Nu är väl detta forum inte tänkt att vara ett POLITISKT sådant, men som jag skrev i #72, så påverkas allt av hur vi som konsumenter beter oss. Jag ville också få bort det ENSIDIGA resonemanget om att AVSKAFFA/INFÖRA det ena eller det andra bidraget. Olika bidrag har olika syften och om syftet kan man ha olika meningar, men alla block måste kompromissa med sina ideologier (vänster gynnar fria marknadskrafter och höger delar ut bidrag osv. osv.).
 
H
Nej, politskt tråd är det inte, men tråden är skapad pga av politiska beslut.
 
Mikael_L
Wow, vi har en nationalekonom, tillika makroekonomisk expert här. ;)

KnockOnWood skrev:
Det där är säkert egentligen bara ett nollsummespel.
Antingen "shoppar" fastighetsägaren eller så amorterar han/hon.
Och om han/hon amorterar så "shoppar" bankpersonalen och ägarna, till stor del våra pensionärer.
Stringfellow Hawke skrev:
Amortering är inte alls ett nollsummespel, det är faktiskt någon som minskar penningmängden i landet.
Str.Ha. har helt rätt. Krediter ökar penningmängden, och amortering (återbetalning) minskar således penningmängden.

Och lite komiskt blir statens totala agerande då Riksbanken hela tiden sänker sina räntor i försök att öka penningmängden i landet (det är ju liksom syftet, dock ej målet). Sen börjar man från andra sidan prata om amorteringskrav för att sänka penningmängden. :)


Men det hela är trots allt rätt logiskt, det staten och riksbanken egentligen vill är att företag ska investera för kommande avkastning, men man vill egentligen inte att bostadslånen ska öka mer, det ger Sverige ingen fördel, nästan tvärtom.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Odjuret skrev:
Men att köpa en fastighet, är inte det att göra en investering?
Nej!
Eller nja, att köpa en fastighet kan vara en investering, t.ex. om man tänker bygga på den.
Men att köpa ett hus, en villa, är så gott som 100% konsumtion.

Det är precis lika lite investering som att köpa en bil, båt, resa eller kanariefågel.

Huset förbrukas under användningen, dvs ren konsumtion.


Att tvinga folk att amortera kommer att minska köpkraften. Det är enkel matematik. Antingen betalar jag av på huset, pengar jag aldrig får se. Om jag inte skulle sälja. Men har man ett lån på 3 milj så blir det en bra slant i amortering.
Stämmer, då det minskar penningmängden i landet och dessutom är inflationsdämpande.
Det grundläggande problemet är kanske att vi tillåtit så hög inflation på bostäder?
Varför har vi låtit bostäder ha en årlig inflation på över 8% då den allmänna inflationen ligger och darrar runt 1%
Problemet blir allt större allt vad tiden går.
Det gynnar inte Sverige att folk måste köpa så dyra boenden att de inte har råd att lägga pengarna på något annat sen.

Och tillåter vi inflationen på bostäder att öka framöver så blir det en allt svårare sits att komma ur. Det är lite som att kissa på sig, varmt för tillfället.
 
  • Gilla
Tom_N
  • Laddar…
Mikael_L

En bil bara rasar i värde. Till slut hamnar på skroten.

En villa, även om den blir 50 år och i princip förfallen, har värdet i marken och befintliga anslutningar. Sen vi köpte vårat första hus på 70 talet följer vi utvecklingen på marknaden.
Även dessa hus blir värda minst det man "betalade" för dessa. Så har det varit i Malmöregionen sen 75.
Således håller jag inte med dig. Jag anser att det är en investering. Beroende på hur du tar hand om ditt hus, kan man få större eller mindre avkastning.

Men det är min personliga åsikt.
 
Mikael_L
Odjuret skrev:
Men att köpa en fastighet, är inte det att göra en investering?

Mikael_L skrev:
Nej!
Eller nja, att köpa en fastighet kan vara en investering, t.ex. om man tänker bygga på den.
Men att köpa ett hus, en villa, är så gott som 100% konsumtion.

Det är precis lika lite investering som att köpa en bil, båt, resa eller kanariefågel.

Huset förbrukas under användningen, dvs ren konsumtion.
Och jag kan ju förtydliga detta lite. Odjuret gör ett vanlig tankefel hos Svenssons.
Blandar ihop investering med spekulation.

Att köpa en villa idag och tänka investering är egentligen spekulation. Inget egentligt fel med det, men man bör vara medveten om detta.
En del husköpare tänker inte vare sig ordet "investering" eller "spekulation", utan tänker bara "boende" - dessa går fria - de köper exakt det de tror att de köper.


Om spekulation går det att säga och tänka mycket. Dels kan man ju tydligen göra detta med fastigheter, men det går ju också att satsa på aktier, konst eller tulpanlökar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin (läs denna länk! rekommenderas starkt.)

Att köpa lotter är ganska närbesläktat, men har ändå avgrundslika skillnader, framförallt om man är en aktör på spekulationsmarknaden med viss information och/eller insikt, och med möjlighet att agera helt fritt (dvs det som en som spekulerar i samma boende man själv bor i verkligen inte kan).


Sen kan vi titta på spekulation ur Sveriges perspektiv, makroekonomiskt. Är det nytta för Sverige att folk på börsen daytradear aktier eller ser sina villor som fina spekulationsobjekt?
Jag tror inte det. All denna finansiella verksamhet skapar inga realvärden. Vi ökar ingen export, vi skapar inget av bestående värde som finns kvar efter prisfall, det blir inga fler arbetstillfällen, osv osv.
Den enda vinsten för företaget Sverige är möjligen den vinstskatt som kan flyta in.


Så Ja, jag anser att det är grundläggande fel att vi blåser upp huspriserna med pengar tillverkade av bankerna.
Det borde vara mycket bättre om samma pengar istället lades på att renovera och bygga ut järnvägen, eller gavs till innovationsbolag eller investeringar som minskar vårt långsiktiga oljeberoende eller något annat av bestående värde för framtiden - en investering! :)
 
  • Gilla
Byggmarodören och 3 till
  • Laddar…
Jag undersökte hur värdet på min mosters hus hade utvecklats från 1960 när de byggde det, till 2006 då jag gjorde uträkningen. Huset hade nästan exakt samma värde som när de byggde det! Kostnaden har varit drift, underhåll och ev. räntor. Det som står kvar 46 år senare är värt lika mycket i dagens penningvärde som vad det kostade att bygga huset och köpa tomten.

https://www.byggahus.se/bloggar/marleneskilsson/367-husets-vrde-verkar-vara.html
 
  • Gilla
Frustrator
  • Laddar…
Mikael_L
Atom skrev:
Mikael_L

En bil bara rasar i värde. Till slut hamnar på skroten.

En villa, även om den blir 50 år och i princip förfallen, har värdet i marken och befintliga anslutningar. Sen vi köpte vårat första hus på 70 talet följer vi utvecklingen på marknaden.
Även dessa hus blir värda minst det man "betalade" för dessa. Så har det varit i Malmöregionen sen 75.
Javisst kan du hitta många ställen i Sverige där spekulationsvärdet har ökat under mycket lång tid, och fortfarande ser bra ut.
Men det går också mycket lätt att finna massor av platser i landet där det gått tvärtom, den ständigt stigande trenden plötsligt bryts och fastigheten blir inte värd mycket mer än pappret som inteckningen är skriven på.

Men jag håller ändå på att ökande fastighetspriser endast är spekulation, absolut ej en investering.
Men som vid all spekulation ska man givetvis välja rätt objekt, och köpa och sälja i rätt tid för att blir rik på det.


Det är min personliga åsikt.

----------------------

Och med dessa inlägg skrivna, så ska jag erkänna att jag inte alls är säker på att ett amorteringskrav är rätt väg att går.
Det grundläggande felet är ju ändå bostadsbristen. Och det löses inte med något amorteringskrav.

Detta är också min personliga åsikt. :)
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Och detta
"Det grundläggande felet är ju ändå bostadsbristen. Och det löses inte med något amorteringskrav." håller jag med om till 100%.
 
A
Mikael_L skrev:
Och jag kan ju förtydliga detta lite. Odjuret gör ett vanlig tankefel hos Svenssons.
Blandar ihop investering med spekulation.

Att köpa en villa idag och tänka investering är egentligen spekulation. Inget egentligt fel med det, men man bör vara medveten om detta.
En del husköpare tänker inte vare sig ordet "investering" eller "spekulation", utan tänker bara "boende" - dessa går fria - de köper exakt det de tror att de köper.


Om spekulation går det att säga och tänka mycket. Dels kan man ju tydligen göra detta med fastigheter, men det går ju också att satsa på aktier, konst eller tulpanlökar
[länk] (läs denna länk! rekommenderas starkt.)
Jag håller med. Jag vill också påminna om The Greater Fool Theory som jag länkade till i inlägg #59.

"In real estate, the greater fool theory can drive investment under the expectation that prices always rise. A period of rising prices may cause lenders to underestimate the risk of default."
 
B
Enligt samtal med finansinspektionen så är det kontraktdag som är tanken att styra, en inflyttning. Någon som vet mer i frågan?
 
Den som är satt i skuld är icke fri
 
Det stora problemet med alla uppfattningar om att priserna "nu är aldeles för höga, de kommer att gå ner", är att det har basunerats ut i stort sett kontinerligt sedan jag var i situationen att köpa mitt första boende 1984.

Under den perioden har vi iofs haft en krasch i början på 90- talet. Men annars vill jag påstå att vi i princip har haft en stigande marknad relativt oavbrutet sedan rätt många år före 1984, så gissningsvis i 40 - 50 år.

Och om någon då väljer att vänta in nästa krasch för att köpa sitt boende så finns risken att det första egenägda boendet blir ett rum på långvården.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Att folk hellre gör av med pengarna på lyx än betalar av sina skulder är ett stort problem då Svenska hushåll är så högt belånade och bostadspriserna skenar bortom all kontroll i storstäderna (särskilt). Det kommer komma en krasch när skulderna blir för stora och priserna så höga att ingen kan köpa...
Och med den höga skuldsättningen lär stora depressionen 1929 verka som en lätt nedgång.

Att bankerna inte krävt någon amortering alls är rent kriminellt och att folk gått på idiotin kommer nu kosta den yngre generationen stort när dom ska köpa sitt första hem.

Jag är varken för 15% kontantinsats eller obligatorisk amortering men förstår varför det är nödvändigt.
 
Nu ska iaf jag öka min amortering till 10% igen.
När jag fyller 60 så SKA jag vara skuldfri.
Det blir 6000 i månaden, tufft men det ska gå.
Jag kan iofs betala av hela mitt lån idag, men då måste jag ju sälja bilar och värdepapper.

Jag personligen tycker inte man ska spekulera i boende, utan man ska bo där man vill och målet ska vara att man betalar av sitt huslån till fullo.
Men likförbenat så spekulerar jag i att mina värdepapper ska gå bättre än amorteringen......
Alla som inte har som mål att betala av sitt huslån på snabbast möjliga sätt spekulerar på ena eller andra sättet vare sig de vill eller inte, jag spekulerar på mitt sätt och blir salig i den tron.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.