Totte_S
Jag har köpt billiga utemöbler från fri form där ett par ben drabbats av röta. Enligt märkning på möblerna är de i furu redwood. Stolsbenen är 45x45, bordsbenen något grövre, och jag funderar på om det bara är att skarva i halvt i halvt med lim. Men frågan är var man får tag i lämpligt virke, och vilket lim jag ska använda. Kommer behöva betsa lite för att få enhetligt färg. Jag är ingen talang när det gäller finsnickeri, och här handlar det om att bibehålla funktion.
Det känns enkelt men fel att bara ta en regel 45x45 och limma med pu.
Alla tips mottages tacksamt.

(Det handlar om den här modellen, dock utan hjul.)

8306_c323b6d8704f5ed7276ab52deb4378c8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade börjat med att dra iväg ett mail till fri form och fråga om de har några reservdelar på lager :)
 
Totte_S
Jo, tack för tipset, men med tanke på att en ny stol kostar runt 3500 kr så misstänker jag att ev reservdelar kostar mer än jag gett för 6 stolar och två bord.
Dessutom vill jag gärna testa att laga, går de inte bra så blir det kanske reservdelar.
 
C
Jag har med framgång bytt ut delar av ett ben på en liknande stol med hjälp av följande skarv.
isukatsugi1.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelen är att den är stabil i alla riktningar och inte är alltför komplicerad att få till. Jag använde en bit möbeltorr "fet" furu inköpt på en snickeri. Jag skulle undvika byggträ.
 
  • Gilla
Mstandar
  • Laddar…
Totte_S
Tack för tipset! Är det till ett sådant här jobb jag ska köpa en japansåg?
 
S
Totte_S skrev:
Tack för tipset! Är det till ett sådant här jobb jag ska köpa en japansåg?
funkar med fanersåg eller vanlig också
 
SBH skrev:
funkar med fanersåg eller vanlig också
Jag skulle vilja höra din motivering till varför en fanersåg skulle vara bra för denna typ av arbete?
 
Totte_S skrev:
Tack för tipset! Är det till ett sådant här jobb jag ska köpa en japansåg?
Absolut att en japansk såg skulle kunna användas men det handlar egentligen mest om vilken typ av såg du är van vid att arbeta med.
 
Finns ingen anledning att INTE investera i en japansåg, mycket användbar. IOM det tunna snittet så är den kraftbesparande. Nackdelen är att den går rakt, går dåligt att svänga med så börjar det snett så fortsätter det snett.

Protte
 
Totte_S
Tack för input om såg och virke. Vad säger ni om val av lim?
 
Jag är själv en stark anhängare av japanska sågar och använder uteslutande de när jag snickrar, kom bara ihåg att det inte finns en typ av "japansåg" utan ett ganska brett utbud av olika typer och med olika slipningar och skränkningar beroende på användningsområde. En ryoba är nog den vettigaste första japanska sågen och den som är mest allround, den har tänder på båda sidorna av bladet, en för kap och en för klyv. Ett tips är också att köpa av hyfsad kvalitet från början, billiga sågar är bara frustrerande att jobba med. Jag har provat och ägt ett gäng med japanska sågar och funnit att Hishika ger bra pris/prestanda-förhållande.
 
C
Självklart är det aldrig fel med en anledning att införskaffa ett nytt roligt verktyg, men själv använde jag sänksåg och ett bra stämjärn samt en liten ryggsåg där jag inte kom åt med sänksågen.

Passningen är rätt viktig i en sådan här fog och det är svårt att få det bra när ena halvan sitter fast i en stol :)
Jag rekommenderar därför att du börjar med stolsänden och sedan sätter av måtten på den nya biten och räknar med att behöva justera den några omgångar innan den passar, så ta till lite extra längd och kapa ner benet till rätt längd när du är klar.

Lim använde jag vanligt trälim för utomhusbruk. Om tvärslån hamnar i den nya biten rekommenderar jag även att du funderar över hur den skall passas in. Själv gjorde jag en provpassning innan limning och höll på att inte få isär det igen. Fick använda rejält med våld :p
 
Jag har studerat de där stolarna rätt ingående, och "snickerihöjden" eller vad man skall kalla det, är låg. Alla delar är lätta att tillverka själv, det mesta är klamrat på enklaste sätt. Jag vågar påstå att den föreslagna skarven är svårare att få till, än att tillverka en ny del.
 
  • Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
S
MaTu skrev:
Jag skulle vilja höra din motivering till varför en fanersåg skulle vara bra för denna typ av arbete?
högre rygg så jag ser bättre.
då man inte är fin snickare så tar jag den sågen som känns bäst för jobbet.
och så gillar jag handtag istället för trad. japansåg.
 
SBH skrev:
högre rygg så jag ser bättre.
då man inte är fin snickare så tar jag den sågen som känns bäst för jobbet.
och så gillar jag handtag istället för trad. japansåg.
Jag misstänker att vi talar om två olika saker när vi pratar om fanersåg? För mig är detta en fanersåg, och därför har jag svårt att förstå hur den kan vara användbar för den typen av jobb som är aktuellt här i tråden. thumb_veneer saw 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men efter att ha googlat på bilder så såg jag även en annan typ av såg som kallades för fanersåg, och den tycks inte ha samma användningsområde som den fanersåg jag syftar på, därav missförståndet gissar jag på?
943282402191_700.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.