Förberett för helgens drabbning: hämtat släp för att köra jord och hästgödsel samt köpt gräsfrön för komplettetingssådd. Hoppas hinna fixa en rabatt med plantering av blommor och täckbark.
 
Inte trädgård, men med utsikt till ;)
IMG_1046.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tröttnade på att skrapa och måla om "snickarglädjen" mellan stolparna på altanen så nu kör vi med järn istället, tog mig 28 stycken, järn alltså igår, blev hyffsat rakt ändå :D

Jante
 
  • Gilla
Ashe och 2 till
  • Laddar…
Igår sållade jag fram c:a 1,4 m3 jord ur komposten. Nu vet jag var jag ska mask till abborrarna :D
 
Jante skrev:
...
Vi tröttnade på att skrapa och måla om "snickarglädjen" mellan stolparna på altanen så nu kör vi med järn istället, tog mig 28 stycken, järn alltså igår, blev hyffsat rakt ändå :D

Jante
Dagens replik: Älskling, jag går ut på balkongen och tar mig ett järn :)

Snyggt för övrigt. Men inte mycket till vindskydd väl?
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Dagens replik: Älskling, jag går ut på balkongen och tar mig ett järn :)

Snyggt för övrigt. Men inte mycket till vindskydd väl?
Tackar, tackar å jo, men den har hon hört förr :p Lite "lufftigt" och kan bli läge för lite vindskydd, markisväv kanske senare.

På tal om, vad är det för vätska i libellen i ett vatten pass, kan det va rakvatten? :rolleyes:

Jante
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nu är det väl inte så högt, men finns det inte regler för att räcken inte ska vara så enkla att klättra på för småbarn?
 
Har satt ett stängsel aggregat på järnen ;) så det löser sig nog...

Det finns en hel del regler, vad gäller estetiken för räcket på våran altan överrider det sånna saker.
Den enda jag kommer på gäller väll avståndet mellan spjälorna, men som sagt ett icke problem.

Våra barn är vuxna och små barn på gården är ALLTID under uppsikt, vi har t.ex. en damm UTAN inhängnad, så vi gillar att leva lite farligt.

Märkligt är att när jag var barn överlevde man sånt, inga cykel hjälmar, inga barnstolar och bälten osv... :p

Jante
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Herr och fru Skata blev lite förvånade när inte bara deras blivande bo utan hela grenen där boet satt var borta från ena äppelträdet. Sen har sambon invigt åkgräsklipparen, han var mycket nöjd över hur fort han blev klar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jante skrev:
...
På tal om, vad är det för vätska i libellen i ett vatten pass, kan det va rakvatten? :rolleyes:

Jante
Jag vet inte, men vågar mig på en vågad gissning, om du menar den vågräta libellen :)
Det måste samlas in vid storm, då man samlar in vågsvallet.
Bäst görs detta t. ex. på Rasvåg på Norska Vestlandet.

Ja, jag har varit där, på semestersegling 1980 på väg till Stavanger. Ett underbart ställe :)
rasvaag-paa-hidra-flekkefjord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
La lite knott för första gången idag, inte så svårt men jag är imponerad över dom som orkar ligga och knacka hela dagarna...

CIMG9984.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0065.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat bygge av lekstugan.
 
Klippt gräsmattan och hunnit bli sur över Bygghemmas konstiga leveranssystem. Om inte annat att de på hemsidan påstår att det är 5-10 dagars leverans och sen helt plötsligt är det sex dagar senare och NU har det skickats från Danmark vilket innebär att det tar 8-10 dagar TILL innan det kommer hit. Och någon av oss måste ju vara hemma när det ska levereras. Här tyckte man att man var lite smart och beställde inför veckan vi jobbar kväll, men icket :thumbdown:

Edit: Det är ett växthus vi väntar på.
 
Krilleman
Jag har handlat på smarthem, belysningsdesign och tretti och fått samma bemötande där!

Det står när man handlar, tex: Leveranstid 6-8 dagar.

Smarthem kom efter en månad (LED-spotar) Belysningsdesign nästan två månader (lyktstolpar) och hos tretti ett kvartal senare, beställde inför semestern i juni leverans i september!!!! (Gardena produkter)

Som vanligt är det väl för att minska lagerkostnader så produkterna går direkt från tillverkaren. Och butikerna har inte koll på tillverkarens lagerstatusar. :thumbdown:

Sen dess tar jag nästan allt på faktura och betalar inte först jag fått alla produkterna! Det har jag lärt mig den hårda vägen. Dock så kan det ju bli en nackdel om man handlar mycket och antalet kreditupplysningar drar iväg.
 
Jagat jätte-monster-fågel, stor som en liten shäferhund, som dök upp i trädgården idag.

Var säker på att att det var en ung påfågel från gård en bit uppåt vägen. Så tänkte jag kanske borde ta reda på bortsprungen tam fågel.

Misslyckades kapitalt. Fågel fan flög upp och parkerade sig i toppen på en gran. Inte särskilt tam alls.

Var tvungen att åka till jobbet. Så lyckades hejda person med vovve förmedla meddelandet till de som håller sig med påfåglar i byn, att de kunde de hämta en rymling i ett träd i vår trädgård...

De kom tydligen medan jag var på jobbet. Gubben var hemma och undrade varför det plötsligt dykt upp ett gäng bybor som sökte igenom vår trädgård.

De hittade ingen påfågel.. Men noterade att vi hade en förvuxen tjädertupp uppe i granen...

Så det är vad jag har gjort i trädgården idag.

Skämt ut mig inför hela byn. Konstig sörlänning/stadsbo som inte kan se skillnad på tjäder och påfågel.
 
  • Gilla
Exuperance och 5 till
  • Laddar…
geekling skrev:
...
Skämt ut mig inför hela byn. Konstig sörlänning/stadsbo som inte kan se skillnad på tjäder och påfågel.
Välkommen i klubben :)

Man kan inte göra en höna av en tjäder som det heter.
 
  • Gilla
geekling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.