Y
Jag var också ny och ivrig inför brukande av motorsåg och ställde samma fråga, och möttes av samma svar om att gå kurs och så vidare.

Nu när jag sågat massor så säger jag somsåhär...

Jag är glad att jag inte köpte någon slipmaskin som kräver att man lossar kedjan från sågen och står där och ska trixa med slipen.

Jag testade sågmall..
10985156-origpic-ae7207.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

men det var krångligt att flytta den osv.

Jag trivs bra med en vanlig fil, vars plasthandtag har vingar med rätt vinklar. Lägger filen vid en tand, lutar handtaget mot kedjan och får rätt vinkel, sen filar... Detta måste ju vara snabbast av allt.
645_0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sågkedja går inte att fila så många gånger heller (speciellt när man är nybörjare och filar fel) så dom hundralapparna man sparar på inte köpa en slipmaskin, dom kan man köpa nya kedjor för.

Så när bränslet är slut... tanka bränsle, tanka kedje-olja, och fila...

sen upptäckte jag att Milwaukee C12 HZ var fantastiskt trevligare än motorsågen (om man inte ska fälla fullstora träd)
Milwaukee-Tools-C12-HZ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Med hjälp av en korrekt mall och fil (en rund med rätt diameter för insidan av tänderna och en platt för att få rätt avverkningssdjup) får man snabbt in snitsen. Att slipa utan mall och få ett skapligt resultat är ruskigt svårt.
Att köpa dyra aparater eller verktyg för att slipa är helt onödigt i mitt tycke!
Jag har i jobbet kört motorsåg och röjsåg hela dagar i sträck under långa perioder. Ska man avverka mycket är ett skruvstäd med en spets som man kan slå ner i en stubbe dock väldigt smidigt :)
 
R
MaxPax skrev:
Denna är till din kedja:

[länk]
tack!
Nu en fråga om ved. När man staplar längs med en husvägg, hur lång tid tar torkandet och ska de torkas inomhus innan de ska eldas med?!
 
M
Om träden fälls, kapas och kvistas på vintern, klyvs och staplas innan påsk, kapas upp och slängs in i vedbod innan höststormarna kommer så kan den eldas med till vintern. Torkning inomhus tar energi från veden man eldar för att få värme så det finns ingen fördel att torka stora mängder inne, de korgar man tar in från vedboden kan gott stå och rumstempereras innan eldning dock...
 
R
träden jag har styckat upp här ser ut att vara relativt torra? Måste ha legat sedan i vintras tänker jag. Jag funderar på var jag ska förvara veden. Jag har en sida på huset där man sällan är. Ska man stapla de längs väggen och täcka över dem med presenning bara?
 
D09
Lägg om möjligt pallar mot väggen och mot marken så det kan ventileras emellan. Lägg bara presenningen som "tak" dvs ej täcka sidor etc

Har för övrigt slipen du frågade efter. Sjukt nöjd. Slipar med den innan jag ska vara ute en dag och kedjan blir som ny. Sen drar jag lite med filen under dagen bara.
 
Jag tycker det bästa är en filmall, en rundfil och en vanlig plattfil. Går fort och smidigt. brukar fila i samband med tankning så hinner inte kedjan bli slö. Sen alltid bra att ha nån extra kedja med sig också, den du köper kedjor kan tala om för dig vilken filmall(vanlig rullmall som yrrol visade bild på) finns i olika till olika kedjor du ska välja samt vilka filstorlekar du ska ha. Den där grejen med ett plåtbleck som sitter fast på filen som på sida 1, tycker inte om dom alls, krökte min vid första försöket. Man filar mest på själva skären i rätt vinkel enligt filmallen samt tar ett par drag på ryttarna med hjälp av filmallen ungefär varannan tankning, ryttarna är dom piggarna framför varje skär, OBS använd filmallens olika hål,beroende på mjukt eller hårt trä, detta bestämmer storleken på varje spåna.
 
Redigerat:
Rekommenderar inte att fila enbart med rundfil utan någon form av filmall, såvida man inte är riktigt duktig på det.
Kör både sågkedjor och sågklingor med rundfil med mallarl som sitter på filen, liknande Jula-modellen.
Kör du enbart med rundfilen är risken mycket stor att du tar lika mycket på djupet av tanden och så börjar du fila "höknäbb", dvs du får en spetsig tand.
För lite mera pengar och om du filar ofta är detta ett alternativ också, tar både tand och ryttare.
http://www.stihl.se/STIHL-produkter...ärd-och-kedjor/22288-1630/Multifil-2-i-1.aspx
 
Yrrol skrev:
Jag trivs bra med en vanlig fil, vars plasthandtag har vingar med rätt vinklar. Lägger filen vid en tand, lutar handtaget mot kedjan och får rätt vinkel, sen filar... Detta måste ju vara snabbast av allt.
Jag håller helt med. Känns väldigt bökigt att behöva ta bort kedjan så det skulle nog inte bli gjort alltför ofta. Några drag med filen per tand i samband med tankning känns däremot nästan som lite avkoppling.

Och om jag lyckas fila helt rätt vette väl tusan men vassare blir den och sågar gör den och det räcker rätt bra för mig.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vilar lite nu efter 3-4 timmar med motorsåg/röjsåg, med en välförtjänt pilsner. Motorsågen var det lilla så den behövde inte filas, däremot så gav jag mejseltandade klingan några drag med filen vid varje tankning, det tar inte många minuter att fixa dem och så biter det bättre.
Håller med om att det är enklast att slipa när grejorna sitter på plats och ta några drag innan det hinner bli för dåligt.
Får man riktig stenkontakt så kan det kärvas lite mera arbete.
 
AndersS skrev:
Får man riktig stenkontakt så kan det kärvas lite mera arbete.
Eller spik. :(:mad:
 
Alfredo skrev:
Eller spik. :(:mad:
Japp. Jag har nog nästan slängt mer kedjor än jag filat dem... :thumbdown:
 
Ett verktyg som du kanske redan har och som är bra vid filning av sågkedjor är ett vanligt skruvstäd. Spänn fast svärdet i skruvstädet och fila på. Spänn gärna kedjan lite extra under tiden du filar för att denna inte ska röra sig i sidled.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.