Chaly
Intressant diskussion detta!

Jag har lite svårt att uppbåda den upprördhet som jag tycker mig kunna se hos vissa skribenter. Jag håller med om att regelverket skulle kunna förbättras men är det egentligen ett reellt problem? Vad skulle, i praktiken, förändras om man kunde ta en enkel licens för arbete på egen anläggning?
Jag gissar att majoriteten som skulle skaffa en sådan licens redan idag skruvar på den egna anläggningen. Är det många som anser sig kunna men låter bli enbart av den anledningen att det inte är tillåtet? Upptäcktsrisken är ju i praktiken helt obefintlig. Lagstiftaren har inte direkt ansträngt sig för att försöka sätta dit dom som bryter mot denna lag...
Försäkringsmässigt blir det väl inte heller någon skillnad? Jag har svårt att se att försäkringsbolagen kommer betala ut ersättning för skada orsakad av felaktigt utförd el-installation bara för att man har licens att utföra arbetet.

Kanske är det bara jag som har en pragmatisk inställning till tillåtet/otillåtet när upptäcktsrisken är obefintlig. Själv ringer jag in en elektriker om jag inte har tid eller om det är större jobb där jag tror att en erfaren installatör gör det både snabbare och troligtvis bättre. Men jag kopplar in min tvättmaskin själv...
 
  • Gilla
osociala jävel och 3 till
  • Laddar…
Visst Chaly, men ta exemplet jag skrev om VVS-firmor som måste anlita externa elektriker. Det blir blir vi villaägare (som inte pular precis allt själva), som får betala logistiken. Samma med snickare mm.Inte konstigt att hus är så dyra att bygga.
 
tommib
Det är en principfråga för mig. Jag vill kunna koppla lagligt själv i min egen anläggning som jag ansvarar för. Eftersom lagstiftaren behagat påtvinga mig ansvar för något anser jag att jag också måste ha möjlighet att sköta mitt ansvar.

Men visst, jag kopplar också själv. Upptäcktsrisken är som sagt minimal, speciellt så länge man gör rätt. Skulle jag inte vara helt säker på hur jag ska koppla låter jag bli, men det är inte direkt raketforskning att koppla FK.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
karlmb skrev:
Villaägarna lär inte våga ge sig på detta.
Någon småföretagarorganisations däremot kanske. T.ex en VVSare som måste anlita externa elektriker hela tiden för att koppla in en simpel värmepump eller liknande.
I utlandet kan de slippa det, alltså bryts det mot EU-lagen. Kanske tom en utländsk VVS-firma skulle slippa ringa in en svensk elektriker här i Sverige. Samma sak där: får de ta sin polske, nyutexade anställde, eller inte.
Oavsett svar så bryter ESV mot EU-reglerna eftersom svenska företag diskrimineras, eller de utländska.
Det sista skulle vara toppen om du kan hitta källa på.

Kan Konkurrensverket ha något att säga i saken...:rolleyes:

Hela den här grejen påminner mycket om hur det är inom filmbranscher utanför Sverige, framför allt i USA. Där är de olika facken så starka att det blir ett jädra liv ifall en fotograf bara flyttar en lampa på inspelningsplatsen. Lampan tillhör elektrikern (de kallas så ljussättarna, ingen koppling till trådens ämne alltså) och ingen annan får röra den eftersom den då tar elektrikerns jobb. Det kan få rent absurda konsekvenser...att ett helt filmteam med skådespelare och all annan personal står och väntar på ljusfolket...detta eftersom ingen får röra deras grejer och därför inte kan hjälpa till att t ex bära utrustningslådor etc...:banghead: Samma sak med alla andra yrkesgrupper där, ingen får röra maskörens lådor, ingen får röra mikrofoner, kamerautrustning eller ens plocka fram en ny mjölk till fikabordet...eftersom man då tar den ansvariges arbetsuppgifter. Effektivt...? Nja, det är kanske inte så konstigt att filmer i USA är så dyra att producera!
 
Hmm, kan försöka..
Konkurrensverket kan vi glömma. De sover eller tittar åt annat håll när det hettar till.
 
Chaly skrev:
Intressant diskussion detta!

Jag har lite svårt att uppbåda den upprördhet som jag tycker mig kunna se hos vissa skribenter. Jag håller med om att regelverket skulle kunna förbättras men är det egentligen ett reellt problem? Vad skulle, i praktiken, förändras om man kunde ta en enkel licens för arbete på egen anläggning?
Jo, det är vi som tror på svensk rättsordning och det allmänna rättsmedvetandet som upprörs. Att ha lagar som ändå ingen följer har mera långtgående konsekvenser än att ingen följer just dessa lagar. Om det allmänna rättsmedvetandet luckras upp så är det snart en hel räcka andra lagar som inte följs. Nu är vi ju i Sverige förskonade från bla den korruption som detta ofelbart leder till, och vi är några stycken som tycker det är bra och som gärna drar vårt, lilla, strå till stacken för att det skall så förbli.

Transparens, att man inte skyddar särintressen på det allmännas bekostnad, samt att lagen följer det allmänna rättsmedvetandet är verktyg i denna kamp och värda att kämpa för.
 
  • Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Det kanske vore bra om någon, som läser juristutbildningen, kunde skriva avhandling med en undersökning av hur omfattande "hempuleriet" verkligen är. Kan ju börja med att utse x antal stormarknader (tätort och glesbyggd). Kolla både "enkla" saker som t.ex. Utelampor(typ fasad) och "Svåra" saker som t.ex. Normcentraler. Genom undersökningar kolla upp hur många procent av dessa, som kopplas in lagligt.
Jag personligen har mycket svårt att tro att en person, först åker till en stormarknad (för att få bra pris) och köper en lampa för 400:- och sedan rekvirerar en elektriker för att skruva in 3 trådar på en utelampa (500-1000:- i tätort).
När det gäller Normcentraler (lite högre prisläge och arbetsinsats också) HOPPAS jag verkligen att det inte är samma sak, men en undersökning skulle vara MYCKET intressant !
 
tommib
Intressant idé HasseTeknik. Det är nog svårt att fråga folk direkt i butiken dock om de är elektriker/har tänkt att begå brott med sin nya fina normcentral/utelampa/värmegolv men om man förutsätter att alla som inte handlar hos grossist gör det olagligt så.... Det kommer sannolikt ge ett högt värde på antalet hempul men...
Som en ren formsak är det nog inte material till en doktorsavhandling (disputation) men väl till en B/C-uppsats vilket är vad någon på juristutbildningen sannolikt skriver. Det skulle för den delen lika gärna kunna vara någon från en statsvetenskaplig utbildning eller liknande...
 
Det finns säker statistiska metoder, där man inte behöver fråga folk direkt i butiken, men ändå kan få ett korrekt underlag.
Att jag skrev just juristutbildningen, var för att jag anser att det nuvarande systemet undergräver respekten för lagen. För att det ska räcka till en disputation, behövs ju en omfattande forskning, men även det är ju välkommet :) Kunskap är aldrig fel!
 
Jag får gratulera till den mest insiktsfulla kommentaren hittills i tråden. Vem har åkt dit för olaglig elinstallation efter ha utökat centralen med en gruppledning exempelvis ?Skulle ditt hus brinna ner på grund av att du lagt tråden på fel sida anslutningen på säkringen"dvärgbrytarn " och sätt eld på centralen och huset så har jag mycket svårt och tro att försäkringsbolaget är sugna på att ersätta skadorna. Det är där ansvarsförsäkringen täcker upp . Den ör ganska dyr och kanske inte är så kul att betala på om man gör ett elmontage nån gång ibland
 
Per72 skrev:
Jag får gratulera till den mest insiktsfulla kommentaren hittills i tråden. Vem har åkt dit för olaglig elinstallation efter ha utökat centralen med en gruppledning exempelvis ?Skulle ditt hus brinna ner på grund av att du lagt tråden på fel sida anslutningen på säkringen"dvärgbrytarn " och sätt eld på centralen och huset så har jag mycket svårt och tro att försäkringsbolaget är sugna på att ersätta skadorna. Det är där ansvarsförsäkringen täcker upp . Den ör ganska dyr och kanske inte är så kul att betala på om man gör ett elmontage nån gång ibland
Vilken? Kommentar alltså?

Och vi har ju med ljus och lykta efterlyst dokumenterade fall när försäkringsbolaget vägrat ersättning pga fel i en annars korrekt installation. De enda vi har är ju av typen "matat element med ringledning" och hör ju inte riktigt hemma.

Så har du något sådant så är vi idel öra. (Och motsatt, tills du har det så är det bara den gamla vanliga skräckpropagandan).

Jag kan sträcka mig så långt att eftersom det inte är så svårt med el, ens att lägga till en grupp i en central (det är inte enkelt att koppla på fel sida om dvärgbrytaren om man har så pass intelligens att man klarar att få av locket på centralen), att vi borde ha några direkta skador och därför inga försäkringsfall.

Som regel så startar inte bränder i den fasta installationen, utan i anslutna apparater. Och dessa får man som bekant pilla i lite hur man vill. Utan någon behörighet.
 
På fel sida dvärgbrytaren? Så att strömmen som den ska reglera inte bryts? Båda tåtarna på samma sida då eller?
Hur många ggr har det hänt att man slängt dit en dvärgbrytare men aldrig kollat om den verkligen bryter..? Hmmm...det klientelet använder väl inte ens några säkringar. .?
 
vad då som regel? felaktiga anslutningar i elcentraler med varmgång och I värsta fall brand som följd har hänt mer än en gång. Har du den inställningen att det inte går att ansluta fel i en dvärgbrytarcentral så tycker jag du ska tänka till en extra gång innan du öppnar locket på centralen nästa gång
 
karlmb skrev:
På fel sida dvärgbrytaren? Så att strömmen som den ska reglera inte bryts? Båda tåtarna på samma sida då eller?
Hur många ggr har det hänt att man slängt dit en dvärgbrytare men aldrig kollat om den verkligen bryter..? Hmmm...det klientelet använder väl inte ens några säkringar. .?
På fel sida om överfallet menar jag
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Vilken? Kommentar alltså?

Och vi har ju med ljus och lykta efterlyst dokumenterade fall när försäkringsbolaget vägrat ersättning pga fel i en annars korrekt installation. De enda vi har är ju av typen "matat element med ringledning" och hör ju inte riktigt hemmat.
Jo men du... hör här nu... Vad går hela den här diskussionen ut på egentligen? - Du vill gardera dig mot försäkringsbolaget ifall ditt hus brinner på grund av en kabel du kopplat fel... Eller? Du vill ju antagligen ha ut pengar för skadorna? Du vill ha en begränsad form av behörighet för att koppla in en tråd i ex elcentralen? När försäkringsbolaget gör brandorsaks utredning av ditt hus och finner att du gjort ett fel på grund av försummelse , så är det inte säkert att de vill betala ut, men har du då en ansvarsförsäkring så täcker den skadorna " om du vill betala några tusen för den per år" I detta fall så spelar ingen behörighet i Sverige nån roll. För har man ingen ansvarsförsäkring så ör man antagligen rökt hos Folksam eller vad man nu har för bolag. Jag har behörighet men inte vågar ja fara runt på bygden och installera då jag tycker ansvarsförsäkringen är för dyr. Det spelar liksom ingen roll att jag inte begår brott mot ellagen. Straffet att bryta mot den är det " billiga " i sammanhanget. Jag tar å det ödmjukaste i mot synpunkter på mitt resonemang både elaka och snälla😊
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.