Jag har köpt en Automower 310, men det här borde rimligtvis vara likadant för de flesta varianter av Automower. Jag har programmerat tre olika områden som maskinen ska hitta: ett där den ska följa guidekabeln 50 meter, ett där den ska följa begränsningskabeln 50 meter åt höger och ett där den ska följa begränsningskabeln 110 meter åt vänster.

När den ska följa guidekabeln fungerar det utan problem. Den hittar området som det är tänkt. Men när den ska följa begränsningskabeln gör den i stället så att den backar ca 4 meter rakt bakåt, sedan irrar den runt och verkar leta efter kabeln, men när den kommer fram till kabeln så vänder den och letar i en annan riktning i stället. Så håller den på i några minuter, och till sist slutar den leta och börjar klippa där den befinner sig, vanligtvis inom ett par meter från laddstationen.

Min begränsningskabel är dragen rakt ut från kopplingsplinten på vänster sida, och snett bakåt på höger sida. Båda ger samma resultat. Det framgår inte i manualen om man ska dra kabeln på något speciellt sätt för att maskinen ska kunna hitta den när den ska ge sig ut.

Är det någon som fått det att fungera, och hur har ni då gjort? Eller är det fler som har liknande problem? Jag har ringt ÅF som skulle återkomma. Har även ringt Husqvarna som inte alls var intresserade av att svara på frågor utan hänvisade till ÅF.
 
Varför alls använda begränsningslingan när du har guiden? Tanken är ju att man ska dra den så man får flera bra släppunkter på tomten.
 
Därför att jag har flera svåråtkomliga områden och vill inte dra guidekabeln ut till varje område och tillbaka, det skulle bli en oerhört lång vandring till de bortre områdena, speciellt som huvudområdet som ska klippas oftast skulle hamna flera hundra meter bort så det skulle bli väldigt mycket åkande före och efter klippning.

Jag undrar snarare: varför INTE använda begränsningskabeln som guide när det går? (eller i teorin ska det åtminstone gå)
 
Förutsatt att man har laddstationen rätt placerad brukar det alltid bli kortare transportväg ut till olika områden med guideslingan.
Det skulle vara kul att se hur din tomt ser ut?
 
När man har flera små områden funkar det tyvärr inte så bra med bara en guideslinga. Tyvärr stödjer inte 310/315 att ha två guideslingor.

Jag bifogar en grov skiss över hur gräsmattan ser ut, den är väldigt enkel men förhoppningsvis får man ändå en ungefärlig uppfattning om hur det ser ut. Det gröna ska klippas, de svarta boxarna är huset och garaget, den röda boxen är laddstationen och så har jag märkt ut guidekabeln. Den kan endast röra sig på de gröna ytorna, inte gena någonstans. Område 1 är alltså default, område, 2 och 3 vill jag att den ska hitta med hjälp av begränsningskabel, och område 5 med hjälp av guideslinga. Område 4 hittar den då och då när den klipper 1, 3 och 5.

Jag gjorde det lite enkelt för mig i startinlägget, det är egentligen två områden till höger och inte en åt varje håll, men jag har testat att programmera den att gå åt vänster också för att se vad som hände och det funkade inte heller.

gräsmattan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur som helst, jag har valt att sätta laddstationen ungefär mitt i alltihop, alternativet hade varit att sätta den i den smala änden av tomten och det hade gjort att något område skulle bli lättare att hitta, men det hade samtidigt gjort att det blivit väldigt långt från laddstationen till den största grönytan. Skulle den dessutom följa guideslingan in och ut från varje område hade det blivit extremt långt. Dessutom är det smala passager, så det är tveksamt om det ens hade gått att dra slingan fram och tillbaka mellan guidekablarna. På några ställen är det redan lite mindre än minimimåttet 30 cm mellan guidekabeln och begränsningskabeln.

Att placera laddstationen i bortre kanten av den största grönytan hade kanske också kunnat fungera, men jag har inte möjlighet att dra ut elkabeln dit.
 
Har exakt samma fenomen som dig med min 310 som nu gått cirka 2 veckor. Försökte igår att få till det med 3 zoner. Zonen där han följer guiden fungerar klockrent, zoner till höger och vänster gör han precis som du säger. Backar några meter sen börjar irra runt som en blind höna. Stoppar man klipparen så står det bara söker!

Tänkte jag skulle test att göra 1 zon 100% åt höger idag och se hur det fungerar på "riktigt", när man inte kör testet.
 
  • Gilla
solgad
  • Laddar…
Ja det var ju ingen lätt tomt du har:eek:, jag förstår att du behöver använda begränsningsslingan för att få ut klipparen till de olika områdena.
Tyvärr har jag inget bra svar att ge dig då jag aldrig använt annat är guideslingan till min 330. Din ÅF bör väl kunna hjälpa dig.
 
Jag har även lagt märke till att den har svårt att följa begränsningskabeln hem till laddstationen. Om den inte hittar guidekabeln inom några minuter ska den ju följa begränsningskabeln, och då bör det vara i stort sett idiotsäkert. Men det har redan hänt två gånger att jag hittat den på en avlägsen yta med tomt batteri. Och då har jag ändå ställt ner tiden som den ska leta efter laddare och guideslinga så att den snabbare ska börja leta efter begränsningskabeln.

Jag kontaktade min ÅF i förrgår och väntar fortfarande på att deras gräsklipparexpert ska ringa tillbaka...
 
Min verkar fungera bra med att följa begränsningskabeln, har också ställ tiden för att hitta laddstationen till 0 då den står lite dumt till. Kör samma tid på guide och begränsning då borde det bli cirka 50% vardera om jag fattat rätt.

Forskade lite igår gällande yttäckningsfunktionen. Precis innan min robot börjar söka, tar cirka 5sek efter att jag påbörjat testet så står det antal meter den har följt begränsning slingan ut i displayen. Står 1 meter. Jag har ställt in den på att gå 50 meter ut. Det verkar ju som att den tappar? slingan precis efter att den hittat den. Gör din på liknande sätt?

Har du hört något från AF?
 
Menar du att det funkar att följa begränsningskabeln hem till laddstationen men inte ut till ytorna du programmerar in?

Jag väntar fortfarande på att ÅF ska höra av sig. Jag köpte den av bygghemma.se när de hade påskkampanj. Jag försökte ringa Husqvarna också förra veckan men de hänvisar bara till ÅF. De tyckte att jag skulle kontakta min lokala handlare trots att jag inte köpt gräsklipparen där, men jag tycker det känns konstigt så jag tänkte först och främst försöka få ett svar från de jag köpt den av.
 
Japp min klarar oftast att följa begränsningen in, dock minsta lilla ö eller liknande så får den problem. Trodde den va något smart?

Lyckades få till yttäckning i helgen. Dock inte 100%. Jag gav roboten lite mer plats runt laddaren då jag har den i en liten smal passage. Det är väl inte enligt rekommendationerna så som jag har laddstationen dock.

Kommer den i något fel vinkel mot kabel den ska följa ut skiter det sig direkt . Jag trodde faktiskt att den va lite smartare. Tappar väldigt ofta begränsningskabeln och efter en kort stund av sökning ger den upp och börjar klippa.

För tillfället har jag skippat yttäckning! Känns som att det krävs en 100% fyrkantig trädgård för att den ska fungera.
 
Eller hur, helst en fyrkantig trädgård med runda hörn! Fast då behöver man ju ändå inte använda funktionen, så den känns ganska oanvändbar som det ser ut just nu.

Hur som helst så blev jag uppringd av återförsäljarens "expert" igår (Bygghemma har ingen egen utan använder sig av sin underleverantör). Han hade aldrig jobbat med en 310 i verkligheten, hade en 315 inne men inte hunnit undersöka den närmare. Han kunde i princip inte hjälpa till alls, hänvisade till Bygghemmas parterkedja GC Trädgårdsexpert vars hemsida låg nere hela dagen igår, mycket förtroendeingivande. Den kom upp på kvällen och då kunde jag konstatera att deras närmaste inrättning ligger ca 6 mil från mig. Jag föreslog att det kunde vara ett mjukvaruproblem då jag vet att jag inte är ensam om att ha problem med just att följa begränsningskabeln, och antydde att han kanske kunde höra av sig till Husqvarna och höra med dem, eventuellt t.o.m. lämna en felrapport. Han verkade inte jätteentusiastisk, för att uttrycka det lite snällt.

Provade även att ringa till den lokala Husqvarna-försäljaren och fick lite hjälp över telefon. Huvudtipset gick ut på att testa olika korridorbredder för begränsningskabeln, och det gav vissa förändringar i beteendet vid test men inte i närheten av vad jag tänkt mig. Jag har fått den att hitta begränsningskabeln några gånger, men den följer inte den utan piper några gånger och verkar jättestolt att den hittat fram, och så börjar den klippa, ca 4-5 meter från laddstationen. Tanken var dock att den skulle gå 50 meter innan den började klippa.

Jag har inte testat alla möjliga kombinationer av siffror i korridorbredd, men det känns tyvärr lönlöst. Den jag pratade med föreslog 1-1, 2-2, 3-3, 1-9 mm., jag ska testa lite till vid tillfälle. Jag skulle höra av mig igen om jag inte fick ordning på det sa han, så skulle han stanna till när han har vägarna förbi.
 
Jag har inte fått ordning på problemet med att följa begränsningskabeln ut, och gav mer eller mindre upp och tänkte att det får gå ändå med bara guidekabeln att följa. Men på sistone har det hänt väldigt många gånger att den inte heller lyckats följa begränsningskabeln tillbaka till laddstationen, jag har alltså hittat den med tomt batteri ute på mina småytor.

Nu har jag tröttnat och skickade ett mail till Husqvarna och bad dem svara på frågorna ordentligt och inte bara hänvisa till ÅF, som visserligen gör sitt bästa men som bara kan försöka jobba runt de problem som uppenbarligen finns.

Jag fick ett mail efter några timmar från en kvinna som säger att teknikerna påstår att det kan bero på svag signal, och att jag bör vända mig till ÅF. Suck. Hade det varit svag signal hade väl inte lampan lyst grönt? Och den kan uppenbarligen känna av kabeln då den vänder när den kommer fram till kabeln. Och guidekabeln är ju på sätt och vis en del av samma krets, och den kan ju klipparen följa utan bekymmer. Jag svarade just detta, men har tyvärr ingen större förhoppning om att få ett bättre svar från HQ.
 
Har du provat utan att tvinga den ut på småområdena?

Jag har inte fullt så knepigt men klipparen hittar ut till alla områden utan hjälp.

Att. Den inte kommer tillbaka när den ska följa begränsningen har jag också problem med vid smala passager, den känner av andra sidans signal och ger sig iväg på en ny runda. Det ska gå att ställa hur lång ifrån slingan den ska gå och det måste man minska så den inte kommer in i andra sidans slingsignal. Jag löste det med att alltid gå tillbaka via guiden, det syns på mattan.

Protte
 
Ja, nu tvingar jag inte ut den och den hittar ut där ändå ibland så det funkar hjälpligt. Men att den inte hittar hem är ett desto större problem.

Det kan vara så att det är för smala passager, men jag har testat att ha det väldigt lågt ställt också och det hjälpte inte. Men jag experimenterar vidare.

Jag har tyvärr inte möjlighet att alltid låta den gå via guide, eftersom guidekabeln inte passerar småområdena. Så om den befinner sig där när batterierna tar slut så är risken stor att den blir strandsatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.