Feedback på bottenvåningen:
Ha ej onödigt många ytterdörrar för att spara på energiförluster (tex i tvättstugan) varför ska man gå ut där när ni med stor sannolikhet kommer att använda den stora ytterdörren i hallen om ni bara bygger den praktiskt.
Tänk på att inte ha dörrar som öppnas mot garderober tex i sovrum, opraktiskt, vi har inte det och ångrar inte det. Blir inte trångt.
Toa framför köket är inte en trevlig syn, vi hade det mittemot ytterdörren i hallen i vår lägenhet, inte bra energiflöde och vacker syn även om toa dörren för det mesta är stängd.

Jag skulle inte rekommendera att ha öppen planlösning alls då det finns vetenskapliga bevis för att bl.a ljud, ljus (om man placerar fönster så att man inte utnyttjar solinstrålningen på rätt sätt) och buller skapar stress. Läs boken, stress den nya ohälsan av Peter Währborg Professor i psykologi där han tar upp dessa saker bla.. Tänk på att vi lever i ett stressisgt informationssamhälle och fundera en gång till om ni inte kan bygga in skjutdörrar och dela av med vägg istället mellan TV-rum och kök samt att det blir lättare att möblera med fler väggar. Vi gjorde det, ångrar det inte, känns ljus ändå då vi har placerat fönstren åt rätt håll osv. (tänk på att hemmet ska vara harmoniskt och lugnt och inte stressigt att komma hem till)

Ni kan ju också utnyttja trappens utrymme till förvaring också under.
Skulle inte rekommendera att ha fönster i taket pga energiförluster, bättre att ha mer isolering där . Ej öppet till nock på till övervåningen pga störande ljud och privatliv på nedervåningen, Inte så många fönster vid ytterdörren, bättre att ha det i en ytterdörr då och ta bort fönsterna bredvid. Samt i sovrummet behövs det inte så mycket fönster heller speciellt inte ovanför huvudet (samt ni sover mest där) och inte badrum behövs egentligen inte heller, då man inte vistas så mycket där. (gäller bottenvåningen)
 
Gällande sovrum kan det väl kännas maffigt med ett stort. Men för oss vuxna tycker jag verkligen inge man behöver mer än plats för säng nattduksbord och en garderob. Barn däremot ska ju ha allt de äger och har på sina sovrum.
På någon skiss där badrummet på ovanvåninge. Hade dusch och bad tyckte jag det såg ut att bli trångt.
 
Planlösningen med all "rördragning" i ena änden var smart. Då kan du få dit tvättnedkastet också :)
Jag som jobbar med underhåll kanske är lite skadad men håller just nu själv på att göra "vägar" i vårt huset för att enkelt kunna dra el, vatten, internet, ventilation, damsugare, telefon och framtida saker, genom huset. Ska vara lätt åtkomligt för att slippa dyra uppbrytningar av väggar och golv om olyckan är framme, eller man vill bygga om något. ett hus ska ju stå i många år och er familj kommer att förändras. Kanske den där bastun kommer tillbaka då ungarna flugit ut ?

Diskussionen om öppen eller stängd planlösning tycker jag bygger mycket på hur man vill använda huset. I lägenheten vi bodde i förut var hela övervåningen bara uppdelad i 3 rum. 1 sovrum, 1 badrum och så tv-rum-överhall-kök som ett stort med utgång till balkongen som gick utmed hela köket. Rummet hade avgränsningar så som olika material på väggarna, vilket funkade mycket bra. Funkade toppen när man skulle umgås med gäster då man idag ju gärna lagar mat med vännerna. Någon kollar lite tv. Någon dukar. Någon tar ett bloss på balkongen och flera hjälper till i köket. Då funkar en öppen planlösning KANON. Alla var med trotts att dom var på olika ställen.
Tänker man sig gamla tiders tillställning, där man samlades i finrummet och maten bara serverades så ska man ju mer satsa på avskärmat kök, som kan funka kanske bättre till vardags. Sj är jag en person som intar alla måltider i tv soffan, så då funkar kök och tv rum i var sin ände - likt era förslag - toppe.

Att ha köket på ovanvåningen var hur häftigt som helst. Visst var det lite kånkande på matkassarna, men utsikten ! Överblicken över grönskan och glädgen att jobba i köket. Går säkert att uppnå även på bottenvåingen,
Också en sådan där galen idee med köket på ovanvåning som funkade toppen. Mycket tack vare en stor bänk med mycket stort fönster ovan som släppte in mycket ljus !

Samma med sovrummet. Vissa bara sover där, men.... Svågern och hans fru hade öppen spis och en soffa i ett hörn av sitt sovrum, med utsikt och glasdörrar ut mot trädgården. Där framför brasan samlades dom innan sängdax och "avrundade dagen". Gjorde lite hemarbete efter dom lagt barnen, läste tidningen osv. detta innan det var dax att krypa till sängs.
Många par ligger idag och kollar TV innan dom somnar (själva har vi teknik förbud i sovrummet. Inte ens mobilerna får användas, mer än som väckarklocka, vilket minskar stressen enormt!).
Varför inte sätta 2 dörrar ut till balkongen, en från sovrummet och en från ett tv rum intill ? (om ni nu skippar den öppna planlösningen. Kanske ni kan få till den genom att öppna upp lite runt trappan om trappan placeras mer centralt i huset.)

Ang. fönster i badrummet så huset jag bor i nu sitter det ett runt fönster ovanför handfatet. Kändes mycket märkligt att inte stirra sig själv i ögonen på morgnarna då man borstade tänderna, men nu skulle jag aldrig vilja ha tillbaka spegeln. Att stå och kolla ut över trädgården, se fåglarna sitta på äppelgrenarna och var dag se årets skiftingar.... Det blir en stund att njuta av sin trädgården, samtidigt som man får tänderna rena, istället för ett stirrande ansikte mot sig (Skulle bli skiträdd - i dubbel bemärkelse - om det idag var någon som stirrade mot mig då jag gör min morgon toalett :) ).

Vad ska ni göra i era rum ?

Gör man som ni och ritar ett hus, tänk både på vilka vanor ni har idag, vilka vanor ni kanske vill ha men mest - och det är ju svårast - vilka vanor ni kommer att ta till er.
 
Huset har så många likheter på ett som jag själv "skissar" att det är nästan för bra!
Det som jag har lagt till, men inte kan se att ni har är takkupor , helst raka samt en entre likt Reformhus har på sitt standard hus.
Bygger man exempelvis med 1/3 av längden på varje sidan, så får man dels trappen belyst med dagsljus, eller så kan man göra som Reformhus gjort, få fullhöjd i toaletten på ovanvåningen.

Jag själv har tankar att bygga i Leca/Lättbetong samt mellanbjälklag i lättbetong. Hur är era tankar byggnadsmässigt?

Sedan så kan jag inte bestämma mig om det blir dubbel eller enkelgarage. Båda dock med bra förråd.

När har ni tankar att påbörja bygget? (Det kan kanske finnas synergier.)
 
Hej alla!
Tack för ALLA svar, trodde kanske på sin höjd att jag skulle få en handfull svar i min tråd, så detta är verkligen toppen!!

Vi var och hälsade på hos byggnadsnämnden idag för att få lite input på placering av garage etc, och vi kom tillsammans fram till att så som jag har ritat in i mina tidigare skisser är hur det måste placeras (pga hörntomt).

Efter mötet så har vi skissat vidare, och tagit fram tre nya idéer, där vi tagit hänsyn till era synpunkter med placering av entré, klädvård, etc. Se nedan.

Skärmavbild 2015-05-05 kl. 23.54.28.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-05-05 kl. 23.54.44.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2015-05-05 kl. 23.55.01.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Drömma: Vi har börjat kika på vad det innebär att bygga ett lågenergihus, tack för länken, den innehöll mycket matnyttigt!! Ang öppen planlösning så bor vi i en lägenhet idag med öppen planlösning, och skulle inte kunna tänka mig att inte ha det även i huset. Båda trivs jättebra idag, och för egen del skulle jag nog få klaustrofobi om det var en massa väggar överallt. Smaken är väl som baken! ;)

denanu: Vad spännande att vi verkar vara inne på samma spår och ungefär samtidigt! Vi har väl tänkt försöka komma igång med byggandet i höst, och vårt hus är tänkt att bli ett trähus med liggande panel. Det är ungefär så långt vi kommit i det byggnadsmässiga.. vi har ju fullt sjå att hitta en bra planlösning ;) Vore skoj att se det som ni skissat på! Vi tror inte att det blir någon kupa, hade gärna velat göra en, men då vi har en ganska tajt detaljplan att hålla oss till så hade det i så fall blivit en traditionell kupa och det känns inte riktigt som det passar resten av huset, så vi kommer nog att strunta i det.

Tack igen för alla svar, känner att jag får svara på fler synpunkter vid senare tillfälle, ögonen börjar gå i kors här!
 
Ännu bättre!
Ni vill alltså inte ha entren på långsidan mot garaget?
Isåfall är ju gaveln iaf mkt bättre än andra sidan så man slipper gå runt hela huset.
Jag tycker översta bv är bäst av dessa 3. Det är inte bra med fönster över huvudet i sängen, dessutom får sovrummet en bra utsikt (antar jag).
Öv är nedersta bäst, vilket tyvär integår ihop med översta bv...
Det hela visar egentligen attt ni inte riktigt har plats till funktionen med öppet mellan våningsplanen och eftersom det blir mkt bra med masterbedrum ut mot balkongen så röstar jag för mitttersta öv.
Ett alternativ vore översta öv, men då hade jag lagt till iaf en liten kupa, masterbedrum behöver bra fönster mot utsikten! Isåfall hade jag även vridit sängen 90 grader åt höger och bytt sida för garderoberna.
 
Jag antar att jag kommer gå emot alla andras åsikter nu men jag tycker tvättstugan är onödigt stor, på något förslag är det nästan det största rummet i huset. Förvaring är bra men all golvyta förstår jag mig inte alls på. Däremot är en bastu nästan det viktigaste i ett hus (tornedaling som jag är) så jag skulle försöka offra lite av tvättstugans yta till det.

Ingången på gaveln var en bra idé men rekommenderar att undvika badrumsdörr direkt mot kök/vardagsrum.

För att risk att låta tjatig så tycker jag att öppningen upp får huset att vara lite annorlunda mot andra och skulle försöka behålla det. Att lägga allrummet i mitten gör att öppningen går att bygga igen senare om allrummet ändå är för litet eller om ni behöver ett extra sovrum senare.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karriärmamman och 2 till
  • Laddar…
Jag gillar Apollonias lösning, den ska jag helt klart inspireras av till vårt eventuella husbygge!

Skulle vara bastun som jag ev vill ha i en fristående byggnad =)
 
Apollonia skrev:
Däremot är en bastu nästan det viktigaste i ett hus (tornedaling som jag är) så jag skulle försöka offra lite av tvättstugans yta till det.
Här i stockholm används de flesta bastuar som förvaringsutrymme :D
 
13th Marine skrev:
Jag gillar Apollonias lösning, den ska jag helt klart inspireras av till vårt eventuella husbygge!

Skulle vara bastun som jag ev vill ha i en fristående byggnad =)
AndersMalmgren skrev:
Här i stockholm används de flesta bastuar som förvaringsutrymme :D
Och jag känner många som har två, en inomhus för vardagsbruk och en vedeldad utebastu för lite festligare tillfällen :D
 
Jag har följt tråden med stort intresse. Håller med ovanstående om att Apollonias förslag är klart det bästa förslaget. Bra med rejäl walk in closet och att hallen breddades för att bli av med korridorskänslan. Det första intrycket när man kommer in i ett hus är viktigt, är det trång och mörkt så sitter känslan kvar så att säga. Bastu kanske inte används så ofta med tycker ändå att den skall läggas in. Jag hade planerat för inbyggda garderober i skiljeväggen mellan de två sovrummen på övre plan, bra att tänka på bredden de bygger och anpassa fönstren efter det.

Master bedrom på ovanvåningen med tillträde till balkongen kommer skapar en rofylld och avslappnad känsla, oslagbart (y)
 
Redigerat:
Åsa Lund
Håller med om Apollonias svar men tjatar vidare om att minska på lite sovrum och badrum på ov och knö in en enkel WC med handfat. Är det tre sovrum däruppe blir det för lite med en toa, vi har provat...
 
Med risk att jag kanske lägger till fler huvudbry, men vår tanke är när vi planerar, att ha stort och bra walk-in-closet i anslutning till master bedroom. Eller snarare min fru vill ha det, och jag har börjat gilla iden bakom det. Idag har vi stora skjutdörrar och jag kan se mervärde att "gå" in i ett eget rum med kläder.

Där ni har kök planerar jag att göra ett litet utskjut, dvs formen av huset blir inte en rektangel utan snarare ett T vridet 90 grader (om du förstår hur jag tänker) (inspiration: http://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/15-planshus/kornett/)
Anledning bakom det är att vi får bra takhöjd på ovanvåning i allrummet men också extra ljus, dvs från 3 vädersträck i köket.
Titta även på, vilket jag gillar skarp: http://www.reformhus.se/wp/wp-conte...2-plans-med-utökad-vinkel-i-nattbelysning.jpg
Dock inte deras planlösning.

Varför inte ett stenhus? Jag tror inte att det skiljer så mycket prismässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.