Om man tjänar 15000 per bilbyte, så är min rekommendation att man bytar så ofta man kan.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Om man tjänar 15000 per bilbyte, så är min rekommendation att man bytar så ofta man kan.
Jag har lärt mig att man aldrig tjänar pengar på bilar i slutändan säga vad man vill, så länge man inte är bilförsäljare...
 
Ja, det är min erfarenhet också. Men Thomas59 har inte fått lära sig det, tydligen. :) Om man efter 1000 mils körning har möjlighet att sälja bilen för 15 000 mer än man köpte den, så ser jag inget fel i att byta bort den.
 
Redigerat:
Thomas59
RulleBulle skrev:
Jag tyckte jag bytte bil ofta men du är ju tokig. Du har inte funderat på att ta ett steg tillbaka och fundera på vilken slags bil du vill ha?
Jo, jag vet nog vilken bil jag VERKLIGEN VILL HA men jag har inte hittat den till RÄTT PRIS ännu.
 
Thomas59
Stefan Bengtsson skrev:
Om man tjänar 15000 per bilbyte, så är min rekommendation att man bytar så ofta man kan.
Haha, ja det vore ju mumma. Senaste bilarna köptes nog mest pga fördelaktigt pris så iaf med A4:an var jag rätt säker på att gå med vinst.
 
Thomas59
Stefan Bengtsson skrev:
Ja, det är min erfarenhet också. Men Thomas59 har inte fått lära sig det, tydligen. :) Om man efter 1000 mils körning har möjlighet att sälja bilen för 15 000 mer än man köpte den, så ser jag inget fel i att byta bort den.
Tricket är ju att hitta/köpa en lättsåld bil i bra skick (helst nån form av familjebil) med en hyfsat okunnig (vad gäller marknadsvärdet) säljare som är lite i ekonomiskt trångomål. Bruka visa sig genom en överprissatt bil som legat länge på Blocket. När så priset sänks (Röd pil på Blocket) står man omedelbart där med cash i handen och bjuder ännu lägre. Kräver örnkoll på bilpriser och ständig bevakning av Blocket men uppsidan är ju drägliga kostnader för bilägandet.

Nackdelen är väl att man inte kan få exakt den bilen man vill ha, att man måste ha cash till hands och att man inte kan äga bilen allt för länge innan den säljs.

Då det gäller att sälja till rätt pris är annonsens utformning och BILDERNA väldigt viktigt, samt rätt pris givetvis. Många som köpt bilar av mig har påpekat just att det känns skönt att köpa av en "ärlig" person, vilket faktiskt stämmer om jag får säga det själv.

Allt går dock inte alltid som man tänkt sig. Åkte Stockholm-Göteborg/Marstrand-Stockholm i går med Qashqai:en och fick problem med CVT-lådan (Automat) på vägen hem. Växlar inte som den ska och luktar lite bränd olja. En snabb konsultation med verkstaden pekar på växellådsbyte á 90 000kr. Ringde försäkringsbolaget och dom tar kostnaden minus 2 000kr i självrisk och jag får 150kr per dag som bilen står på verkstaden (kan ta en månad eller två nu under semestertider) så det är väl ok. Går kanske tom plus på stilleståndsersättningen minus självrisk.
 
Thomas59
RulleBulle skrev:
Jag har lärt mig att man aldrig tjänar pengar på bilar i slutändan säga vad man vill, så länge man inte är bilförsäljare...
Haha, nä TJÄNAR är nog inte rätt ord men man kan köra lite roliga/nyare bilar utan att det kostar så mycket.
 
sblixten skrev:
Har haft följande i kronologisk ordning
Volvo 242
Vaz 1500 sport
Golf gt
Toyota carina hgv
Ford fiesta
Saab 9000 turbo
Volvo v40 t4
Ford mondeo st220 hgv
Nissan 350Z
Toyota corolla
VW multivan
och en...
Bmw 125d
 
Liten nostalgitripp är ju aldrig fel! icon_e_smile.gif<br />Första kärran efter körkortet 2004 var en vråltrimmad SAAB 900 T8 med extra bränsleinsprut vid 1,6 bars laddtryck. 220hk ca.<br />erwgodgjblnbb<br /><br /><br />Sedan blev det en inte lika spännande SAAB 900. 70hk?<br />bkitadmfebfjtj<br /><br /><br />Nästa var en rolig grej bara och det var min fru som ägde den men jag körde den. 50hk?<br />bsavdavkrndkk<br /><br /><br />Sen köpte jag min första "dyra" bil (112.000kr för att vara exakt) som jag körde många glidarrundor med. Jävligt snygg i mina ögon! 240hk och pinnande på bra.<br />iczckemzgey<br /><br /><br />Sålde 9-5an och köpte denna för 3000kr.<br />hyiiirgttvckyn<br /><br /><br />Blev sugen på lekstuga och köpte den här som körde ifrån det mesta i spannet 80-150km/h med sina 475hk.<br />bnemoofcckgsnm<br /><br /><br />Efter denna var det dags för en nästan original 9000 2,3T. Jäklar va bra dom går dom här SAABarna.<br />vlmceyuocssmow<br /><br /><br />Den byttes mot en Volvo 760 sedan med 8000 mil på mätaren och i nästan nyskick! (lånad bild då jag inte hittar just min)<br />zvifqzvfisbded<br /><br /><br />Jag kanske har blandat ihop ordningen lite, minnet sviker mig.<br /><br />Därefter fick jag min första företagsbil, en Citroën C3 bensinare med 76hk.<br />ragnhyemjztirk<br /><br /><br />Byttes mot en exakt likadan men turbodiesel med 132hk som gick jäkligt bra!<br />ragnhyemjztirk<br /><br /><br />Därefter var det Lexus och där var härifrån kravlistan till min nuvarande Superb började byggas på. icon_e_smile.gif<br />kdexdvwxlamr<br /><br /><br />Så startade jag eget och vi köpte ytterligare en Citroën C3 som vi började med att köra runt (inköp 36000kr och service för 50000kr).<br />coioajtnzoge<br /><br /><br />Nu kör jag Superben och är väldigt nöjd med den!<br />vbmirjesmwzcvu<br /><br/>
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
ja73 skrev:
Bilarna

Volvo 244GL -81 92-99
BMW 523iA -97 99-07
BMW 525iA Touring -04 07-15
BMW 530d X-drive Touring -13 15-
Vinterleksakerna

Arctic Cat EXT 550 -92 93-00
Arctic Cat ZR600 -99 99-11
Arctic Cat Crossfire 8 -07 11-
 
Thomas59

Vilket försäkringsbolag har du? Lät rätt fantastiskt att få växellådebytet bekostat av FB sådär!
 
BMW 2002 -73
BMW 2002 -71
BMW 2002 -73
Reanult 4L -71
Reanult 4L -73
MB 220 (72??)
Reanult 4L -?? (reservdelsbil)
Austin Allegro -??
BMW 1602 -73 (just nu i min ägo)
Jeep cherokee -95 (just nu i min ägo)
Triumph Spitfire -63 (just nu i min ägo)
 
Redigerat:
Saab 9000 CD 2,3 -91. Härlig bil! Blev vandaliserad och koppling rasade. Såldes som reservdelsbil.
Golf 1,6 FSI -03. En riktig pärla! Såldes pga flytt till Sthlm. För jag behövde ju ingen bil i stan!?
Audi 100 2,6 V6 -98. Joho, bil behövdes visst iaf. Efter två månader rasade ALLT. Elektronik, katalysatorer, koppling... Såldes som reservdelsbil.
Volvo S40 2,0T -01. Helt ok, pigg bil. Låg skatt och bränslesnål. Såldes för att jag ledsnade på den och ville ha nåt annat.
BMW 118d -09. Rolig bil att köra. Första dieseln. Men visst ja. Jag bor i hus, det funkar inte med en liten kärra.
Passat Variant 2,0 TDI 4M -11. 170 hästar. Med automat (min första). Och dragkrok. Och skinnklädsel. Härlig bil att köra och suverän att lasta i. Och dra tunga släp med skrot och skräp till återbruket, eller hämta virke till nåt projekt.

Börjar snegla på nästa bil; kanske en Audi A6 Avant 3.0 TDI eller en BMW 5-serie Touring Xdrive. Eller den nya Passaten? I dunno... får fundera på det till nästa år. Då är det dags för byte :)
 
Redigerat:
Audi 100 (pappa sålde den nog när jag bytte bil)
Audi 80 (sålde)
Volvo 745 (krockade med en älg)
Volvo 945 (sålde till svågern pga vi inte fick plats)
VW multivan(som vi har i dag)
 
J
VW 1200 (bubbla) -64 (har kvar)
BMW 316 -76 (sålt, var min första bil)
Opel commodore 2,5E -82 (såld)
BMW 735ia -88 (såld)
BMW 530i -05 (nuvarande bil)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.