klippte jag gräsmattan med motorgräsklippare först och ställde ut indegon på en nyklippt gräsmatta. Den lämnar en 5 cm rad oklippt hela tiden vilket den inte gjort innan, har justerat på inställningarna och satt den på allt ifrån låg till hög klippbredd men det blir ingen skillnad. Den står nu också och tänker i närmre 5 minuter emellanåt (de första dagarna brydde jag mig inte om det eftersom den stått strömlös i garaget) men nu har den klippt i två veckor och ändå tänker den.....gjorde ny kartering och väntade ytterligare ett par dagar, men samma problem.
Har klipphöjden inställd på 4, men ändå har den börjat bröla nu - Tänkte att det var jag som slipat knivarna dåligt under vinterservicen på den, men de är "OK"



BTW - Är det någon annan av er som tycker att det blir fula spår i gräsmattan där den följer tråden ?
Nu efter två somrar har jag spår i gräsmattan som inte läker eftersom den går i dessa spår hela tiden.
Följer denna tråden med intresse, men har aldrig sett att någon tagit upp detta innan.
Du kan ju alltid kolla med service, men för övrigt bör det gå att lämna in hos vilken som helst ÅF som säljer Bosch trädgårdsprodukter. Skriv ner vad som fungerar dåligt och hävda garanti. Tänk på att plattan och laddaren måste med.

SW 5.9 fungerar bättre än de tidigare, men går fortfarande onödigt mycket på tråden. Speciellt om kartering inte blivit bra.
Det är viktigt att karteringen går bra och att de två första klippningarna går utan störningar.
Jag återställer till fabriksinställning, sätter klipphöjden på 5 eller 6 och låter den sedan köra 2 klippningar (utan timer). Ibland måste man göra om det ett par gånger innan kartan blir bra. Man ska inte behöva göra om kartering, men jag håller på och finjusterar och ändrar i trädgården då och då (för att minimera behov av kanttrimmning). Flyttar då litet på tråden och det gillas inte nått vidare.
 
  • Gilla
Fifth Avenue
  • Laddar…
Procentaren skrev:
Jag hade Schrödinger i väg på uppgradering under vintern. Mjukvaran är nu 5.9 00406.
Den beter sig annorlunda nu. Man ser nästan aldrig att den "lindansar", och den stannar inte lika ofta för att kalibrera.
Men det ser ut som om den kör med mer överlapp mellan raderna nu. Ungefär 50% (Automatik).
Jag har även noterat att i längsled är den också osäker. Den kan köra ganska långt in i ett redan klippt område.

Det verkar som om man i den nya mjukvaran minskat ner tiden den lägger på att orientera sig. Vilket gör att man får mer osäkerhet i positioneringen. Det försöker man kompensera med större överlapp.

Den verkar även "slarvigare". Det finns områden som den missat när den anser sig färdig.
Men den har bara gjort tre klippningar än så länge. Den lär sig kanske.
Håller med ovanstående. Jag har kört en hel del rundor och ser samma som procentaren. Vet däremot inte om jag märkt att den är osäkrare i positioneringen, Däremot klipper den om vissa områden....
inte mycket lindans men den klipper "tätt" överlappningen är stor. Men det går väl o justera om man vill har jag för mig.
Nöjd va ordet :wow:
 
F
Tack till alla för bra svar och mejladress till supporten

Jag har nu skickat ett mejl till dem (en kopia av min text här med felen jag nämnde i mitt andra inlägg)

Får hoppas jag får svar det är ändå lite kvar av garantin om den är två år

Tack för svaren som sagt !
 
Jag fick nyss tillbaka min Janusch från service efter att den börjat bröla igen. Denna gången fick jag en helt ny maskin. Ska bli spännande att se hur den presterar, den står fortfarande nedpackad i sin kartong.

Jag har letat lite efter info om hårdvaran ändrats nåt över åren så att de nyaste maskinerna ska fungera så bra som möjligt men kan inget direkt hitta? Det har ju snackats om att det är problem med att fukt kommer in i elektroniken och ställer till det bland annat. Har detta åtgärdats på nya maskiner tex?

Sen är jag intresserad av en sammanställning av de olika modifikationer som utförts för att i efterhand förbättra maskinen. Min garanti går snart ut och då funderar jag på att försöka modda mitt ex så det håller så länge som möjligt.
Så, vilka olika modifikationer har utförts och vad har utfallet blivit? Och kanske framförallt, hur har de utförts?
 
plaggis skrev:
Min maskin kom tillbaka efter garantiservicen, med utbytta framhjul. 2 manuella rundor klarades av galant, men nu ser det ut så här...

SW V5.9 Build: 00406
Jag ser inget fel i bilden !? Där finns ju långt gräs i rondellen ! :rolleyes:
Talesättet att "Gräset är alltid grönare på andra sidan." verkar vara inprogrammerat i din version... :D

Visa bilaga 139639
 
  • Gilla
plaggis och 1 till
  • Laddar…
plaggis skrev:
Enligt kundservice Sverige så är det endast Connect som har/får 6.0
Jag fick faktiskt 6.0 på min nya maskin, den är inte någon Connect inte.
 
TrumJalle skrev:
Jag fick faktiskt 6.0 på min nya maskin, den är inte någon Connect inte.
Mycket intressant! Måste kollas med kundtjänst!
 
F
Sådär, det var lite bökigt att lämna in paketet på ICA (och kostade 487.50 kr) - Men nu är den ivägskickad med laddstation och allt. Helt otroligt att garantin går ut om en vecka - Har aldrig hänt innan. Om något går sönder så är det alltid en vecka EFTER att garantin gått ut.

Ska bli väldigt roligt att se vad de gör med min maskin. Jag har som sagt i stort sett varit nöjd med min maskin de två åren jag haft den. Visst, det alla här kallar för lindans har jag stört mig på........och så det eviga "tänkandet" - Men gräsmattan har varit fin och det omtalade "brölet" har i alla fall jag inte haft innan (förrän nu och då förstod jag varför folk var irriterade !)

Nu var den främsta orsaken till att jag lämnade in den att den helt plötsligt vägrade klippa med överlapp, det funkade inte att ställa klippbredden manuellt heller. Och så stod den och "tänkte och tänkte" i 5 minuter - Vilket den inte gjort innan. Det enda jag gjort var att dra säkerhetsbrytaren, stänga av strömmen i kantlinan och blåsa rent maskinen samt slipa bladen under höst/vinterförvaringen - Ändå kändes det som att min maskin blivit "utbytt mot en sämre" när jag tog fram den igen.

Nåväl - Jag fick ett trevligt svar från deras kundtjänst med alla uppgifter jag behövde för att skicka iväg den och hoppas nu den kommer tillbaks och fungerar felfritt i några år till.

Sedan finns det faktiskt ett par saker som jag skulle önska på Indegon - Det är att den haft en regnsensor och gått in i boet när det regnar samt att det suttit ett mer reptåligt glas på displayen. Efter två år är det inte lätt att se vad det står där, och då är det enda jag gjort att jag torkat av det med handen vid regn och dyl för att se felkoder etc om den någon gång kört fast.

I och för sig kanske man kan testa med en tillskuren tunn glasruta och limma fast den med transparent silicon för att sudda ut reporna, men det experimentet får vänta tills garantin gått ut nästa gång !
 
Varför fick du inte till en åf så att de skickade den?
Kostar gratis om det är garanti.
 
Robot Lawnmower skrev:
Sådär, det var lite bökigt att lämna in paketet på ICA (och kostade 487.50 kr) - Men nu är den ivägskickad med laddstation och allt. Helt otroligt att garantin går ut om en vecka - Har aldrig hänt innan. Om något går sönder så är det alltid en vecka EFTER att garantin gått ut.

Ska bli väldigt roligt att se vad de gör med min maskin. Jag har som sagt i stort sett varit nöjd med min maskin de två åren jag haft den. Visst, det alla här kallar för lindans har jag stört mig på........och så det eviga "tänkandet" - Men gräsmattan har varit fin och det omtalade "brölet" har i alla fall jag inte haft innan (förrän nu och då förstod jag varför folk var irriterade !)

Nu var den främsta orsaken till att jag lämnade in den att den helt plötsligt vägrade klippa med överlapp, det funkade inte att ställa klippbredden manuellt heller. Och så stod den och "tänkte och tänkte" i 5 minuter - Vilket den inte gjort innan. Det enda jag gjort var att dra säkerhetsbrytaren, stänga av strömmen i kantlinan och blåsa rent maskinen samt slipa bladen under höst/vinterförvaringen - Ändå kändes det som att min maskin blivit "utbytt mot en sämre" när jag tog fram den igen.

Nåväl - Jag fick ett trevligt svar från deras kundtjänst med alla uppgifter jag behövde för att skicka iväg den och hoppas nu den kommer tillbaks och fungerar felfritt i några år till.

Sedan finns det faktiskt ett par saker som jag skulle önska på Indegon - Det är att den haft en regnsensor och gått in i boet när det regnar samt att det suttit ett mer reptåligt glas på displayen. Efter två år är det inte lätt att se vad det står där, och då är det enda jag gjort att jag torkat av det med handen vid regn och dyl för att se felkoder etc om den någon gång kört fast.

I och för sig kanske man kan testa med en tillskuren tunn glasruta och limma fast den med transparent silicon för att sudda ut reporna, men det experimentet får vänta tills garantin gått ut nästa gång !
Oops! Tog de emot den på ICA.
Är ju klassat som farligt gods.
 
Hej på er har precis som Trumjalle fått min 2012:a utbytt mot en helt ny 2015 modell i vår. här är en bild på programvaran som är i den. Precis som Trumjalle sa så är det 6.0 i den. :wow:
IMG_20150506_210626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Karterade och har sedan dess gått som en klocka inte ett problem så här långt !! Bara hoppas det fortsätter så.
 
Redigerat:
F
Ja här blev det lite fel !

Jag skickade ett mejl och frågade hur jag skulle gå tillväga, deras svar var att "skicka in Indegon med laddstation och kvitto" - Så det gjorde jag.

Nu har jag haft mejlkontakt med kundtjänst och de tog på sig att de inte givit bättre information. Sedan är ju inte jag själv helt oskyldig heller, hade jag tittat på Bosch hemsida så hade jag funnit infon där.

Nåväl - Det får väl ses som läropengar, huvudsaken är att jag får tillbaka en Indego som inte dansar runt linan stup i kvarten och inte lämnar klippränder kvar efter sig.......och slutar stå och tänka i upp till 5 minuter hela tiden.
 
Är det fler som råkat ut för att Indego stannar precis slumpartat?
Jag har hittat den med texten att den är utanför tidsfönster.
indego-tidsfönster.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kör inte på tid utan manuell så det bör inte vara något tidsfönster.
I morse satte jag på en kamera men höll Indego under uppsikt.
Den började snyggt med kantklippning - ca 16 minuter och 20 sekunder
Sedan klippte den ca 25-30 m2 på ca 19 minuter och stannade. Jag tryckte på klipp och så satte den iväg till ett helt annat ställe och klippte ca 100 m2 på 23 minuter och stannade...
En gång såg jag att Indego verkade boota om i stället för att som vanligt ladda eller lagra.
Är jag ensam om detta så kan man ju misstänka någon dålig lödning på ett kretskort.
Är det flera så lär det väl vara en programbug.
 
Hej.
På sidan 362 så svarade jag dig att du troligtvis har samma problem som jag hade med min näst senaste indego.
Kolla vad jag skrivit så ser du att vi i alla fall är två om det. Men min blev snabbt sämre och startade till slut inte alls.

Mvh Gordon

pgerts skrev:
Är det fler som råkat ut för att Indego stannar precis slumpartat?
Jag har hittat den med texten att den är utanför tidsfönster.
[bild]
Jag kör inte på tid utan manuell så det bör inte vara något tidsfönster.
I morse satte jag på en kamera men höll Indego under uppsikt.
Den började snyggt med kantklippning - ca 16 minuter och 20 sekunder
Sedan klippte den ca 25-30 m2 på ca 19 minuter och stannade. Jag tryckte på klipp och så satte den iväg till ett helt annat ställe och klippte ca 100 m2 på 23 minuter och stannade...
En gång såg jag att Indego verkade boota om i stället för att som vanligt ladda eller lagra.
Är jag ensam om detta så kan man ju misstänka någon dålig lödning på ett kretskort.
Är det flera så lär det väl vara en programbug.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.