hempularen skrev:
I vårt fall med överhettat lysrör i köket så var det drosseln som blev varm, så varm att plåthöljet deformerades. Rören var monterade med ett "löskomponentsystem" i en inbyggnadslåda i taket, med råglas under. Så drossel, rörhållare osv. var monterat direkt upp mot taket. Taket blev svartbränt på ett område runt drosseln. Brandkåren mätte upp typ 200 grader (kommer inte ihåg exakta siffran) i bjälklaget, 15 minuter efter att jag hade brutit strömmen.

De var lite inne på att kyla med vatten för säkerhets skull, men det slapp vi.
Låter inte så extremt ovanligt, en IR termometer är verkligen bra att kontrollera gamla lysrörsarmaturer med.
 
Paxman skrev:
...och lagstiftarna slukar allt de matas med utan någon som helst kritiskt tänkande eftersom de också blivit indoktrinerade med propagandan att "el är alltid livsfarligt för de som inte ingår i elskrået, kopplar någon lekman själv kommer denna omedelbart dö samt få sitt, och grannarnas, hus nedbrända".

Jag har ett väldigt nära bevis på att propagandan fungerat: när jag sa till min sambo att jag tänkte nog utöka med ett nytt eluttag i garaget blev hennes reaktion direkt: "...men nej, det får du ju inte göra. Det är olagligt och det är farligt...tänk om det börjar brinna! Vi måste ringa en elektriker."

Tack vare de många trådarna här på BH om de absurda elreglerna har min tidigare aversion mot att koppla själv brutits ned. Ju mer jag läser dessa desto mer sugen blir att göra mer elkoppling hemma. Jag vet att jag har tillräcklig kunskap och är jag osäker kommer jag fråga. Jag börjar bli riktigt förbannad på elbranschen och det senaste som verkligen fick igång mig var utformningen av ESVs rapport Elolyckor 2013. Ju mer jag läser i den desto mer förbannad blir jag eftersom den är ett så uppenbart bevis för att deras agenda är att föra oss lekmän bakom ljuset. Så får inte en statlig myndighet göra!
Jag stör mig också på tricksandet och skojeriet i den branschen. Förutom den lögnaktiga statistiken så stör det mig att de lurar till sig pengar på allt material som installeras. Ett vägguttag behöver inte kosta 300 kr, varav elektrikern tar hälften. Därför gör även jag hemska förbjudna saker som att montera dosor och slang när jag river i väggarna, byta till dimmer ibland och borra genom en vägg för att få ett vägguttag även på andra sidan.
 
Vi har en grov brottsling på forumet!!! :p

Det ligger verkligen något i det att lagar och regler som känns orimliga gör folk förbannade, vilket i sin tur antagligen ökar antalet lagbrott än om de kändes OK. Som nämnts i tråden tidigare urholkar detta förtroendet för rättsystemet i förlängningen.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Vi har en grov brottsling på forumet!!! :p
...
En?

Skulle vi brottslingar ställa oss i kö vid polisstationerna så blev det väl en rad som räckte härifrån, till månen och tillbaka.
Rättssystemet skulle braka samman.

Men mina synder är rätt små, så jag kanske skulle få villkorligt.
Eller rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Vi ses på Säter :p
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Skojarna i EIO är såklart ute och fiskar jobb åt sina medlemmar, och granskar man statistiken är det uppenbart. Enligt elsäkerhetsverket är elbränderna fördelade enligt följande. Det omkommer ungefär 13 personer per år i elbränder.


attachment.php?attachmentid=131625&d=1421333172.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som skulle kunna ha med hemmapulande och gamla anläggningar att göra är alltså stapel 2 och 3, vilket motsvarar ca 1-2 dödsfall per år. Ett ganska litet problem ur samhällssynpunkt. Vill man får ner "elbränderna" så är det nog betydligt bättre att satsa på åtgärder för att förhindra torrkokningar och andra spisbränder, som t.ex. storskalig installation av spisvakter med överhettningsskydd.
 
  • Gilla
123abc och 6 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Ja EIO skyller på mer hempul.
Självklart gör dom det, det är ju i deras affärsintresse att upprätthålla/förstärka bilden av att elinstallation är raketvetenskap.
 
Adam F skrev:
Självklart gör dom det, det är ju i deras affärsintresse att upprätthålla/förstärka bilden av att elinstallation är raketvetenskap.
Kanske inte raketvetenskap...mer som att hantera mycket instabila sprängämnen...gör du minsta fel smäller det vilket oundvikligen leder till att du blir allvarligt skadad eller dör och huset totalförstörs.
 
c:a 13 personer per år. år 2000-2008 bör vara 8 år ger summa 104 st d.v.s. varje % i diagrammet är c:a 1/8 person per år. Då vet vi ändå inte hur många som dog samtidigt i samma brand, så den upplysningen saknas.Uppenbarligen bara 1 när det blivit fel på transformator, tvättmaskin och kaffebryggare, men hur är det med de stora staplarna?
På sid 109 i skriften :
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


finns totala antalet elrelaterade bränder uppräknade, men även det säger ju inte hela sanningen.
 
Redigerat:
HasseTeknik skrev:
c:a 13 personer per år. år 2000-2008 bör vara 8 år ger summa 104 st d.v.s. varje % i diagrammet är c:a 1/8 person per år. Då vet vi ändå inte hur många som dog samtidigt i samma brand, så den upplysningen saknas.Uppenbarligen bara 1 när det blivit fel på transformator, tvättmaskin och kaffebryggare, men hur är det med de stora staplarna?
På sid 109 i skriften :
Elektricitet och bränder

finns totala antalet elrelaterade bränder uppräknade, men även det säger ju inte hela sanningen.
Bra skrift faktiskt! (Lade in den som länk i citatet ovan.) Jag ska läsa igenom den ordentligt vid tillfälle men jag ögnade igenom inledningen och det verkar vara trevligt skrivet och förklarat utan en massa fikonspråk.

När det gäller statistiken så är det ju som många gånger påpekats stora brister. Det finns inga fakta om elskador som uppstått pga av hempuleri utan där får man ta till det som ofta benämns "övriga orsaker" eller dylikt. Detta kan ju vara vad som helst eftersom det är en slasktratt där allt som inte täcks av de övriga kategorierna hamnar. Ändå är det hempuleri som branschen använder i sin kampanj för att stödja nuvarande regelsystem.
 
Nu vet jag att det även gällde mitt sommarhus :(. Behövde lossa ett uttag från matningen för att dra om kabeln bakom ett stag (vet att det kan kosta 2 år). Lossar kabeln från uttaget , lägger den bakom staget och återansluter. Mäter PE-PE och PE-NOLL. Får ingen kontakt PE-Noll !!! Efter mycket letande hittar jag att PE är klämd MED isolering emellan, till PE-skenan i centralen! Här har jag alltså haft min vattenpump ( i ett tillbyggt förråd) UTAN skyddsjord i flera år ! Man blir KALL om ryggen. Det är INTE jag som dragit!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.