Som glad lekman utan att fördjupat mig inom området så ser jag gjort arbete med lågenergihus som test/prov med olika metoder för att sänka energiförbrukning i konstruktionen, dvs laborationer med material/konstruktion i verklig boendemiljö. Nu har man fått en del svar och infört vissa av dem i "vanliga" hus men även valt bort de sämre lösningarna. Normal utveckling av tekniska lösningar där något igår var "high tech" men idag är lägsta standard.
 
KnockOnWood: Jag skulle gissa att man menar att resten av energin är något vi stoppar i oss. All energi som går åt till att göra en kopp kaffe hamnar inte i rummet, utan i mina gästers kroppar. Kropparna värmer förövrigt också upp huset, men det känns inte troligt att all energi i drycken kommer till nytta för huset. Deras kroppar avger nog inte mer värme pga en kopp kaffe.
 
Någon som också bör tas med i beräkningen är de ca. 15% extra pengarna som huset kostar att bygga. Pengar innebär arbete och material, som båda innebär energi. Energi innebär nästan alltid en míljöbelastning.
Många sk. miljövänligare material/alternativ, visar sig i slutändan vara en större miljöbov, om man räknar den eventuellt extra energi som materialet kräver att framställa.
 
tobbew skrev:
...
All energi som går åt till att göra en kopp kaffe hamnar inte i rummet, utan i mina gästers kroppar. Kropparna värmer förövrigt också upp huset, men det känns inte troligt att all energi i drycken kommer till nytta för huset...
Jo, det är nog just vad den gör.
Vart skulle den annars ta vägen menar du.
OK, går man ut för att röka så svalnar man kanske lite :)
 
KnockOnWood skrev:
Jo, det är nog just vad den gör.
Vart skulle den annars ta vägen menar du.
OK, går man ut för att röka så svalnar man kanske lite :)
I viss mån kanske.
Först och främst - det är inte ens säkert att man dricker kaffet inomhus.
Alternativt, gästen kanske sveper sin kopp och drar efter en minut. Hur länge behöver man stanna för att all energi ska komma tillbaka till huset, bortsett från den energi man tillför ändå, genom att endast existera?

Jag avger ju värme oavsett om jag druckit kaffe eller inte. Hur länge ska jag hänga hos dig för att kaffekoppen du bjuder på inte ska vara en energimässig förlustaffär jämfört med om jag hade besökt dig utan att dricka koppen?

Jag skulle säga att det är mycket tveksamt att påstå att du får tillbaka energin genom att någons kropp skulle hålla en något högre temperatur än annars, eller hur du nu vill få tillbaka energin. :)

Jag menar såklart inte att energin försvinner, eftersom den inte gör det. Men det är inte säkert att den hamnar i ditt hem.
 
Redigerat:
tobbew skrev:
...Hur länge behöver man stanna för att all energi ska komma tillbaka till huset, bortsett från den energi man tillför ändå, genom att endast existera?...
De flesta brukar stanna tills kaffet har kallnat :)

Men du bortser väl från min poäng:
Hushålls-el stannar till stor del inomhus och borde inte räknas bort när man gör energiberäkningen.
Typexemplet är ju just kyl och frys som går dygnet runt.

Det var för en tid sedan en artikel om en riktig miljömupp.
Han tipsade om att man på vintern kunde lägga ut kylklampar så de frös,
och sedan lägga in dem i kylskåpet, bara för att spara ström :)
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det var för en tid sedan en artikel om en riktig miljömupp.
Han tipsade om att man på vintern kunde lägga ut kylklampar så de frös,
och sedan lägga in dem i kylskåpet, bara för att spara ström :)
Mm, det sparar man säkert 20 kr om året på, eller något i den storleksordningen. :)
 
KnockOnWood skrev:
De flesta brukar stanna tills kaffet har kallnat :)

Men du bortser väl från min poäng:
Hushålls-el stannar till stor del inomhus och borde inte räknas bort när man gör energiberäkningen.
Typexemplet är ju just kyl och frys som går dygnet runt.

Det var för en tid sedan en artikel om en riktig miljömupp.
Han tipsade om att man på vintern kunde lägga ut kylklampar så de frös,
och sedan lägga in dem i kylskåpet, bara för att spara ström :)
Jag kan tänka mig en del av dina saknade procent beror på att man räknat på att man under sommaren oftast bara vill ventilera bort överskottsvärmen som blir.

Lite samma spår som "din" miljömupp:
Vår hemkunskapslärare gav oss tipset att man kunde ställa ugnsluckan på glänt när man var klar med den för att värmen skulle gå ut i rummet istället för att gå till spillo...
 
Lostmoose skrev:
Vår hemkunskapslärare gav oss tipset att man kunde ställa ugnsluckan på glänt när man var klar med den för att värmen skulle gå ut i rummet istället för att gå till spillo...
Var försvinner den om man låter luckan vara stängd?
 
AndHay skrev:
Var försvinner den om man låter luckan vara stängd?
Fattar du inte ens så enkla saker?
Den bara svalnar ju och kommer inte till nytta :)
 
Jag förstår inte varför man ska vara så bekymrad över energiförbrukningen. Sätter man in bergvärme så är det inte så noga sen. Kostnaden för vanligt hus + bergvärme måste väl vara lägre än lågenergihus + frånluftsvärmepump (eller vad man nu har för värmekälla).
 
KnockOnWood skrev:
Fattar du inte ens så enkla saker?
Den bara svalnar ju och kommer inte till nytta :)
Så länge spisen står kvar i köket borde värmen söka sig ut genom spisens plåt/glas etc. till omgivande rum. Det tar väl bara något längre tid att förflytta värmen från ugnens insida till rummet?
 
AndHay skrev:
Så länge spisen står kvar i köket borde värmen söka sig ut genom spisens plåt/glas etc. till omgivande rum. Det tar väl bara något längre tid att förflytta värmen från ugnens insida till rummet?
Så klart!

Men kom igen, visst förstår du väl lite sarkasm/ironi :)
 
KnockOnWood skrev:
Så klart!

Men kom igen, visst förstår du väl lite sarkasm/ironi :)
Javisst, men i inlägg #19 var du orolig att gästerna skulle ta med sig det varma kaffet ut på en rökpaus. Ville bara säkerställa att spisen förväntades stå kvar. ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Värmen från spise går upp i spiskåpan om man inte öppnar luckan,
detta beror på att "ventilen" sitter i bakkant på spisen.
Visst drar viss värme ut genom spiskåpan även om man öppnar luckan.

Detta gäller så länge man inte har värmeåtervinning från köksfläkten
Vilket inte många har då det har en hel del nackdelar, i första hand fett
från stekning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.