Planeringen går framåt. Har funderat över belysning under överskåpen i köket och kommit fram till att det blir en infräst lösning från Hide-a-lite eftersom vi inte ska ha någon dekorlist. Vi har fått hem lite prover på luckorna från Superfront som kan ses nedan:

WP_20150422_16_10_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså den svarta vi ska ha (Pitch Black).

Maskinparken utökas dag för dag, senaste tillskotten är kap- och gersåg samt kompressor för att skjuta dyckertar i list och stavparketten. Även blandaren har anlänt och det känns att det är hög kvalité på Tapwells grejer.

WP_20150421_17_12_59_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller även på att ta in en hel del offerter på bänkskivor och just nu verkar det blir en Cararra C i 30 mm tjocklek med underlimmad Blanco Subline 700-U. Vasken ses nedan:

01978550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
...(Hon skulle fylla 100 precis innan hon dog förra året)...
Skulle hon fylla 100 innan hon dog, men gjorde inte det? :D ;)
 
Hon var bara några dagar från hundra när hon dog?
 
Jo, jag förstod det. Gjorde mig bara lite lustig över din mening, då den inte säger det. Sorry. :)
 
Funderat på att använda granit istf marmor?

Marmor suger upp fukt, färg från ex vis rödbetor, vin, kaffe osv, samt fett om du skulle få för dig att baka bullar på bänken. Granit är nästan helt tät och du slipper sådana problem.
 
  • Gilla
malmö2021
  • Laddar…
Med diskhon dikt mot vägg blir det inte så mycket avställningsytor på resp sida om hon. Underlättar logistiken när man diskar med fria ytor på resp sida. Torkställning på höger sida i ditt fall. Nu hamnar torkställningen mitt på bänken, om du ska ha en...
 
Senior skrev:
Med diskhon dikt mot vägg blir det inte så mycket avställningsytor på resp sida om hon. Underlättar logistiken när man diskar med fria ytor på resp sida. Torkställning på höger sida i ditt fall. Nu hamnar torkställningen mitt på bänken, om du ska ha en...
Håller med om detta. Även trångt att inte ha fri luft på båda sidor att röra sig över, dels i generell mening men även när man diskar större grejer som typ ugnsplåtar och sånt.
 
Min ståndpunkt är att tycke och smak varierar. Något som är snyggt för en person är det inte för nästa.
 
Vi har övervägt granit, men inte hittat någon som ser lika bra ut som en Cararra C. Folk sa samma sak till oss när vi satte in en bänkskiva i ek senast och den har hållit väldigt bra. Det är i regel jag som står i köket och jag blaskar inte speciellt mycket, gör jag det så torkar jag upp direkt. Att inte kunna baka på den känns som en konstig anledning då samtliga bagerier jag känner till använder marmor på sina bakbord.

Sen är jag fullt medveten om att där kan bli fläckar, men det får man skriva av som patina.

Anledningen till vaskens placering är för att avloppsstammen går rakt genom det schakt som är inritat längst till höger och tilloppet på röret sitter ganska högt upp. Eftersom vi ska ha stommar från IKEA så finns där inte plats att dra några avloppsrör under. Diskar gör man dessutom i diskmaskinen och diskställ har jag inte haft sen jag bodde i min etta i Lund utan diskmaskin. Det som diskas här är plåtar och enstaka vinglas. Den diskmaskin vi har tittat på har dock speciella hållare för vinglas så nu vågar jag köra även dem i maskinen, men visst hade det varit mer optimalt att ha plats på båda sidor. Denna lösning är dock enligt mig betydligt snyggare.
 
Jag hade personligen satt diskmaskinen mot ytterväggen, vasken i nästa "sektion". Främst pga att det kommer kännas trångt om man står vid vasken och ska sätta ner disk, t ex om man lagar mat och sätter ner disk i vasken innan man fyller maskinen, maskinen kanske t ex är igång och man har mer disk, brukar vara vanligt här hemma. Du skrev något om att det var rör osv som gjorde att du inte ville/kunde flytta rör och avlopp. Du har inte funderat på att göra bänken djupare? T ex att göra bänken 700 mm djup. Ser ut att finnas utrymmer för det innan man kommer till fönstret. Om man sätter en regel på väggen kan man fortfarande använda standardstommar som man då fäster i regeln. Det skapas då plats bakom stommarna för rör. Bänkskivan kan man ändå beställa efter eget mått, kostnaden är nog inte så mycket dyrare i förhållande till totalen. Vi planerar att göra våra bänkar djupare då det blir mer arbets- och avställningsyta samt att vi har gott om golvyta och gillar att det blir ett maffigare intryck av bänken.

Har en släkting som bor i Rörsjöstaden, fint område och fina lägenheter. Tyvärr är deras golv bytt till ej tidsenligt.
 
Avloppsröret kommer ca 350 mm från väggen så det är tyvärr ej heller möjligt. Denna placering är som sagt den enda möjliga om man inte vill ha ett blindskåp som inte går att utnyttja förvaringsmässigt p.g.a. att det är sönderborrat av rör.
 
Syrenen14 skrev:
Du skrev något om att det var rör osv som gjorde att du inte ville/kunde flytta rör och avlopp. Du har inte funderat på att göra bänken djupare? T ex att göra bänken 700 mm djup. Ser ut att finnas utrymmer för det innan man kommer till fönstret. Om man sätter en regel på väggen kan man fortfarande använda standardstommar som man då fäster i regeln. Det skapas då plats bakom stommarna för rör. Bänkskivan kan man ändå beställa efter eget mått, kostnaden är nog inte så mycket dyrare i förhållande till totalen.
Jag har funderat lite mer på detta och det är möjligt att det är en lösning, men jag måste kontrollera tilloppet på röret som jag har för mig är vinklat rakt in i köksinredningen. Visst går det att ändra på detta, men jag vill helst undvika att kapa de gamla gjutjärnsstammarna i köket då det brukar vara svårt att få ihop det på ett vettigt sätt igen.
 
Min tanke vara bara att komma med ett förslag på lösning då jag upplevde att du hade ett problem som du inte hade en lösning på. Sen om det inte funkar eller ni inte vill ha det så är det en helt annan fråga. :)

Även om man är kreativ finns det alltid små finurliga lösningar på det mesta och inte sällan läser man dem på forumet. :)
 
Vilka årtionden är planerade att ingå rent stilmässigt? 20-tal och 2000, mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.