Hej allihop!

Jag har precis fått en faktura hemskickad för ett mindre arbete som har utförts av en hantverkare. Arbetet inkluderade lagning av de hål i tak/väggar som fanns kvar efter ett tidigare rivningsarbete, spackling och uppsättning av dörr i ett tidigare valv. Notera att både dörr, dörrkarm och handtag köptes i förväg av mig. Det var två personer på plats och de har debiterat mig för totalt 28 timmar (14 timmar per person) med ett timpris på 400kr exklusive moms. Att priset var exklusive moms hade jag ej blitt informerad om. Slutsumman för hela arbetet blev 12000kr (19000 innan ROT), varav mer än 2500kr gick till "kostnad för servicebil". Detta slutpris känns väldigt högt - framförallt priset de har tagit för servicebilen. Detta var ett litet jobb som, enligt mig, inte borde ta två personer totalt 28 timmar att utföra.

Bilder på arbetet kan bifogas om det önskas.

1. Är det totala priset rimligt för arbetet som utfördes?
2. Tar det verkligen 28 timmar att utföra arbetet? (De var här i max 11 timmar)
2. Kostnaden för servicebil - är detta rimligt? (Det tar hantverkaren ca 15 minuter att ta sig hit)

Tacksam för svar!
 
Tidsåtgången är helt omöjlig att svara på utan mer info.

Servicebilsavgift för 2500 vid 28 timmars arbete låter mycket.

Pris till konsument skall alltid anges inkl moms. Har dom sagt 400 kr i timmen är det det som gäller
 
Redigerat:
hantverkare1 skrev:
Tidsåtgången är helt omöjlig att svara på utan mer info.
Tack för svaret. Vad mer ni skulle vilja veta?
 
M
Angående momsen. Om hantverkaren krånglar med det så kan du hänvisa till paragraf 2 och 10 i prisinformationslagen. Tydligare än vad som där står går knappt att få:

Prisinformationslag (2004:347) skrev:
2 § I denna lag avses med

pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en
bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet
mervärdesskatt och andra skatter


10 § Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det
kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges
särskilt.
 
MaxPax skrev:
Angående momsen. Om hantverkaren krånglar med det så kan du hänvisa till paragraf 2 och 10 i prisinformationslagen. Tydligare än vad som där står går knappt att få:
TACKAR! Detta ska vi verkligen trycka på.
 
Vi har talat med konsumentverket och de håller med om att det är något som inte riktigt stämmer...

Det är precis som hantverkare1 och MaxPax säger angående priset: alla priser ska vara inklusive moms när det gäller privatpersoner. När det gäller servicebilen så är detta ett helt orimligt pris om man tänker på att avståndet mellan deras kontor och bostaden är 14 km. Vi har även ett sms där han har skrivit att han tar 1000kr för bilen i två dagar vilket i och för sig är rätt saftigt, men ett pris som fortfarande inte är i närheten av 2500kr.

Det vi ska göra nu är att först betala in den delen på fakturan som anses vara rimligt och bestrida resten av fakturan.
 
Fairlane
Guuran skrev:
Vi har talat med konsumentverket och de håller med om att det är något som inte riktigt stämmer...

Det är precis som hantverkare1 och MaxPax säger angående priset: alla priser ska vara inklusive moms när det gäller privatpersoner. När det gäller servicebilen så är detta ett helt orimligt pris om man tänker på att avståndet mellan deras kontor och bostaden är 14 km. Vi har även ett sms där han har skrivit att han tar 1000kr för bilen i två dagar vilket i och för sig är rätt saftigt, men ett pris som fortfarande inte är i närheten av 2500kr.

Det vi ska göra nu är att först betala in den delen på fakturan som anses vara rimligt och bestrida resten av fakturan.
Kan det vara så att han menade 1000 kronor om dagen, dvs 2000 kronor och sen lagt på moms på det, dvs 2500 kronor?

Helt horribelt förvisso, men det skulle förklara summan.
 
Fairlane skrev:
Kan det vara så att han menade 1000 kronor om dagen, dvs 2000 kronor och sen lagt på moms på det, dvs 2500 kronor?

Helt horribelt förvisso, men det skulle förklara summan.
Jo, det är lite det vi misstänker också dock är det helt oskäligt vilket var något konsumentverket påpekade.
 
Är du nöjd med jobbet?
Tycker du 400:- inkl moms verkar rimligt?
Om dom va där 5,5tim var så tar de ju inte 14tim?
Kostnad för servicebil låter ju högt om dom inte va där en timme per gng ;)

Anlita hantverkare som är erkänt vettiga...
Hittar ni nån med kort varsel så försök hitta nån ny :)
 
H
Inkl. Moms 19000,00 - 2500=16500, 16500 delat med 500,00/timma = 33 timmar. 16,5 timmar per man, det betyder att de måste varit hos dig i 2 hela dagar. De tar säkert betalt för restiden också.
 
Fakturan såg ut så här då?
28 x 400 = 11200 + moms =14000
Bil 2000 + Moms = 2500
Materiel 2000 + moms = 2500

Tot 19000
-7000rot = 12000

Hantverkarna var på plats 11 timmar x2 = 22timmar
eller 5,5x2 timmar = 11timmar??

Alternativ ett, Dom har "hämtat materiel" i 3x2 timmar = 6timmar
Alternativ två, Dom har "hämtat materiel" i 8,5x2 timmar = 17timmar

Båda alternativen låter väl rätt orimligt....

Om servicebilen, som jämförelse....
För den kostnaden (2500) kan jag på mitt jobb få en budbil som oftast kommer inom 15 -45 minuter från det att jag ringer och bokar, och då kör dom min pall ca 15 mil bort och levererar...

Kontakta hantverkaren och påtala att något måste blivit fel på fakturan och be honom att rätta till felet....
 
Redigerat:
Tack för alla svar! Jättebra hjälp :) vi har skickat ett sms till hantverkaren (mail saknades) där vi har ställt följande frågor:

- Timpris som utlovats över telefon var 400kr/h innan ROT och 200kr/h efter ROT. Inga tillägg såsom moms klargjordes.
- Antalet specificerade arbetstimmar i fakturan stämmer inte överens med antalet timmar på jobbet. Specificera närmare.
- Kostnad för servicebil har grovt överstigit det pris som diskuterats. Övriga tillägg såsom trängselskatt och moms som har lagts till har ej tidigare specificerats.
- Överenskommen materialkostnad var inköpspris +10% påslag. Kostnaden på fakturan är inköpspris +10% påslag +25% moms.

Vi har alltså bestridit fakturan med ovanstående punkter som grund. Detta skickades i lördags och vi inväntar fortfarande svar från hantverkaren. Hur gör vi med fakturan som ju förfaller imorgon den 22/4? Ska vi betala den summa som vi anser vara korrekt eller ska vi avvakta helt (16% dröjsmålsränta)?

Tack på förhand!
 
H
Skickade du med fakturan och skrev bestrides på, eller någon annanstans att du bestrider fakturan. Annars tar du en kopia på fakturan och skriver BESTRIDES på och skickar den till hantverkare.
 
HEM2121 skrev:
Skickade du med fakturan och skrev bestrides på, eller någon annanstans att du bestrider fakturan. Annars tar du en kopia på fakturan och skriver BESTRIDES på och skickar den till hantverkare.
Skrev i sms:et att vi bestrider fakturan. Skrev även att han ska ge utförlig förklaring till punkterna
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
Guuran skrev:
Skrev i sms:et att vi bestrider fakturan. Skrev även att han ska ge utförlig förklaring till punkterna
Spara Sms:et i datorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.