Bra film! Men Daniel avslutar med att säga "Pluggarna är lätta att ta bort om du behöver montera isär trästyckena igen.", men hur gör man det undrar jag. Det blir en cliffhanger för mig.
 
Per Eskilsson skrev:
Bra film! Men Daniel avslutar med att säga "Pluggarna är lätta att ta bort om du behöver montera isär trästyckena igen.", men hur gör man det undrar jag. Det blir en cliffhanger för mig.
Om jag, också som okunnig, skulle gissa så tänker jag mig att man borrar upp ett nytt hål där pluggen finns...
 
Så kanske det är. Jag minns att han limmade fast pluggarna.
 
Det brukar gå bra att sätta en skruv mitti pluggen, och när den tar stopp mot skruven under, skjuvs pluggen utåt.

Till inomhus användning fungerar det bra utan lim.
 
Per Eskilsson skrev:
Bra film! Men Daniel avslutar med att säga "Pluggarna är lätta att ta bort om du behöver montera isär trästyckena igen.", men hur gör man det undrar jag. Det blir en cliffhanger för mig.
Har svårt att tänka mig något annat sätt än att borra bort dom.

För övrigt vill jag ha Daniels verkstad... :)
 
Det var inte helt lätt att presentera all info, i en vettig ordning dessutom. Pluggarna skall inte borras ut (leder ofelbart till hoppande borr o förstörda hålkanter när man går i skruven, dessutom är det svårt att centrera borret mitt i pluggen). Eftersom pluggarna är kilformade är limytan mot hålet liten och pluggen sitter inte så hårt fast. Därför räcker det bra att mitt i pluggen (räcker med ögonmått) borra ett litet hål rakt ner till skruvhuvudet. I detta hål skruvar man en träskruv, när spetsen på denna når ner till skallen på skruven under kommer pluggen lätt och fint upp. Slipa lätt på hålkanten innan återmontering med ny plugg eftersom trälim inte biter i gammalt, torkat trälim.
 
  • Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
Förlåt Lars, såg först nu att du redan skrivit vad jag tänkte.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
G
Jättebra... men den där otaktsmusiken vettekatten
 
Kanonbra film, mer sånt! Och musiken var ju kul!
 
Tjusigt Daniel...ny karriär på G.
 
Bra film!

Tänk att Daniel såg ut som en jultomte, det hade jag aldrig trott :)

Men jag har ett påpekande, efter att ha jobbat en del med bygge och renovering av båtar.
Jag har mest pluggat i teak och mahogny, och det är kanske lite speciellt.

Men vad vi måste göra när vi skar av de i-limmade pluggarna var att först, som Daniel gör skära av pluggen med stämjärnet några millimeter upp.
För att sedan kolla åt vilket håll träfibrerna går vertikalt, och skära av resten från rätt håll, så man inte riskerade att spräcka upp pluggen under träbitens yta.
Dvs ibland byta riktning och skära från andra hållet.
 
Kul! Hoppas vi får se fler filmer i framtiden. Kanske vi snart har en svensk Wood Whisperer? :)
Bra filmat och editerat också.
 
Vist är det så knockonwood.
Offtopik ett annat alternativ som jag brukar göra om det är många plugg som det lätt blir när man byter bordläggning eller när man nåtlimmat är att jag fräser alltid bort uppstickande plugg eller nåt.

Pär
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tjusig film med bra förklaringar av de ingående momenten! Bättre ett längre klipp (som detta) än ett upphackat kort klipp där viktiga detaljer faller bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.