Ja den tycker jag är utmärkt. Lånar dock den av grannen men den är värd pengarna. Använder man inte motorsåg mycket håller en skiva livet ut.
 
R
men hur funkar den? Sätter man bladet i den och kör med motorsågen så vässas kedjan?
 
Nej man måste ta bort kedjan och skruva fast den för varje skär, sedan vänder man på kedjan för att ta dom andra skären. Men det går rätt fort. Väldigt fort om man jämför med fil.
 
R
hmm okej, för de säljer filkit med. Men vilka delar på kedjan är de man ska slipa med filen på nedan bild?
kedja.png
 
Skall du fila kedja så är det bättre om du får tips av någon som kan, eller kollar en film på youtube om hur man gör. Att beskriva det här på forumet blir krångligt.

Här är t ex en officiell från Sthil USA (https://www.youtube.com/watch?v=qvcCh2XqEPc9)

Husqvarna har säkert liknande, om du söker på "how to file chainsaw chain" så får du nörton träffar.
 
R
aha tack!
 
hsd
Jag rekomenderar en kurs i motorsågning, där får man lära sig att fälla träd och hantera sågen säkert , vilken skyddsutrustning som är nödvändig och vilket dagligt underhåll som sågen kräver (inte bara att slipa ...)
http://sakerskog.se/
Det som räcker är en filmall och en fil, finns hos maskin handeln i flera varianter, så fliar man kjedjan direkt på sågen
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
R
hsd skrev:
Jag rekomenderar en kurs i motorsågning, där får man lära sig att fälla träd och hantera sågen säkert , vilken skyddsutrustning som är nödvändig och vilket dagligt underhåll som sågen kräver (inte bara att slipa ...)
[länk]
Det som räcker är en filmall och en fil, finns hos maskin handeln i flera varianter, så fliar man kjedjan direkt på sågen
Ja därav min fråga ovan.
 
M
Om du ska fila med handfil så är det enklaste att köpa en sånhär:

2055.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.harald-nyborg.se/filmall-med-fil-4-8-mm.html

Vinkeln du ska fila med finns markerad på mallen. Sätt sågen i ett skruvstycke, markera tanden du börjar på med en tuchpenna så du vet när du kommit hela vägen runt, fila på bara. Sedan tar du lite på ryttarna med en flatfil och en ryttarmall.

Du ska ha 4.8 mm fil till din kedja.

Måste också nämna att du har väldigt långt svärd. Så långt använder man vanligtvis bara om man behöver fälla eller kapa riktigt grova träd runt diameter 50 cm och över.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
haavard och 1 till
  • Laddar…
R
Hej och tack för bra svar! Är 4,8mm själva diametern på filen?
 
Tycker själv det är lättare att fila utan mallen, tänk på att lyfta filen lite så du filar skäret, man brukar också justera ryttarna något, byt kedja innan skären är allt för korta. Jätteviktigt att ha kedjan lagom spänd, man skall kunna lyfta den från svärdet så men ser under den men de skall spänna ned ordentligt när du släpper.
Apropå var man kan ha sågen vid slipning, min morfar tyckte bäst om köksbordet ;-)
 
R
jag har ett litet tillhåll på baksidan huset där jag kan sitta och filura med sågen ;)
Nu ska jag bara bygga en sågbock av något slag!
 
Lycka till och var försiktig, farliga grejer :sly:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.