Lindrik skrev:
Har irriterat mig på all mossa och har funderat på hur vi skall göra oss av med den. Vad tror ni om att blanda järnsulfat i ett stort plastfat, stoppa i en dränkbar pump och använda sig av vattenslang och typ Gardena strilmunstycke?
Det låter industriellt effektivt. Men ska man bli av med mossan gäller det att både gynna och missgynna. Alltså, du missgynnar mossan med järnsulfat. Men sedan måste du gynna gräset med gödning, klippning, ogräsrensning osv för att få resultat.
 
Lindrik skrev:
Denna tråd fångade mitt intresse!! Har relativt nyligen köpt hus men har lagt all tid på huset, inte på tomten. Har irriterat mig på all mossa och har funderat på hur vi skall göra oss av med den. Vad tror ni om att blanda järnsulfat i ett stort plastfat, stoppa i en dränkbar pump och använda sig av vattenslang och typ Gardena strilmunstycke?
Hur mycket mossa har du?! :eek:

Går säkert att göra som du tänker, men krångla inte till det i onödan. En hink och en vattenkanna med strilramp och ett par minuters kvällsjogg i solsken, så är du snabbt i hamn med rätt skaplig areal om du inte har monstruösa mängder mossa.

För övrigt utrotas mossan ändå om du har bra med ljus och göder gräset tillräckligt, då tar gräset över och mossan får vika hädan. Det kan dock vara svårt i t.ex. skuggigare partier. Jag hade massor med mossa när jag köpte kåken, men numera "äger" gräsmattan all yta utom de skuggigaste regionerna där mossan tar över höst/vinter. Där hjälper jag gräset med järnsulfat på våren, så tar gräset sedan över igen. På den absolut skuggigaste delen av tomten är det dock svårt, där får gräset bita i gräset gentemot mossa och ogräs, men å andra sidan är det sällan jag eller besökare är där, så där får det vara så.
 
  • Gilla
Alko och 1 till
  • Laddar…
hsd skrev:
Har provat och mossan blev svart, dock var den grön å fin under ytan......
Då har du mycket mossa och/eller kört för lite järnsulfat. Lösningen på bägge är att vattna ut igen. Vill man gena kan man riva bort 90% med en gräsmatteluftare/rivare och SEN dra på med järnsulfat (så förhindras spridning).
 
Bör man vänta tills mossan är helt död (1-2 veckor) innan man gödslar, eller går det lika bra att gödsla direkt när mossan blivit brun? Jag planerar att stödså + toppdressa den del av gräsmattan som jag behandlat med Ferrogent men vill gödsla innan dess.
 
hsd
elpaco skrev:
Då har du mycket mossa och/eller kört för lite järnsulfat. Lösningen på bägge är att vattna ut igen. Vill man gena kan man riva bort 90% med en gräsmatteluftare/rivare och SEN dra på med järnsulfat (så förhindras spridning).
Jag har mycke mossa
har provat vattna ut järnsulfaten, strö ut järnsulfaten har kört med mossrivare men då är mossan tebaks året efter har provat med olika typer av stroller mot mossa för gräs (3ggr om året)har även provat med konstgödsel, jag blir tokig snart och då kanhända hjälper det mig att riva bort mossan för hand ;)
har stor gräsmatta (tomten är på ett tunnland) så mina försök har skett på avgränsade omåden, och det är ju lätt att se hur mossan vinner kampen
 
hsd skrev:
Jag har mycke mossa
har provat vattna ut järnsulfaten, strö ut järnsulfaten har kört med mossrivare men då är mossan tebaks året efter har provat med olika typer av stroller mot mossa för gräs (3ggr om året)har även provat med konstgödsel, jag blir tokig snart och då kanhända hjälper det mig att riva bort mossan för hand ;)
har stor gräsmatta (tomten är på ett tunnland) så mina försök har skett på avgränsade omåden, och det är ju lätt att se hur mossan vinner kampen
Du måste se det som två olika matcher. Den ena frågan är "hur får jag bort mossan", och det verkar du känna till. Nästa är "hur hindrar jag den från att komma tillbaka", och den är kanske viktigare. Det enkla svaret är att om gräset mår bra och växer tätt, så kommer inte mossan få ljus och plats. För att nå dit behöver ditt gräs näringsrik jord, lagom mycket klipp och lagom med vatten. Sedan är olika grässorter olika konkurrenskraftiga i tex dåligt belyst jord. Därför kan man med fördel så in "skugg-blandningar" där det är extra kärvt (tänk norrsidan, stora träd, bakom häck mm).
 
hsd skrev:
Jag har mycke mossa
har provat vattna ut järnsulfaten, strö ut järnsulfaten har kört med mossrivare men då är mossan tebaks året efter har provat med olika typer av stroller mot mossa för gräs (3ggr om året)har även provat med konstgödsel, jag blir tokig snart och då kanhända hjälper det mig att riva bort mossan för hand ;)
har stor gräsmatta (tomten är på ett tunnland) så mina försök har skett på avgränsade omåden, och det är ju lätt att se hur mossan vinner kampen
Riv inte mossan alls. Det gynnar den bara. Mossrivare är som att dra på målarfärg ovanpå en fuktig bräda. Ser bra ut för stunden. Endast. Jag kör enbart vertikalskärning efter första kvävebombningen och då kommer den döda mossan med. Sedan stödsår jag om det behövs.

Är det inte ett skuggigt parti, så ska det inte vara några som helst problem att övervinna mossan. Dock under vintern så tar gärna mossan mer fäste då den har lättare att klara vintern än gräset. Så på våren är det bara att döda mossan och låta gräset ta sig. Tar sig inte gräset så är det inte mossans fel, utan något i din jord och/eller bevattning (om det inte är ett skuggigt parti dvs). Det kan vara så att du kan tjäna på att kalka gräsmattan t.ex. och det kan du ta reda på genom att ta ett pH-prov från jorden.
 
Det är ok att mossriva tycker jag, bara man vattnar på järnsulfat direkt efter. Annars sprids den. Det är inte övervintring som gör att mossa vinner mark över vinterhalvåret, utan att det växer vid lägre temperaturer än gräs och får på så sätt ett försprång. Vid väldigt milda vintrar kan de växa hela året .. Gräs behöver i allmänhet en jordtemperatur på snitt sju grader för att komma igång.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
hsd
gräset verkar vara friskt, men jag ska kolla pH-värdet
eftersom det är mycke mossa på våren så beror det nog på vinterns tillväxt särskilt som det inte har varit så kallt de senaste åren
 
Jag håller på att restaurera min gräsmatta och ju mer man läser på desto mer komplicerat blir det...

Järnsulfat är ju faktiskt ett lite tveeggat svärd mot mossa -å ena sidan torkar det ut mossan, å andra sidan försurar det marken vilket gynnar mossa. Är marken också blöt så gynnar det mössan ännu mer. Långtidsverkande kvävegödsel som t ex Super Gramino är försurande då de innehåller ureabaserat kväve, som via en försurande process i jorden omvandlas till ammoniumkväve och nitratkväve som sedan kan tas upp av gräset. Ureabaserade gödsel är faktiskt inte så lämpade för svenska förhållanden med förhållandevis låg temperatur i jordmånen. Kalkar man så motverkar det de långtidsverkande kvävegödningarna...doh?!?

Kalksalpeter å andra sidan motverkar försurning vilket är bra mot mossa samtidigt som det är som en kvävebaserad steroidkur för gräset, men å andra sidan är det väldigt lättlösligt i vatten vilket gör att det som inte hinner tas upp av gräset snabbt sköljs ut i grundvattnet beroende på jordmån och är således tämligen korttidsverkande.

Har även sneglat på Stroller Plus T Kombi för att bli av med diverse ogräs i mattan, men då det dels är obscena dyrt och dessutom är ett granulat som innehåller MCPA, som endast är verksamt om det fastnar på bladen och jag inte riktigt fattar hur ett granulat med MCPA kan få säljas då större delen av giftet torde trilla ner till rötterna där det inte gör någon nytta. Hade hellre sett att MCPA förbjudits i granulat och istället tillåtits som spray i Sverige...

Min strategi är dock att skita i ogräsmedlen och att istället att köra järnsulfat tidigt på våren och sent på hösten, när gräset inte växer, men mossan fortfarande är aktiv. När gräset kommit igång att växa på våren så kör jag NPK 21-4-7 i låg dos. Jag använder en liten handvevad spridare och lägger kanske 3-5kg/1000kvm, men istället ganska ofta, typ varannan vecka/varje månad.
 
Jag har faktiskt aldrig sett någonstans vilken biologisk effekt (dvs mekanism) som järnsulfat har på mossa. Jag har gissat att det är järnet som reagerar med något i bladen - därav den svarta färgen - och utebliven fotosyntes som följd. Det kan knappast vara sulfatjonen eftersom ammoniumsulfat inte har samma verkan.

I alla fall kan små doser (dvs tillfälliga) knappast ge någon permanent försurande inverkan. De gånger jag tagit jordprover och kollat pH, med sådana där amatörmässiga satser man köper i trädgårdshandeln, har det alltid varit omkring 7.

Stroller Kombi är väl mer för svåra fall då den blivande gräsmattan är genomvävd av ogräs. Efter en kur får man rensa manuellt! Men lite googlande ger att MCPA kan tas upp av både rötter och bladverk. Det finns som spray via Amazon UK men det är väl knappast lagligt att ta in?
 
Nej jag tror inte heller att järnsulfat påverkar ph i den mängd den normalt läggs på. Men det är ju som sagt lätt att kontrollera, och justera. Men skall man kolla ph eller annat, så skicka ett prov till Eurofins för några hundralappar. Det finns många som slentriankalkar, men det är väl knappast en bra idé. Faktiskt så gillar gräs en jord med förhållandevis lågt ph.

När det gäller ogräs så tänker jag även här på det som en tvåstegsraket. Först bli av med den, sedan hålla den borta. Det första löser man med manuell rensning och ev kombi, och del två genom att få gräset välmående och tätt. Det sista innebär som vi pratat om ovan gödsling och vatten, men även stödsådd och ibland vertikalskärning. Men det beror ju även på vad man kallar ogräs och hur mycket man tolererar - en del uppskattar tex lite kläder.
 
Enligt min bekant som är biolog så tränger järnsulfatet in i mossan och förändrar pH-värdet lokalt via diverse reaktioner med ämnen inne i mossan vilket i sin tur stör enzymproduktionen och den gröna delen av mossan torkar ut och dör. Rotsystemet finns dock kvar och kan ta sig igen nästa säsong så man måste som några redan påpekat se till att ge gräset ett övertag mot mossan, om man vill få bort den permanent.

Jag säger inte att man inte ska använda järnsulfat eller konstgödsel för att få bukt med mossan -jag använder det själv- men har man en jordmån med dålig buffertverkan så krävs det inte speciellt mycket för att pH värdet ska sjunka, och det behöver inte sjunka så mycket för att gräset skall missgynnas och mossan gynnas. Järnsulfatlösning har ett pH på strax under 3 så det är ganska ordentligt surt, skulle jag säga. På samma sätt som vi i Norden använder kalk för att höja pH-värdet på våra sura jordmånar, använder man just järnsulfat för att sänka pH-värdet i jorden i länder som har jordmån som är kalkrika (basiska).

Så, om man nu har problem med mossa och går på med järnsulfat och konstgödsel, så får man inte glömma bort att man antagligen behöver kompensera för de försurande ämnena man hällt ned i jorden genom att kalka...
 
  • Gilla
sirlongfellow och 1 till
  • Laddar…
Just hällt ut järnsulfat i gräsmattan med spridarramp.
Lesson learned: Gå inte på trall eller andra träytor efteråt, det blir svarta skoavtryck dagen efter när det torkat.

Upptäckte också att klöver och en del andra ogräs dagen efter blivit missfärgade. Det är intressant, kan det vara så att järnet även har en viss effekt mot ogräs?
 
mg765 skrev:
Upptäckte också att klöver och en del andra ogräs dagen efter blivit missfärgade. Det är intressant, kan det vara så att järnet även har en viss effekt mot ogräs?
Bladen blir lite missfärgade ja, och det gäller även gräset. Men såvitt jag kan se har det ingen permanent effekt. Ser man mycket sådant kanske man kan dra ner doseringen? Jag har inte testat eftersom det inte är så mycket mossa kvar... nu får jag jaga brunört och jordreva istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.