Undrar om någon "räknat" på det eller redan vet.
Om man utgår från att tanken är att använda en gummikabel 3*2.5kvmm
och tänker belasta den med max 1000 Watt, hur lång kan den få vara?
 
M
Hur fort går en bil?

Det finns många el-kunniga som förhoppningsvis kommer svara efter mig, men som en förrätt kan jag säga att det beror på. Exempelvis så (om jag räknat rätt) leder 1000 watt last i en 100 meters 240-voltskabel, 2,5mm, till runt fyra volt spänningsfall, 200 meter runt åtta volt spänningsfall. Så det beror på hur stort spänningsfall du kan acceptera, din ursprungliga spänning osv...
 
Man kan också se det med säkerhetsglasögonen på. En gräns som inte får överstigas är ju när säkringen ej löser ut vid kortis eller jordfel (då har man nog redan givit upp med icke fungerande inkopplade prylar). Tänk bara på att inte ha kabeln upplindad när du använder den.
 
Om man vänder på frågan kanske den blir lättare att räkna på. Hur lång kabel skulle du vilja ha om du själv fick bestämma och vad har du tänkt koppla på den?
Behöver du ställa din flistugg i alla fyra hörnen av din 2000kvm stora tomt så räcker det väl med ca 50 meter vilket väl knappast bör vara något problem antar jag? Har du däremot tänkt släpa med dig den eldrivna motorsågen en kilometer ut i skogen så blir det nog en annan sak.... :)
 
Det finns inga krav i reglerna att dimensionera för en viss minsta längd på skarvsladdar, så det kan vara så att ett visst uttag bara tillåter 1 meter kabel ;). Det är individuellt, beror av säkringstyp, säkringsstorlek, JFB, förimpedans så du behöver kontakta en elektriker som får mäta upp detta individuellt för alla uttag som är aktuella i ditt fall.

Inofficiellt nämns dock en längd, den längsta längd man kan köpa i dagligvaruhandeln, 25 meter. Du får då inte sätta ihop två :(
 
  • Gilla
Villahemsjodalen och 1 till
  • Laddar…
Utifrån erfarenhet vad som fungerar så tycker jag att om man verkligen har 2,5kvadrat som ts skriver (inte så vanligt) så fungerar 50-75 meter även till elsvetsning som brukar vara ganska känsligt.
Viktigt att ansluta i ett uttag som har 2,5 matning eller sitter nära centralen.
Om ovanstående uppfyller utlösningsvilkor vet jag däremot inte.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Har funderat på att koppla 3 styck 100 m kablar. Och använda temporärt till handverktyg. 750W cirkelsåg och något annat. Belysning? Dock vill jag inte att grannen råkar illa ut (bränd installation) vid kortslutning.
3G1.5 finns i 50m.

Bara undrar. I värsta fallet får det bli en bensindriven generator.
 
300 meter kommer inte fungera, var på ett bygge i höstas med provisorisk kabel 320 meter 16 kvadrat, 16 A säkring och det var stora problem med spänningsfall.
 
Nej det tror jag blir farligt. Du kommer inte att vara i närheten av utlösningskriteriet med den resistans du får i 300m 1,5 kvmm kabel. Strömmen skall i så fall gå 600m. Du får drygt 7 ohm i kabeln. Ger en maxström på 32A. Tveksamt om det ens går att starta en maskin med den maxströmmen. Och utlösningstiden för en säkring vid kortslutning kommer att ligga i klassen 20 minuter eller så. Den som håller i maskinen kommer då att fastna och utsättas för 115V under hela den tiden, direkt livsfarligt.

Om du går upp till 2,5 kvmm så blir det fortfarande aldeles för låg kortslutningsström.
 
MaxPax skrev:
Jag räknade fel i mitt inlägg #2, räknade med diameter istf kvadrat. Mer rätt:

100 meter 3G2,5 1000W = ca 8 volt spänningsfall
300 meter 3G2,5 1000W = ca 24 volt spänningsfall.

Teoretiskt.

enligt:

[länk]

med hjälp av:

[länk]
Väldigt vad du krånglar till det med amerikanska verktyg och omvandlingstabeller. Varför inte bara räkna:
∆U = 2L*I*p/S = 2*100 * 1000/230 * 0.0183/2.5 = 6.4 V (2.8%)
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hur skulle EON dra kabeln då närmaste trafo ligger 400m längre bort?
 
Redigerat:
Nätägare brukar aldrig dra något klenare än 6mm2. Garanterat ännu grövre med tanke på sträckan.
 
  • Gilla
ledhund och 1 till
  • Laddar…
Atom skrev:
Hur skulle EON dra kabeln då närmaste trafo ligger 400m längre bort?
Bodde ett tag i ett hus med 500m till transformatorn och när luftledningarna byttes ut blev det 50 mm2 Alu
 
larsbj skrev:
Bodde ett tag i ett hus med 500m till transformatorn och när luftledningarna byttes ut blev det 50 mm2 Alu
Det är skillnad. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.