När jag växte upp och vi bara eldade med ved så kasatedes veden bara i en stor hög ute, där låg den över sommaren. I augusti plockad vi (jag ;-) in veden i vedboden.

Tttar man på landet på vedbodar är dom ofta byggda med baar 3 väggar eller med ganska gles panel, som MaxPax säger så är det mycket funkt som skall ut..

Klyv alltid veden innan den börjat torka, är j...la jobb att klyva torr björk...
 
Löv ska klyvas färsk, barr kan man vänta med men allt torkar snabbare kluvet.
 
Tyckte nog att även tall var klart lättare färsk, men det kanske var fel... gran kvittar då den är så rak i fibrerna, samma sak med asp faktiskt, väldigt lättkluven. Nu har jag inga vetenskapliga belägg utan bara erfarenhet av att stå i en vedhög varje vår så jag kan ha fel..
 
R
allt är redan klyvt, fick låna klyvmaskin.
Mot väggen står en presenning så eventuell fukt och smuts träffar inte väggen. Men då öppnar jag upp alla sidor förutom mot väggen då så de luftas.
 
Gör det, då torkar det bra
 
hsd
enkel vedförvaring, luftigt runt om :
eur-pallar i botten ett par plank på vardera sidan som håller upp ett enkelt tak (och ger stöd till vedtraven),kan placeras någon decimeter från en vägg, men veden ska inte läggas mot väggen
 
R
Så här ser de ut
 
R
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Duger bra det, annars ser det ut. Som om du ha plats under altanen, kombinera lite tips... Pall på marken skruva upp ett tak under så har du ett perfekt vedförråd, det kanske redan är fullt med annat men om inte nått för nästa år ;-)
 
R
ja jag har en massa plats under altanen, så jäkla jobbigt att krypa där under dock. Men de kanske man ska inreda på något sätt. Får börja med att bygga en större dörr!
 
D09
Ett tips om du vill ha billiga vedbodar är att kontakta bilglasfirmor

De får ofta in sitt glas i engångslådor, perfekt att stapla ved i :)

Bara att dra lite takpapp som tak :)
 
R
De här med att bära stockar är tungt som fasen och funkar inte i längden. Vilket verktyg ska jag ha av följande? Hur funkar kroken, skickar man in den i sidan på mitten av stocken o lyfter?
700114.jpg
700115.jpg
 
M
Saxen helt klart. Timmersax är större variant och massavedsax är lite mindre. Jag tar personligen med mig den större timmersaxen varje gång.

Kroken har jag bara funnit användbar till att vända stockar med, inte lyfta. Men jag kanske bara inte lärt mig använda den.
 
R
oki thx
 
AndersS skrev:
För lite mera pengar och om du filar ofta är detta ett alternativ också, tar både tand och ryttare.
[länk]
En sån där verkar intressant. Jag behöver en slip för att slipa min Stihl MS 211. Vilken version är det jag behöver. Är det en 3/8″P?
Ingår någon mall sa man vet att man slipar i rätt vinkel och ryttarna till rätt djup?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.