Betina
Rolandsdotter skrev:
Ett bra sätt att testa om man verkligen har råd, är att sätta undan skillnaden mellan den nuvarande och kommande månadskostnad. Låt säga under minst ett år. Klarar man inte av att spara den + några tusenlappar till bör man nog avstå från husbygget.
Precis så har vi gjort. Förutom 6000 kr (lgh.avgift + lån) har vi lagt undan 3500 extra varje månad. Vi kommer att ha ca 26000 netto, slänga in ca 400000 från lgh. försäljning och låna totalt ca 1,6 milj. Jag tror till och med att amortering+ränta+drift hamnar en bra bit under 9500 kr/mån.

Man känner sig mycket säkrare med vetskapen om att man har råd med en eventuell räntehöjning.
Förresten, vi fick också lönelöfte på över 2 milj.
 
Betina skrev:
Förresten, vi fick också lönelöfte på över 2 milj.
Vadå , "låga" löner ??? ? Ni platsar definitivt inte i den här tråden! ;D ;)
 
Lacariuz skrev:
Vi tjänar 16.975kr och 18.300kr före skatt.
Och ska låna ca 1.6 miljoner, Det ska väl gå att klara av ganska bra ?

Eller hur mycket har ni över varje månad, ni som har lånat ?
skulle va kul å se.

varit inne på lite olika bank sidor och det vi kommer fram till är att vi kommer att ha kvar ca 12.000kr när lånet och driftkostnaden är betald.
Jag och min sambo (+2 barn) har precis varit på banken för att höra hur mycket vi eventuellt kan få låna. I dagsläget tjänar vi ca 17000:- och 6500:- brutto, p.g.a. 1 av oss är en arbetslös nyexad systemvetare :(

I varje fall, det svar banken gav oss är att de hade "order" om att inte låna ut mer pengar än att vi skulle ha kvar minst 14500:- efter alla boendekostnader var "betalda".

Summa sumarum av samtalet var att max 375000:- skulle vi få låna ;D

Nu är det ingen panik för oss utan vi ville bara "skapa" oss en kontakt på banken inför framtiden, samt få svar på vissa frågor omkring bolån som vi hade.
 
Min tanke om att låna pengar, inte så stora belopp som vid husköp men kanske lite generellt.
Vi köper nästan allt på kredit, men har en gräns som vi inte överskrider. Vi betalar av det så snabbt det går, givetvis.
Antingen så spar man pengar för att senare kunna köpa det man vill ha.
Jag tar en summa låt oss säga 12000, då spar vi 2000kr/mån 6 månader för att kunna köpa det om 6 månader.
Eller så köper vi det nu och betalar 2000kr/mån till kreditbolaget + uppläggningsavgift på kanske 250kr.
Där finns det ingen skillnad egentligen förutom att man får det man vill ha. Och även om vi tar det på längre återbetalningstid, det beror helt och hållet på hur mycket vi räknat med att egentligen kunnat sparat för att köpa prylen. Den skillnaden räntan utgör kan lika gärna utgöra skillnaden i pris mellan att handla på OnOff eller eller den lokala electroluxhandlaren.

Vi köpte vårat hus helt utan kontantinsats. Visst hade vi kunnat spara ihop den från punkt ett på några år, och då i framtiden haft lägre lån på husköpet. Men då funderar jag varför vänta på att spara ihop kontantinsatsen. Om några år så har vi betalat av topplånet och har även då lägre lån kvar. Samma sak tycker jag alltså.

Räntan man betalar då.Nu kanske vi inte har det bästa lånet utan vi betalar på topplånet 600kr i ränta/månad, på ett topplån på 130000kr. det blir alltså 50400kr/7 år, inte helt korrekt då räntedelen också sjunker iom med att vi betalar av lånet.
Så då blev alltså vårat hus lätt räknat 50000kr dyrare än om vi köpt det efter att vi sparat ihop pengarna och skippat topplån. 50000kr är mycket pengar, men inte så mycket pengar spritt på 7 år.

Så vad jag vill säga är att även om man har eller inte har pengarna. Varför lägga in kontantinsats på en sak man skall köpa om man har råd att låna pengar.Om man har möjlighet att direkt betala 500 000kr kontant för ett hus varför göra det, de pengarna kan mycket väl utgöra en behövlig pott för framtiden. Eller pengar att ägna åt sig själv. Betalar man dom för huset så är man tillbaka på ruta ett och måste igen spara ihop pengarna, antingen för eget nöje/shoppande etc, eller spara ihop dom för att få en ny pott för oförutsedda utgifter.
Hur man än gör, sparar eller lånar, så kommer ju pengarna bli en utgift varje månad.

Så hade vi då haft 130 000 kr ihopsparat så skulle jag tveka till att göra av med dom så pass lätt så att man måste börja spara på nytt. Lika lite som jag är intresserad av att lösa en kredit med de pengar man sparat som blivit extra över de månader som haft lite räkningar.

Det viktigaste tycker jag också då att man inte köper eller belånar sig mer än vad man har råd. Betalar man 500 000 kontant för att man annars inte anser sig ha råd med huset då tycker jag inte heller att man från start egentligen har råd med huset.
 
Kan bara instämma med Jureit... jisses att ni vågar!

Vi drar in 55 000:- per månad och skall låna 2,9 miljoner. Vi har cirka 400 000:- som vi lägger kontant.
Vi tycker att det är väldigt mycket pengar och visst var banken villig att låna ut pengar; men de räknade både på en kalkyl med dagens ränta och en kalkyl på ett "worst case" med räntor uppåt 8%. En utopi men vi klarar det i båda fallen.

Jag skulle inte vågat bygga nytt om våra inkomster inte varit så höga.
 
55.000 kr / mån - är det netto eller brutto :surprised:
Kan ju knappast kallas för låginkomsttagare! ;)

Vi tjänar 51.500 kr/mån brutto (ca 34.500 kr netto) och hoppas få beviljat ett lån (byggkreditiv) på 3 miljoner. Tomten kostar 850.000 kr. Skulle ju kosta lika mycket att köpa "begagnat hus" i Sthlm (alltså 3 milj). :-/
 
Mycket kul läsning i denna trån :). Den in ger ju lite hopp ;).

Vi tjänar ca 25000 efter skatt tillsammans o var på banken i går o räknade på vad det skulle om vi lånar till ett hus på 2,2miljoner utan insats.
Månadskostnaden med låsta botten lån (3,89%) och topplån (4,15%) skulle hamna på ca 11000/månaden.

Det är ännu inte klart om vi får lånet men det lät inte som att det skulle vara några problem.

Var har ni räknat på att få för månads kostnad? Vad tycker ni om våra siffror?
 
Speedgelb skrev:
Mycket kul läsning i denna trån :). Den in ger ju lite hopp ;).

Vi tjänar ca 25000 efter skatt tillsammans o var på banken i går o räknade på vad det skulle om vi lånar till ett hus på 2,2miljoner utan insats.
Månadskostnaden med låsta botten lån (3,89%) och topplån (4,15%) skulle hamna på ca 11000/månaden.

Det är ännu inte klart om vi får lånet men det lät inte som att det skulle vara några problem.

Var har ni räknat på att få för månads kostnad? Vad tycker ni om våra siffror?
Ni måste amortera väldigt mycket...hög månadskostnad annars. Drift inkluderat?
 
Ja det är med både drift o amorteringar.
Siffrorna är ju lite på en höft o det är högt räknat med önskemål från låntagarna ;D.
Tror att amorteringen var 2000/månaden
 
Ang. inlägget från charta77 :

Tycker att du pratar om två helt skilda saker.

1. Du anser att det är lika bra att få "något" i handen snabbare och betala av efterhand ist.f. att spara först.

2. Du tycker att det kan vara onödigt att lägga in kontantinsats om man klarar av lånet ändå utan att lägga in insatsen.

På punkt 2 kan jag till viss del hålla med, om man lyckas investera den summan på ett bra sätt. Om du blåser det på en dyrare bil tycker jag inte att det är så smart.

Då det gäller punkt 1 så är det inget annat än ett risktagande. Du antar ju nämligen att du kommer att kunna tjäna de pengar som krävs. Vid sjukdom, arbetslöshet etc. kanske inte det är möjligt. Har du däremot sparat pengarna först så VET du att du har dem.

Nu tror jag säkert att det kan fungera i de flesta fall, men tyvärr tror jag att det är ett sådant sätt att resonera som försätter folk i skuldknipor.


 
Det frågas här OM man får lån vid lägre inkomst.

I detta sammanhang är det viktigt att varra medvetna om att Bankerna gör en strikt affärsmässig bedömning.

Man beaktar säkerhet för given kredit samt att låntagaren skall uppfyla en norm (X antal kr kvar efter boende etc betalt)

Jag kan bara rekomendera er som t.ex har 25kkr netto i månaden och kalkylerar med 11KKr i månaden på boendet att testa att avvara 11KKR ett antal mnd. för att ser hur det förhåller sig i verkligheten.

Vi tidigare haft en jämförbar situation som exemplet ovan, och det är jobbigt mycket jobbigt. blir inte ens en bronskant på den tillvaron

Vi har IDAG 35kkr/mnd netto med en boendekostnad på
ca 8KKR vilket känns helt OK
 
Man måste ju även se till vilka vanor man har idag. Om man idag har en betydligt lägre hyra och tycker om att shoppa, äta ute och åka på lång utlandssemester varje år så blir det ju självklart riktigt jobbigt att vänja sig vid helt andra förutsättningar.

Men om man redan i dagsläget har en relativt hög boendekostnad (för oss kommer inte skillnaden bli så stor, räknat med ca 6 % ränta) och man inte har så dyra vanor så är ju situationen helt annorlunda. Själv är jag en hemmamännsika som inte har något större behov av krog/bio besök regelbundet, shoppa kläder gör jag bara om jag måste och semestern spenderar jag gärna i hammocken. Det är klart att stiger räntorna mot 10-strecket så börjar det ju bli knapert.
 
Nu vet jag inte om vi har låg månadsinkomst, drygt 34.000 kr netto blir det, men vi sitter just nu med dubbla hushållskostnader (har 2 hyresrätter, men bor dock bara i den ena) och pyntar in ca 5.000 kr ytterliggare i lån så att de snart ska vara avbetalda.
Så även om vi tar ett lån på 3 milj för ett hus så kommer vi inte betala särskilt mycket mer än vi redan gör idag.

Men visst måste man ställa in sig på att offra utlandssemestrarna ett par år framöver och ge varandra lite billigare presenter/julklappar än vad man gjort tidigare!
 
kacklaren skrev:
Jag kan bara rekomendera er som t.ex har 25kkr netto i månaden och kalkylerar med 11KKr i  månaden på boendet att testa att avvara 11KKR ett antal mnd. för att ser hur det förhåller sig i verkligheten.

Tanken är ju god att göra på det viset ;D.

En sak som vi kommer att spar massor på med det nya boendet är att vi i dag har två bilar som vi kör ca 4 mil om dagen med till o från jobbet.
I det nya boenden (ligger i centralorten) kommer vi att kunna göra oss av med en bil kanske rent av båda. Vi kommer nämligen få gång/ cykel avstånd till jobbet båda två.

I dag bränner vi bokstavligen talat upp 3-4000 kr i månaden. Pengar som vi i framtiden kommer att kunna lägga på boendet :).



 
Gäller denna tråd endast för de som bygger nytt?

Jag + sambo har tillsammans 22.000 brutto (Sambon pluggar och hade 2.5p för lite så ingen CSN lån/bidrag längre) så endast min lön.

2 bilar, huslån 1 100.000, 2 vovvar och det går fintfint.

Dock står huset endast på mig annars hade lånet ej beviljats ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.