Hej!
Jag och min pojkvän håller på och ritar på vårt första hus. Det vi vet är att vi vill ha en öppen planlösning mellan kök, matplats och vardagsrum på nedervåningen, samt öppet upp till nock på övervåningen, med någon öppning ned till första våningen.

Vi har börjat rita upp huset i Google SketchUp för att se lite bättre hur det kommer se ut. Bifogar några bilder här.

11171960_10152959558434811_139331203_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Entrésida

11179724_10152959556934811_1151721835_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kortsida med utsikt över sjö

11202792_10152959557259811_1817529726_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Långsida med söderläge

11187499_10152959557094811_442670598_o.jpg
Kortsida med groventré, kvällssol

11181461_10152959568849811_1482559443_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första våning

11187952_10152959568699811_687851919_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra våning med balkong ner mot matplats

11188076_10152959568494811_902153994_o.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra våning



Det vi hittills har fått som input är att vi kanske kan ta bort bastun på första våning och dela det utrymmet på mitten, så att både badrummet och sovrummet blir lite större. Vi har även lite funderingar på om det är så kul att ha sovrummet mellan badrummet och tvättstugan, men har ännu inte hittat någon bättre lösning.

Vi har inte ritat in alla takfönster i skissen. Vi har som plan att ha tre takfönster på var sida, fördelat så här;
• 1x badrum
• 1x trappa
• 1x allrum
• 1x sovrum
• 2x "öppningen ner till matplats"

Som sagt. Vi tar tacksamt emot all möjlig input! Vore jättesnällt :)
 
Hej och välkommen!
Jag och min fru var i bygga svängen nyligen, plötsligt hittade vi ett gammalt hus som vi impulsköpte när tomt var reserverad och offerter på väg in, så jag vet vilket jobb det är att ta fram ett underlag som det ni gjort..

Lite svårt att bedömma detaljer när man inte har några mått att gå på, men spontant tycker jag det ser ut som en väldigt väl genomarbetad plan och även en fin utsida.
Den semi-öppna planlösningen tror jag starkt på! Köket är inte direkt i anslutning till Vardagsrummet, men det känns ändå öppet.

Ett tips för att få lite bättre känsla för hur det kan bli är att ställa kameran i ögonhöjd med typ 60º brännvidd och ta lite bilder. (Det brukar "bli ett annat hus" då..)

Det ligger nog något i att sovrummet är ganska litet. Men vilka sovrumsaktiviteter kräver egentligen mer plats än en säng?

Fundera en extra gång till på om ni ska ha öppet mellan bjälklagen - det sprids väldigt mycket ljud och när tonåringarna (gissar på barn/framtida barn med tanke på antalet sovrum..) har 4 kompisar hemma på filmkväll vill ni kanske höra SVT utan att köra kåpor ;)
 
  • Gilla
raspen86 och 1 till
  • Laddar…
Utsida: Hur har ni och gäster tänkt gå från garage/parkering till entré? Snava runt sandlådan?

Bottenvåning: det vanliga problemet med innertrappan precis vid entrén, så att man trampar i smält snö och grus i bara strumplästen varje gång man ska gå i trappan.

Övervåning: Jag förstår inte riktigt vitsen med den indragna dörröppningen till ena sovrummet, varför inte bara låta korridorens vägg fortsätta?
 
b8q skrev:
Bottenvåning: det vanliga problemet med innertrappan precis vid entrén, så att man trampar i smält snö och grus i bara strumplästen varje gång man ska gå i trappan.
Det där är ganska facinerande. När vi i början av våra husplaner var inne på 1½plan fick vi hjälp av en säljare att rita en planlösning. Vi sa utryckligen att trappan inte fick vara i anslutning till entrén. När vi fick tillbaka förslaget låg den lik förbannat där. Vår slutsats var att det är helt omöjligt att få husritare/arkitekter att i rita trappan någon annanstans, så vi gick vidare med ett 1-plans hus! ;)
 
LAnsgar skrev:
Hej och välkommen!
Jag och min fru var i bygga svängen nyligen, plötsligt hittade vi ett gammalt hus som vi impulsköpte när tomt var reserverad och offerter på väg in, så jag vet vilket jobb det är att ta fram ett underlag som det ni gjort..

Lite svårt att bedömma detaljer när man inte har några mått att gå på, men spontant tycker jag det ser ut som en väldigt väl genomarbetad plan och även en fin utsida.
Den semi-öppna planlösningen tror jag starkt på! Köket är inte direkt i anslutning till Vardagsrummet, men det känns ändå öppet.

Ett tips för att få lite bättre känsla för hur det kan bli är att ställa kameran i ögonhöjd med typ 60º brännvidd och ta lite bilder. (Det brukar "bli ett annat hus" då..)

Det ligger nog något i att sovrummet är ganska litet. Men vilka sovrumsaktiviteter kräver egentligen mer plats än en säng?

Fundera en extra gång till på om ni ska ha öppet mellan bjälklagen - det sprids väldigt mycket ljud och när tonåringarna (gissar på barn/framtida barn med tanke på antalet sovrum..) har 4 kompisar hemma på filmkväll vill ni kanske höra SVT utan att köra kåpor ;)
Haha, jaa, vi har försökt "gå in" i huset för att få lite känsla för det, men där skiter det sig med våra GoogleSketchUp-kunskaper. Antingen råkar vi gå in i en vägg, eller så snurrar vi ut... men ska definitivt göra ett nytt försök, för då kan man absolut få en bättre känsla!

ja, vi har funderat fram och tillbaka ang öppningen i bjälklagen. Det är möjligt att det blir högljutt? Jag är helt frälst i det öppna, men det kanske är dumt? Eventuellt kanske man kan göra ett tv-rum av ett av sovrummen där uppe när eventuella barn blir äldre... men ja, vi får tänka lite mer kring detta, om estetiken är värd oljudet :p







b8q skrev:
Utsida: Hur har ni och gäster tänkt gå från garage/parkering till entré? Snava runt sandlådan?

Bottenvåning: det vanliga problemet med innertrappan precis vid entrén, så att man trampar i smält snö och grus i bara strumplästen varje gång man ska gå i trappan.

Övervåning: Jag förstår inte riktigt vitsen med den indragna dörröppningen till ena sovrummet, varför inte bara låta korridorens vägg fortsätta?

Tack för din input. Sandlådan, gräsklipparen osv osv har vi ritat in mest för att man skulle få lite mer "känsla" för det. Ingen vidare tanke har lagts på placeringen.

Bottenvåningen: Ja, vi har gjort flera försök att placera trappan i mitten av huset, men hur vi än gör så blir det inte speciellt yteffektivt då man tar mycket utrymme på överplan där man behöver utrymmet i mitten. Samtidigt kan vi inte riktigt hitta någon naturlig placering var den annars skulle vara. Har du några idéer så får du gärna hojta till!

Övervåning: Den indragna dörröppningen till det ena sovrummet var mest för att kunna ha båda dörrarna "utåt" från rummen. Vet dock inte om detta är nödvändigt? Vi tänkte mest ur brandsynpunkt. Men det kanske inte är nödvändigt när rummen har fönster?

Tack så jättemycket för din input!


EDIT: Glömde berätta om måtten. Huset är på längst delen 13,5 m långt (dra bort 2 m där balkongen är) och 9,2 m brett. Kan lägga upp en ny bild ikväll med lite mer mått om det skulle hjälpa er :)
 
Redigerat:
Håller med b8q vad det gäller placeringen av trappan, helt värdelöst att ha den precis innanför dörren. Även om det inte är yteffektivt så flytta på den.

Sedan hade jag haft förhöjt väggliv för att få lite "mindre" tak. Taket blir väldigt dominant som det är nu.

Tänk även på var man ska göra av skor och jackor när man kommer in. Tvättstugan ser ut att ha väldigt begränsade utrymmen för att hänga tvätt.

Tre "fel" som det är på nästa alla nya hus, trappan fel placerad, för liten tvättstuga, för stort fokus på öppna ytor med liten funktionalitet.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Håller med b8q vad det gäller placeringen av trappan, helt värdelöst att ha den precis innanför dörren. Även om det inte är yteffektivt så flytta på den.

Sedan hade jag haft förhöjt väggliv för att få lite "mindre" tak. Taket blir väldigt dominant som det är nu.

Tänk även på var man ska göra av skor och jackor när man kommer in. Tvättstugan ser ut att ha väldigt begränsade utrymmen för att hänga tvätt.

Tre "fel" som det är på nästa alla nya hus, trappan fel placerad, för liten tvättstuga, för stort fokus på öppna ytor med liten funktionalitet.
Tack för dina svar! Tar varmt emot idéer på var trappan skulle kunna placeras istället, vi har som sagt försökt utan att få till det.

Förhöjt väggliv kan vi tyvärr inte ha pga detaljplanen. Annars hade det såklart varit intressant!

Ska försöka få till lite mer utrymme i tvättstugan! Har själv känt att det eventuellt kan bli lite trångt där. Dock är det svårt att ta utrymme från sovrummet, och också från köket... Kanske har du några förslag?

Tack för hjälpen!!
 
Hej igen!
Bifogat finns lite bättre planritningar inifrån huset, med några mått utskrivna (kvadratmeteruträkningen på övervåningen är räknade med biytor). Kanske kan vara lite lättare att kommentera nu! Gjorde även lite ändringar utifrån de kommentarer som ni hittills har givit oss.

Skärmavbild 2015-04-28 kl. 20.58.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tackar ödmjukast alla som vill lägga någon minut på att kommentera :)
 
  • Skärmavbild 2015-04-28 kl. 20.26.07.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej igen!
Jag har gjort ett litet försök att, som ni föreslog, flytta trappan.
Fick ändra om en hel del, men detta kanske kan vara en idé. Dock blir vardagsrumsdelen lite tajt och en soffa kanske eventuellt kan bli svårplacerad. Så har ni några förslag på ändringar så är det välkommet :) (finlir återstår att göra på ritningen, bland annat placering av fönster...)
Skärmavbild 2015-04-29 kl. 23.36.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Mitt input till eran ritning är att tänka framåt i tiden och då främst på vardagssysslor. Detta för att hitta de naturliga, oftast det latat alternativet, vägarna till och från olika platser, funktioner i hemmet.

Är gången tillräcklig bred, eller har jag skapat hinder på vägen? Måste jag gå onödigt långt?

Ett sådant förslag har redan väckts, som hur går ni från garageuppfarten till entrédörr och vice versa.
En annan är sovrummet på bottenvåningen, vägen från innerdörr till altandörr. Vidare upplever jag rummet som väldigt litet i förhållande till många andra utrymmen.
Tredje påpekandet gäller bastu och tillhörande bad. Jag skulle placera handfat och toalettstol nära innerdörr, och dusch nära bastun.
Lättjan skulle känna det skönt att när nöden gör sig påmind sent på kvällen eller natten, att få slippa passera duschen.

Jag kikar närmare på eran ritning vid ett senare tillfälle. Ser att ni redan reviderat innan jag hunnit posta detta inlägg. Lycka tillt! :)
 
Corneliatt skrev:
Haha, jaa, vi har försökt "gå in" i huset för att få lite känsla för det, men där skiter det sig med våra GoogleSketchUp-kunskaper. Antingen råkar vi gå in i en vägg, eller så snurrar vi ut... men ska definitivt göra ett nytt försök, för då kan man absolut få en bättre känsla!
Högerklicka på verktygsfältet #1, klicka i "camera" nu får man tillgång tillgång till fler verktyg för kameran #2. Jag brukar använda de vanliga kontrollerna #3 för att grovfixa en position. Sedan gör jag fininställningen med #2. Välj symbolen med ett öga, nere i högra hörnet #4 skriv in ögonhöjd från origo. Är man på andra våningen måste man mao räkna ut vad ögonhöjden blir
camera.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan även virtualisera sin ritning (överkurs)

https://www.byggahus.se/forum/teknik/243566-visualisera-din-ritning-med-unity-och-oculus-rift.html
 
Vilket läckert hus, och vad avundsjuk jag blir att få sitta och få drömma fram sitt eget hus.

En snabb koll och också jag reagerade på trappa och snöslask. Varför inte göra en trappa som går som ett U, om du förstår. Då blir det ett litet utrymme under trappan som kan vara i ansluting till "hallen" där man kan ha lite skor och kanske en jacka. Struntar man i avsatts utan har trappsteg hela vägen får du också mer yta övervåningen. Hade en lägenhet med en sådan trappa, just med snetak över. Första gångerna trodde jag att jag skulle slå i huvudet med mina 190 i längd, men det funka hur fint som helst.
Ett tipps för att ytterliggare "dela av" hall och övrig yta är att sänka golvet ett eller 1/2 trappsteg runt den ytan man ska få gå omkring med skorna på. Snubbelrisk, men upplever att i Asien är det rätt vanligt, och dom har ju inte slagit ihjäl sig än. :)

Eran läckra idee med övervåningen och att kunna titta ner tänker jag spontant 2 saker. Ska man ha liten tillställning och vill använda båda ytorna är ju risken stor att så inte blir, eller i alla fall blir det då 2 fester. Vill man kan man ju "bygga ihop" ytorna med en spiraltrappa. Dock tar en sådan plats och hur ofta använder man en ? Men en ide bara.
Då det gäller LAnsgar;s kommentar om ljudnivå kan det nog bli både ock. Finns hus där ljudet färdas och förstärks, och hus som "sväljer" ljudet bra. Kanske inte blir så snyggt, men i någon film så såg jag skjut-bara glaspartier, alltså så man kan få en "vägg" och på så sätt dämpa ljudet, men som man lätt kan öppna just då man vill ha det öppet. Med glas kommer det ändå alltid upplevas stort och mäktigt.

Bastun och sovrummet. Onekligen ser sovrummet en aning trångt ut. Hur ofta ska ni basta, eller är det bara "en kul grej" ? Varför inte lägga bastun i garaget. Lite rullning i snön hör väll till så då ska ni ju ändå ut menar jag. (och då ni har 3 fönster till badrum och bastu verkar ni ju ändå inte blyga av er :) )
Lägger man bastun i garaget så blir ju frågan om duschen och en naturlig ingång. Förslag kan ju vara att ha en ingång till in till badrummet från sovrummet. Själv tycker jag det känns konstigt med badrum med 2 dörrar, men det är en vanesak har jag märkt då man varit bort bjuden.

Ett tipps på dörrar i hallen på övervåningen - kanske främst den in till kontoret - var inte rädda att "sneställa" dörrar. I ert fall så som det ser ut nu är det kanske ingen fördel, men kan ge god hjälp i planlösningen.
Kanske ett tipps för dörren in till badrummet att vinkla den mot köket lite, om man vill förtydliga hallytan mer.

Det var mina ogenomtänkta tankar :)
 
Redigerat:
* Kommer det gå att duscha i badrummet på övre plan, eller är takhöjden för låg?
* Vad blir avstångdet mellan trappa och garderober på nedre plan? bör vara minst 120 cm (gäller den senaste versionen med trappan i mitten)
* Det kanske fungerar, men jag tror att det vore lättare att bygga huset om inte hjärtväggen träffar ett fönster i badrummet på nedre plan
* Ni har inte så många väggar att möblera mot på nedre plan pga alla fönster, ni kanske vill ha skåp eller bokhyllor?
* Jag skulle inte bygga med öppet mellan planen så som ni gjort, visst det är läckert, men jag tror att om ni vill ha barn så blir det bara jobbigt när de blir äldre och kanske vill ha lite privatliv på övervåningen.
* ni kommer säkert sakna ett riktigt förråd, var ska ni ha julsakerna eller vinterkläderna på sommaren?
* sovrum 2 på övervåningen kommer bara ha takfönster, och jag tror inte det blir så bra om det är tänkt som bostadsutrymme
 
Redigerat:
Hej och tack för alla kommentarer!
Här kommer lite svar, + en ny planlösning där vi ändrat lite utefter era rekommendationer :)

Skärmavbild 2015-04-30 kl. 21.13.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



• Vi har lagt in en U-trappa (Tack för förslaget Torgny!), som nu inte ligger i direkt anslutning till entrén. Det känns betydligt bättre. Dock tar den ju en hel del yta.. Men ja, det kanske det kan vara värt :)

• Fimpade bastun (bättre att ha utrymme där det verkligen behövs, bastun kommer inte att gå varm stup i kvarten).

• Förstorade sovrummet + tvättstuga på bottenvåning.

• Ändrat lite fönsterplaceringar


Några funderingar:
• Den bärande väggen på bottenvåningen, är den tillräcklig? Eller bör vi försöka få in fler väggar utmed den linjen?
• Förvaring; vi har ju tänkt ha ett garage med förråd, men var bör vi lägga in mer förvaring? Förslag mottages varmt :)

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.