Snyggt Patrik! Någon som har bilder på TV/Nätverk och patchning etc.
 
O
Kabelporr Me Like!! :p
 
O
Patrik_Hed skrev:
Ja, det är i mina föräldrars stuga och jag slängd in två hjälpkontakter om vi skulle vilja ha en indikering på om jordfelsbrytarna löser ut nu eller i framtiden.

Ja, jag kör i princip bara Eldon-kapslingar och då även deras noll- och jordskenor. Dock har jag vissa invändningar mot dom, men inte så allvarligt att jag inte vill använda dom.
Hemmapul på avancerad nivå....
F´låt ja va tvungen....
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Snyggt
Men kan för mitt liv inte fatta att centralerna inte är gjorda med ordenligt med plats i överkant där alla rör kan komma ut och sedan dra ned trådarna. Alltid ser man dessa lösningar att rören mynnar bakom säkringar eller apparater.
 
Jag har använt liknande centraler där man ska peta igenom slangen genom ett fördistansar hål med lite tejp över. eller en plåtlucka som man ska vika ut och bara slänga in rören halvt in i centralen. Detta är ju skitdåliga lösningar.

Hade det gått att köpa en central med en fläns med färdiga rörmuffar så är det ju mycket smidigare då det tar mindre plats i centralen med rör som sticker ut. Rören sitter dessutom fast mycket bättre. Det går ju i vissa centraler att man sätter dit egna rörmuffar/anslutningsmuff.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
tommib
Att det är dåligt med plats upptill i centralerna är kanske för att de flesta av oss inte vill ha onödigt stora burkar på väggen bara för att det ska vara lite mer bekvämt för elektrikern att koppla i några timmar.
Sen håller jag med om att det vore bra att kunna få både och. Tror det var Garo som hade en lösning där dinskenan kunde fällas fram 90 grader, det var en väldigt bra ide. Undrar varför inte fler har det?
 
Då det handlar om ett infällt skåp så hade det kunnat vara en "inbuktning" så att skåpet är 10cm längre på insidan än utsidan så att säga ;) Men som vanligt med elektrikerns material så ska det vara så satans trångt alltid. jag förstår verkligen inte denna hets som tillverkarna och konsumenten har att det ska vara så satans smått allting?

Varenda elektriker svär nog varje vecka över hur pantade lösningar det finns och hur trångt det är i vissa produkter mm.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nä det där med elcentralens placering och storlek råder det delade meningar om.

I nybygget har jag en fyraraders infälld Hager Volta (lätt att jobba med även för en lekman). Hade jag fått bestämma själv så hade den gärna fått sitta på en hedersplats väl synlig för alla besökare. Nu tyckte min bättre hälft annorlunda så den sitter bakom en skjutdörr (klädförvaring) i entréhallen.
 
O
Gabbe1 skrev:
Nä det där med elcentralens placering och storlek råder det delade meningar om.

I nybygget har jag en fyraraders infälld Hager Volta (lätt att jobba med även för en lekman). Hade jag fått bestämma själv så hade den gärna fått sitta på en hedersplats väl synlig för alla besökare. Nu tyckte min bättre hälft annorlunda så den sitter bakom en skjutdörr (klädförvaring) i entréhallen.
Somliga har ingen smak..... :p Byt hälft! :p
 
Mikael_L
-=fullmoon=- skrev:
Då det handlar om ett infällt skåp så hade det kunnat vara en "inbuktning" så att skåpet är 10cm längre på insidan än utsidan så att säga ;) Men som vanligt med elektrikerns material så ska det vara så satans trångt alltid. jag förstår verkligen inte denna hets som tillverkarna och konsumenten har att det ska vara så satans smått allting?

Varenda elektriker svär nog varje vecka över hur pantade lösningar det finns och hur trångt det är i vissa produkter mm.
Ähh, nu gnäller du bara ...


Visa bilaga 27907

Det var inte bättre förr. :)
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Ähh, nu gnäller du bara ...
...
Det var inte bättre förr. :)
Nej, och de där "muttrarna" är ju dessutom ett litet h-vete att få att ta gäng på rätt sätt om det bara är det minsta spänn, eller man inte kommer perfekt åt.

På en sådan jag hade i källaren med döds-kulo in, så hade dessutom klanten som skruvat upp den inte tagit bort manteln precis jäms med införingen, utan den stack in i dosan med ett säkerhetsavstånd till fasskruven om uppskattningsvis 0.1mm. Säkringen small rakt av bara jag skruvade av locket... (Detta var precis när vi höll på att installera JFB och den gruppen var inte täckt).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, och de där "muttrarna" är ju dessutom ett litet h-vete att få att ta gäng på rätt sätt om det bara är det minsta spänn, eller man inte kommer perfekt åt.

På en sådan jag hade i källaren med döds-kulo in, så hade dessutom klanten som skruvat upp den inte tagit bort manteln precis jäms med införingen, utan den stack in i dosan med ett säkerhetsavstånd till fasskruven om uppskattningsvis 0.1mm. Säkringen small rakt av bara jag skruvade av locket... (Detta var precis när vi höll på att installera JFB och den gruppen var inte täckt).
Det märkte du väl vid isolationsmätningen ;)
 
123abc skrev:
Det märkte du väl vid isolationsmätningen ;)
Öh, nej. Även om vi hade meggat innan installationen så fanns ju inte felet förrän jag skruvade av locket och manteln då gjorde kontakt. Meggning upptäcker inte alla fel, t ex otillräckligt isolationsavstånd. (Ja, dvs för att en megger skall upptäcka det så får det vara ett ordentligt otillräckligt avstånd då. Jag orkar inte räkna ut hur kort.).

Nu var det här en problemgrupp (se en av mina första trådar här på forumet) som inte löste ut JFBn vad vi än gjorde. Till slut så rev vi ut hela den matande kabeln och sedan dess fungerade det. När jag meggade kabeln efteråt så var den utan anmärkning... Har fortfarande inte löst det...
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
Dum fråga här kanske, men varför behövs mer än 2,5 mm2 mellan undercentraler, om man har huvudsäkring på 16A?
 
Det behövs inte, 16 A och 2.5 mm² går oftast bra ihop. Men det är olämpligt eftersom det är lite ovanligt med så klena huvudledningar direkt under mätar/huvudsäkring (ledningar som alltså inte har ett eget skydd). Det är lätt hänt att man säkrar upp till 20 eller 25 A utan att titta så noga. Det påkallar en god uppmärkning i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.