hsd
Kjedjeslipen är bra till slipning av kjedjor som träffat spih eller sten , då tar man ner alla tänder till samma mlått
se upp med kjedjor som träffar spik/sten -undersök noga så att det inte finns sprickor i kjedjan
Fila kjedjan för hand med rundfil görs lämpligen vid varje kafferast / bränslepåfyllning men glöm inte att ryttaren (knölen som sitter före tanden på kjedjan) ska tas ner lite emellanåt med en flat fil, då är filmallen mycket bra att gå efter
de flesta motorsågsfirmorna slipar kjedja / röjsågsklinga för en femtilapp (så slipen har betalt sig ganska fort)
röjsågskligan kan möta sten ibland men där är det lite besvärligare att silpa om då det inte räcker med rundfilen (lönsamt att lämmna till slipning) se upp med sprickor i klngan
alla sprickor kan orsaka brott på kjedja/klinga så lösa metalldelar kan fyga iväg och orsaka skada
Rekomenderar fortfarande en kurs i handhavandet, det kanske kostar en slant men det är bättre än en olycka
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
M
Tune skrev:
Ett verktyg som du kanske redan har och som är bra vid filning av sågkedjor är ett vanligt skruvstäd. Spänn fast svärdet i skruvstädet och fila på. Spänn gärna kedjan lite extra under tiden du filar för att denna inte ska röra sig i sidled.
Eller så använder man kedjebromsen på sågen.
 
Chaly
När jag i min ungdom arbetade i skogen åt en grann-bonde så fick jag lära mig att man underhållsslipar kedjan med rundfil vid varje tankning. Går ganska snabbt när man väl fått in snitsen. Kedjan skall under alla omständigheter hållas borta från sten (självklart) men också jord, sand och lera slöar ner kedjan så att den i stort sett blir oanvändbar. Ryttarna tar man ner med plattfil men det behöver man inte göra vid varje underhållsslipning.
Råkar man såga i sten eller annat som slöar ner kedjan rejält så byter man kedja och slipar upp kedjan ordentligt med maskin. Att köra med slö kedja sliter på sågen och är tråkigt.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Jag har också jobbat ett år i skog i min ungdom.

Rundfil... tre tag på varje länk vid tankning utan mallar. Efter ett tag så får man en d-a snits på det. Kedjan tar mycket bättre när den är lagom felslipad. ca 40 grader i sidled och lätt sänkning av filen för liite mindre eggvinkel än rekommenderat.
Osså fila till den rätt inför inspektion.

Farligt... javisst. Men ungdomar är ju odödliga.


Faktaruta:
Med lite mer vinkel i sidled och om man låter rundfilen gå lite för lågt så blir eggen dels vassare samt att den får hjälp av att skära lite mer diagonalt. Testa med en morakniv mot håret på underarmen. Vät och skar rakt mot håret och inget händer. Dra den istället diagonalt och håret försvinner.
Med rätt(fel) slipning så blir det fina hyvelspån istället för spån när man sågar.
Nackdelarna är att sågen blir kastbenägen.
Den gör också ett bredare skär. Inte alltid en nackdel då det är rymligare i spåret och inte sätter igen så lätt.
Den blir slö fort som fan.

Inget att rekomendera för ngn. Men när jag någon gång får för mig att jag skall såga så ser det snart ut som på den gamla onda tiden. Med den skillnaden att jag har 30 år sämre reflexer numera.

Med vänlig hälsning Findus
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Hur man kan fila en kedja beror och vilken typ det är. De kedjor som används yrkesmässigt och med starkare maskiner har i regel flera tänder, är bredare och filas normalt för bättre avverkning, blir dock mera kastkänsliga.
Sedan finns det kedjor som är det motsatta. De passar bäst i klenare sågar och är snälla för sällananvändaren.
 
R
ska köpa på jula idag!
 
Hur många länkar kedjan har beror på drevet och svärdslängden. Svärdet och drevet avgör också hur bred/hög kedjan kan vara.
Jag fick ut en äldre såg än de andra. En 444. Resten av gruppen hade 237/238. Visade sig att jag hade vinstlotten. Normalkedja istället för lågprofil och bättre bottendriv i sågen. Något kilo tyngre men det störde mig inte då. Lite som att jämföra mc med scooter. Båda klarar jobbet men med tryck och tyngd i grejerna så känns det iaf som att man får mer gjort :p

Findus

PS.Kör scooter numera DS
 
R
var på jula o köpte kittet =)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
R
nu har jag testat att fila. Till en början trodde jag att jag fått fel grejer för jag fick inte in filen i springan. Men efter lite juckande slank den in. Nu hör jag själv hur allt detta låter men jag lovar att det handlar om att slipa sågkedjan (y)
Får se nu nästa gång om de gett resultat.
I övrigt har jag lånat tjejens farfars vedklyv. Jag ställde en presenning längs med fasaden för att inte den ska bli skitig. Därefter började jag stapla veden mot väggen. Hustaket gör att regn inte kommer åt veden. Kommer de kunna bli så pass torrt som de krävs för att jag ska kunna hämta därifrån och direkt elda veden? Eller måste de mellanlanda i garaget typ en vecka?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hugger och klyver du nu så är det bara att elda till hösten
 
M
Kan flika in med ett litet vedtips. När, inte om, utan när - du märker att du har kåda i näven, på armen eller på annan valfri kroppsdel - och kådan inte går att tvätta bort: Gnugga in olivolja på det berörda stället och tvätta sedan med tvål och vatten. Sen är det bara att gapa av förvåning som jag gjorde när jag testade först...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
R
men ska jag låta presenningen täcka veden så de inte kan komma in regn alls?
 
D09
Roland112 skrev:
nu har jag testat att fila. Till en början trodde jag att jag fått fel grejer för jag fick inte in filen i springan. Men efter lite juckande slank den in. Nu hör jag själv hur allt detta låter men jag lovar att det handlar om att slipa sågkedjan (y)
Får se nu nästa gång om de gett resultat.
I övrigt har jag lånat tjejens farfars vedklyv. Jag ställde en presenning längs med fasaden för att inte den ska bli skitig. Därefter började jag stapla veden mot väggen. Hustaket gör att regn inte kommer åt veden. Kommer de kunna bli så pass torrt som de krävs för att jag ska kunna hämta därifrån och direkt elda veden? Eller måste de mellanlanda i garaget typ en vecka?
Tror inte det är så bra för panelen på garaget att täcka med presenning samt veden behöver helst att vinden passerar på så många sidor som möjligt. Jag hade bara täkt ovanpå och haft öppna sidor.
 
M
När veden torkar avger den mängder med vatten som behöver ventileras bort medelst vind, täcker man med presenning på alla sidor så ruttnar och möglar veden istället för att torka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.