Har fått en Datorskärm med högtalare.

Min fundering/problem är att det är en DB9 kontakt på.

Har sökt men varken hittat någon info om detta, eller något ljudkort som har en sådan kontakt.

Någon som har kunskaper runt detta och kan guida mig vad jag behöver för att få igång högtalaren?
 
Har själv högtalare med db9 kontakt, men i mitt fall ansluter man den till en sub.bas
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
Enklast är väl att kika på manualer till skärmen?
 
kille85 skrev:
Har själv högtalare med db9 kontakt, men i mitt fall ansluter man den till en sub.bas
kan vara en tanke att det skall vara så för, antar att subben sedan kopplas med "normala" audio kontakter till grafik kortet.




13th Marine skrev:
Enklast är väl att kika på manualer till skärmen?
Smart tanke, men ingen lycka där då dell inte har manualen till denna skärm upplagd (vad jag hittat), hittade "syster" modellen vid googling, men den har vanliga kontakter som kopplas direkt till grafikkort
 
Mikael_L
Du slogs inte ens av tanken att skriva här i tråden vad skärmen i fråga heter ... ;)
 
skärmen heter dell 1907fpc :surprised:
 
Mikael_L
I den info och manualer jag hittar om skärmen så ser jag inte till någon DB9-kontakt ... :|

En VGA DB15, finns det, förutom DVI'n. Det är inte den du far efter?
 
Demmpa skrev:
Gjorde en sökning på modellbeteckningen och som typ femte träffen fanns följande
[länk]

[länk]

När jag läser sida två så har inte skärmen någon inbyggd högtalare, däremot så finns det fästpunkter för en "soundbar", skärmen har en spänningsutgång till soundbaren.
Vad jag kan se så är detta "systermodellen" ramlade på denna när jag googlade runt.
Denna skärm heter 1907FP min heter 1907FPC.

Men visst är det så att skärmen inte har någon inbyggda högtalare, utan att det är en soundbar som är monterad under, men den är inte märkt med något egen artikel beteckning.
Har därför tagit för givet att den hör till skärmen.

Soundbaren har en kontakt som ser ut så här
HPIM3476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag kan se så är det en DB9 kontakt, finns inga andra kontakter eller ingångar på soundbaren.
Tycker att det låter troligt som "krille85" skrev att hans anslöt till en sub, och att det är vad jag måste skaffa för att få igång den.

Men jag har inte hittat någon fakta på det heller när jag googlar.
 
Mikael_L
OK, det är soundbaren som har DP9-kontakt, inte själva skärmen?
 
Kolla på nätet om du inte kan hitta en övergång från DB9 till en 3,5mm audio kontakt.
Är inte så insatt i elektronik men det borde kunna fungera för att få ljud i dina högtalare.
 
Är just inne på samma tankegång, och har just fått ett mailsvar från min data butik.
med en hänvisning till detta.
http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=en&s=dhs&cs=19&sku=a7111089

Efter vidare googling så lyckades jag till sist hitta "min" högtalare
http://i.ebayimg.com/00/s/OTAwWDE2MDA=/z/CMwAAOSwiCRUhKVp/$_35.JPG)

min högtalare är centern i paketet.

Jakten går nu vidare efter en DB9 till 3,5 kontakt:cool:
 
Tror du kan glömma att hitta en färdig adapter, det här följer ingen standard vad gäller signalernas placering och i värsta fall är det inte ens samma signalnivåer som på vanliga högtalare. Det kan vara en passiv högtalare och då behöver du ha en yttre förstärkare, är det en aktiv högtalare behöver du i stället ansluta lämplig spänningsmatning. Min gissning är att det är en passiv högtalare och att subbasen innehåller förstärkare för alla högtalarna i systemet.

Vill du använda högtalaren utanför det system den tillhör blir det till att klura ut nödvändiga uppgifter och bygga själv, vilket knappast är värt besväret.

Den adapter som länkats till ovan är avsedd för helt andra syften, vore närmast en sensation om den funkade i denna tillämpning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.