Om man har lån på 75% eller 50% är väl egentligen skit samma om man räknar att en krash skulle komma?
I vilket fall är det usel tidpunkt med tanke på alla skattehöjningar som kommer.
 
O
Jag ger nu upp diskussionen om amorterings tvånget eller inte...
Tycker dock att det är tråkigt att folk inte inser att amorteringstvånget kommer att påverka hushållens vilja att handla.
Vilket kommer att resultera i att folk förlorar sina jobb. Vilket innebär att staten förlorar skattepengar.
Allt detta för att vi ska amortera på våra bostäder.

Om jag nu har räknat rätt så innebär det att om jag skall amortera ner till en nivå på 70% på ett lån på 3000000:-
Så innebär det en nätt summa av 450000 och om jag då amorterar 2% av det per år så tar det 60år för mig att betala av detta. Så resonemanget med att banken behöver säkerheten köper jag inte alls. Med tanke på att det gör ingen större skillnad. Sedan kan vi bara hoppas att fastigheten inte tappar så mycket i värde. Problemet är att om fastigheten tappar i värde så går det troligtvis snabbare än 60år.

Så då föll argumenten om säkerhet för bankerna... Till skillnad från USA och deras bolån så räknar inte banken med huset som en säkerhet när de godkänner ditt lån. De gör en koll och därefter beroende på din ekonomi så får du låna pengar. Så du får inte låna mer än bankerna antar att du kommer att klara av att betala. Bankerna lärde sig den hårda vägen efter det glada -80 talet.
Om Ni vet en bank som är väldigt generösa med att låna ut pengar till ett boende utan att kräva att man ska ha minst 8000kr kvar efter att räntorna är betalda. Så får ni mer än gärna tipsa mig om den banken! Jag är nämligen väldigt intresserad av det. Hittelön utlovas! :)
 
  • Gilla
Posa71 och 3 till
  • Laddar…
Atom skrev:
Allt jag kunde hitta. Man kan tolka det olika. Storstan ger mer. Landsbygd lite mindre.
[länk]
Som jag trodde, inget stöd för tesen. En generalisering av "de senaste 10 åren" till "varje 10-årsperiod" är direkt felaktig. Realt har huspriserna stigit extremt sedan innan millenieskiftet. Detta kan inte fortsätta hur länge som helst, med rent matematisk nödvändighet.
 
Odjuret skrev:
Jag ger nu upp diskussionen om amorterings tvånget eller inte...
Tycker dock att det är tråkigt att folk inte inser att amorteringstvånget kommer att påverka hushållens vilja att handla.
Vilket kommer att resultera i att folk förlorar sina jobb. Vilket innebär att staten förlorar skattepengar.
Allt detta för att vi ska amortera på våra bostäder.

Om jag nu har räknat rätt så innebär det att om jag skall amortera ner till en nivå på 70% på ett lån på 3000000:-
Så innebär det en nätt summa av 450000 och om jag då amorterar 2% av det per år så tar det 60år för mig att betala av detta. Så resonemanget med att banken behöver säkerheten köper jag inte alls.
Man ska amotera 2% av det totala lånet om året ner till 50% av värderingen av huset därefter 1%/år.
Så efter runt 25år ska halva lånet amoterat. Så med ditt 3mille lån kan det göra ca 60000 kr per år om man inte amortera t innan.
 
A
Odjuret skrev:
Hmmm Du gjorde bort dig där lite enligt mig...
Det gör jag flera gånger om dagen så det var ingen överraskning, möjligen överaskande att det bara var lite.
 
Redigerat av moderator:
O
bra-byggare skrev:
Det gör jag flera gånger om dagen så det var ingen överraskning, möjligen överaskande att det bara var lite.
Vill du veta en hemlis.... :)

Jag gör åxå bort mig....;)
 
Odjuret skrev:
Vill du veta en hemlis.... :)

Jag gör åxå bort mig....;)
Vem gör inte det?
 
Odjuret skrev:
Jag ger nu upp diskussionen om amorterings tvånget eller inte...
Tycker dock att det är tråkigt att folk inte inser att amorteringstvånget kommer att påverka hushållens vilja att handla.
Vilket kommer att resultera i att folk förlorar sina jobb. Vilket innebär att staten förlorar skattepengar.
Allt detta för att vi ska amortera på våra bostäder.

Om jag nu har räknat rätt så innebär det att om jag skall amortera ner till en nivå på 70% på ett lån på 3000000:-
Så innebär det en nätt summa av 450000 och om jag då amorterar 2% av det per år så tar det 60år för mig att betala av detta. Så resonemanget med att banken behöver säkerheten köper jag inte alls. Med tanke på att det gör ingen större skillnad. Sedan kan vi bara hoppas att fastigheten inte tappar så mycket i värde. Problemet är att om fastigheten tappar i värde så går det troligtvis snabbare än 60år.

Så då föll argumenten om säkerhet för bankerna... Till skillnad från USA och deras bolån så räknar inte banken med huset som en säkerhet när de godkänner ditt lån. De gör en koll och därefter beroende på din ekonomi så får du låna pengar. Så du får inte låna mer än bankerna antar att du kommer att klara av att betala. Bankerna lärde sig den hårda vägen efter det glada -80 talet.
Om Ni vet en bank som är väldigt generösa med att låna ut pengar till ett boende utan att kräva att man ska ha minst 8000kr kvar efter att räntorna är betalda. Så får ni mer än gärna tipsa mig om den banken! Jag är nämligen väldigt intresserad av det. Hittelön utlovas! :)
Du vill alltså bygga Sveriges tillväxt på bostadskrediter som inte betalas tillbaka? Låter sunt.
 
Brandfackla : Ska staten låta bli att lägga sig i hur mycket vi amorterar, så kanske staten samtidigt skulle sluta lägga sig i hur vi gör med våra räntor d.v.s. skippa räntesubventionen helt ! ?
 
HasseTeknik skrev:
Brandfackla : Ska staten låta bli att lägga sig i hur mycket vi amorterar, så kanske staten samtidigt skulle sluta lägga sig i hur vi gör med våra räntor d.v.s. skippa räntesubventionen helt ! ?
JAAA! Såssarna kan ta bort ränteavdraget så tar de blåa tillbaka makten och återinför det igen, låter som en bra ide så slipper vi rödgrönakommunist-röran!
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Hemmakatten
Hasseteknik har faktisk en poäng i sitt resonemang. Alliansen förespråkar ett mindre statligt engagemang i och mindre bidrag för medborgarna. ROT torde höra till kategorin bidrag.
 
  • Gilla
pekk@13 och 1 till
  • Laddar…
Allt hänger ihop och inget är svart eller vitt!
 
A
Om det bara vore bankernas ägare och låntagarna själva som tog smällen om det går söderut skulle de få låna hur mycket de ville och amortera hur lite de ville utan att jag skulle bry mig.

Men anledningen till amorteringskravet är ju för att som det verkar banker och låntagare inte själva klarar av att hantera utlåning och amorteringsnivåer på ett sätt som inte riskerar hela Sveriges ekonomi och därför vill jag nog ha ett ord med i laget om vad man kommer överens om, och det har jag om folkvalda lägger restriktioner på "deras" avtal.

Avskaffandet av ränteavdraget skulle ha samma tänkta effekt, att göra det dyrare att bo, återinförande av fastighetsskatt likaså. Problemet är väl att börja prata om de två sistnämnda vore politiskt självmord medan amorteringskrav fixar man via myndigheten Finansinspektionen och därmed är det inte lika riskfyllt för en politiker med karriärsdrömmar.
 
Odjuret skrev:
Om jag nu har räknat rätt så innebär det att om jag skall amortera ner till en nivå på 70% på ett lån på 3000000:-
Så innebär det en nätt summa av 450000 och om jag då amorterar 2% av det per år så tar det 60år för mig att betala av detta
Njaa, jag tror inte att det är rätt. Ner till 70% från tre miljoner blir ju 900000, eller räknar du med ett lån på 85% av tre miljoner?
I så fall så är du nere på en belåning på 70% efter knappt nio år, sedan så är det ju kravet på 1% per år ner till 50% belåning, sen finns ju inget krav alls på att amortera om man nödvändigtvis inte vill.

Dock så kommer du säkerligen att ha möjlighet att amortera snabbare längre fram i tiden, eftersom du har lägre ränteutgifter och att en stor del av lånets värde är uppätet av inflationen, om den nu kommer igång snart igen..

Tänk också på att varje krona som du amorterar är en krona som du slipper betala tillbaka flera gånger om i ränta, om man ser det på lång sikt. 😉
 
H
Jonatan79 skrev:
JAAA! Såssarna kan ta bort ränteavdraget så tar de blåa tillbaka makten och återinför det igen, låter som en bra ide så slipper vi rödgrönakommunist-röran!
Vi saknar de tre skapa hjärnorna, kom tillbaka! Borg, Bildt, Reinfeldt! Vilka INTE genomstrålas av maktbegär! Kom tillbaka Företaget Sverige behöver er!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.