Hej!
Vi har tänkt oss att byta kök och har en ganska bra känsla för det förslag vi har framme nu. Men fortfarande funderar vi över bland annat valnöts detaljernas vara eller icke vara. Vi har Ek golv och taket är vit panel.
Keddyn ser inte ut som på bilden utan är en öppen spis med rappad vit yta och keddy insats.

Bild0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/ Skellefteå
 
H
Kan ni flytta dörren? Tycker att det är synd spisen inte kommer tills in rätt.
Har ni en ritning med mått och mått och höjden på skåpen, så får ni säkert många förslag från personer på forumet.
 
Redigerat:
Personligen tycker jag att det ser väldigt stökigt ut med vita luckor, rostfria handtag, bänkskivor och vitvaror i svart och sidor och socklar i valnöt. Ska ni dessutom ha en mönstertapet som stänkskydd?

Jag förstår inte alls varför ni ska ha svart kyl och frys och jag hade skippat valnöten. Ni kan ju ha ek istället eftersom ni har det på golven. Jag hade flyttat vasken mer till vänster för att få en mer naturlig arbetsyta direkt bakom hällen. Nu blir den stora arbetsytan precis vid ingången till rummet vilket kommer bli väldigt jobbigt för den som ska laga mat.
 
Jag har vitt kök med valnöt detaljer. Svarta vitvaror, vitt kakel.....
 
H
Jag hade slagit igen dörren och flyttat den till andra sidan, byggt upp en vägg precis innan den öppna spisen. På den väggen hade jag satt kyl och frys och en arbetsbänk. Den öppna spisen hade då hamnat i hörnet. Matplatsen blir då en lugn och mysig matplats.
 
Jag hade haft en upphöjd diskmaskin där ugnen är nu. Du sparar ryggen genom att slippa böja sig ner för alla saker man ska sätta in och ta ut ur diskmaskinen. I ugnen är det ju oftast bara 1 sak som skall ut och in. Samt att diskmaskinen kommer kommer nära den stora diskhon där man sköljer sin disk.

Och när det gäller alla detaljer i köket så håller jag med Falkn, det är för mycket som händer. Det blir jätterörigt med två olika träslag när man redan mixar svart, vitt och rostfritt, samt att alla väggar är mönstrade.

Lycka till! =)
 
Håller med ovan om att det ser rörigt ut. Och bänkskåpet bredvid kyl/frys hade jag tagit bort och bytt ut mot ett högskåp, en sådan onödig bänkyta kommer mest samla damm och bråte... Hade även gjort skåpet med ugnen lika högt som väggakåpen. Snyggt med låga högskåp som på bilden men inte bara ett och inte bredvid bänkskåp och väggskåp.
 
Jätte trevligt med synpunkter, här kommer en ritning uppifrån.
Bild7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt bilder på de skåp som vi använt oss av till största delen.
Bild5.jpg

Bild6.jpg

Och en bild på hur köket ser ut idag
Bild4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Dörren är från tvättstugan och inte lätt att göra något åt.

- Direkt innanför dörren till höger, underskåp 800 med bänkskiva valde vi för att inte ha ett högskåp eller överskåp. Detta för att känslan inte ska bli att man går in i skåpet när man kommer från tvättstugan, lite mer rymd.

- Håller med om att det kanske blir rörigt, vi har valt bort Ek helt då vi idag kräks åt all Ek enligt kort på befintligt kök.

- Plottrig tapet. Det är Elektrolux Home som bara lagt in den, vi vill inte ha det så. Har sagt dom ska göra något mer diskret och göra nya bilder.

- Överskåpen sitter lite högre än std för att inte få så hög passbit mot taket = 1500mm från golvet.

- Arbetsytan köksön tänker vi att ytan till vänster och höger om hällen(70cm) räcker för det man gör kring spisen plus att man har vatten där. Ca 70cm till höger om hällen och 40cm till vänster.

- Arbetsytan vid stora diskhon(70cm)blir 100cm till höger och 170cm till vänster. Här tänker vi att man gör sånt som inte spisen behövs till.

- Diskmaskinens placering, man plockar av bordet ställer porslinet på köksön. Sköljer i den lilla diskhon ställer i diskmaskinen. Bänkskivan på köksön är bredd 90 på ritningen men vi funderar på öka den till 100cm.

- Låga högskåp, vet inte om jag förstår vad luscious menar med "bredvid bänkskåp och väggskåp"?

Tacksam för alla synpunker och tar gärna emot fler.
 
Hej igen!

Usch, det blir så trist när man ska lämna synpunkter, det låter bara som att vi alla klankar ner på er ritning! Så jag vill också påpeka att jag tycker att det är en bra utformning av själva köket, vi ska ha något liknande i vårt hus. Jättebra idé att ha spisen på köksön så att man inte behöver stå med ryggen mot sällskapet, och man kan konversera med den som sitter vid köksön. Vi har valt att ha en infälld fläkt i taket ovanför istället för frihängande fläkt, så att fläkten inte är i huvudhöjd för den som står och lagar mat.

Jag tror att han menar att han tycker att man inte bör ha det upphöjda skåpet med ugnen sådär bredvid raden av bänkskåp och väggskåp. Vi ska ha en rad med bänkskåp precis som ni, och i vårt upphöjda skåp har vi diskmaskin. Vi kommer inte ha några överskåp, utan för oss räcker det med 9 underskåp och de 3 högskåp vi har vid kyl/frys.

Jag förstår hur ni tänker med köksön, disken och den lilla vasken - men jag uppmanar er att tänka igenom en gång till =) Dels har ni vasken på andra sidan köksön, vilket betyder att ni måste skölja disken, sätta ner den bredvid diskhon, flytta den över spisen och sen sätta ner i diskmaskinen. Jag hade nog valt att använda den stora vasken till att skölja disk (det kommer ni ändå få göra med saker som är större än tallrikar, knivar och glas) och då ha diskmaskinen upphöjd där ni ni har ugnen. Som nämnt tidigare, ugnen behöver inte vara upphöjd, för man böjer sig till den max någon gång om dagen. Diskmaskinen skall fyllas och tömmas betydligt oftare och bör istället vara upphöjd.

Men det är bara ett tips, ni ska självklart göra som ni själv tycker är bäst!
 
Gissemisse skrev:
Dels har ni vasken på andra sidan köksön, vilket betyder att ni måste skölja disken, sätta ner den bredvid diskhon, flytta den över spisen och sen sätta ner i diskmaskinen.
Halvt OT men jag förstår inte varför många fortfarande har ovanan att skölja disk innan den ställs i diskmaskinen. Det behövs inte för normal disk. Naturligtvis får man skrapa bort "grövre" matrester men sköljning är normalt helt onödigt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
H
Nu är jag väldigt praktisk lagd. Skåp som inte går upp till tak är snyggt men opraktiskt, för det samlas en massa damm och fett i ett kök. Jag skulle skippa köksön och slä upp en vägg så att kyl och frys fick plats och att det blir ena avskiljare mot Keddyn. Istället för kyl och frys där ni har den idag skulle jag göra en lång arbetsbänk. Då har ni nära till både kyl, frys och spis.
 
Gissemisse: Kritisera på det är jätte bra. Det var det vi ville komma åt att man står mot bordet och där barnen är borta vid sina rum, i stället för att stå och stirra in i väggen när man är vid spisen. Vi har valt en ganska "tunn" frihänganden fläkt.
Bild8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där med diskmaskinen och ugnen får vi fundera på. Frågan är vart vi ska göra av micron om vi flyttar ugnen till ett underskåp.

HEM2121 Vi kommer att bygga igen mellan skåp och tak, vill inte ha en damm samlar hylla. Lite intressant med att sätta upp en vägg, men tappar det vi vill komma åt att vara vänd mot köksbordet vid spisen. Vart tänker du dig spisen? Där kylen och frysen är, kommer att bli ett "tråkigt" hörn där nya väggen och den långa arbetsbänken möts. Eller har jag missuppfattat?

Alfredo Vi sköljer inte jätte noga idag, men det vi är dåliga på är att diska "allt". Vi handdiskar skvabbar ur pannor, formar osv och kör mest matporslin i maskin.
 
H
Tänker mig att spisen står kvar på samma ställe som den är nu, ev. ha inbyggnasugn och micron till vänster om spisen där kaffebryggaren står nu. Jag hade satt dem i ett inbyggnadskåp och då hade jag fått skåp ovanför dessa också. Väggen tänker jag mig 120 cm bred samma bredd som kyl och frys plus några centimeter till, så det inte blir en vägg av (sidan av kyl eller frys) som ni själva var inne på, när ni skrev om skåpen placering intill dörren. Hoppas att ni förstår hur jag menar. Tycker att det är mysigt att ha Keddyn så att den ser ut att tillhöra matplatsen. :) Tänkte på en annan sak också :) som jag gärna hade haft om det funnits plats här, det finns en "köksö" modell mindre med hjul på och under finns plats för bestick. Då är det också lätt att skära upp vid matplatsen om man skulle vilja det och den fungerar som transportvagn från köket och matplatsen och transportvagn för disken till diskmaskinen.
 
Redigerat:
H
När vi valde kakel till köket så valde vi en liten större kakelplattor i creamfärg med struktur på. Lite neutral utan att vara tråkigt, för vi ville att luckorna skulle "prata". Vi har björk lite mörkare i vårt kök. Har man en tapet bakom en transparent skiva, ja då är det ju lätta att byta om man skulle tröttna. Men smaken är ju delad, huvudsaken och det viktiga är att man får som man själv tycker är snyggt!
 
Redigerat:
H
HEM2121 Vi kommer att bygga igen mellan skåp och tak, vill inte ha en damm samlar hylla. Lite intressant med att sätta upp en vägg, men tappar det vi vill komma åt att vara vänd mot köksbordet vid spisen. Vart tänker du dig spisen? Där kylen och frysen är, kommer att bli ett "tråkigt" hörn där nya väggen och den långa arbetsbänken möts. Eller har jag missuppfattat?

Som det ser ut på bilden står kyl och frys så att dörrarna tangerar den utskjutande väggen, eller ser jag fel? Den nya väggen får vara placerad så långt bak att kyl och frys (dörrarna) tangerar den utskjutande delen på den andra sidan. Förstår ni hur jag menar? Ja, utsikten blir mindre, men det ser ut på bilden som ni har en ganska stor öppning så det gör kanske inte för alltt för mycket om det blir en egen liten vrå. ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.