O andra sidan bör de sättas 3 st per meter om du vill ha en vettig häck.
 
... och man kanske skall välja en kvalité och storlek som är vettig också ;-) - Har sett alltför många 1 meter höga häckar med thuja för 89:- som var vackert torrbruna...
 
Saant, men jag har handlat väldigt mkt hos Hortogreen i flera år och jag har ALLTID fått fina plantor och skulle nått enstaka vara i dålig kondition skickas omedelbart en ny utan mankemang. DET KALLAR JAG FIN SERVICE. :D
 
Vi har 25 - 26 000 netto i lön och har byggt nytt för 2,2 mkr varav ca 2,0 mkr i lån. Driftskostnad inkl amortering ca 10 tkr per månad.

Det går bra att överleva på dessa pengar, men vilket hus tror ni verkligen att ni kan bygga för 1,4 mkr, en liten stuga möjligtvis? ???

Hur ser er kalkyl ut? Det är mycket som blir dyrare än vad som är tänkt.

Lycka till. ;)

OLA
 
[quote author=Ola_Byggare link=board=Huspris;num=1109495028;start=60#70 date=03/15/05 kl 14:44:54]Vi har 25 - 26 000 netto i lön och har byggt nytt för 2,2 mkr varav ca 2,0 mkr i lån. Driftskostnad inkl amortering ca 10 tkr per månad.

Det går bra att överleva på dessa pengar, men vilket hus tror ni verkligen att ni kan bygga för 1,4 mkr, en liten stuga möjligtvis? ???

Hur ser er kalkyl ut? Det är mycket som blir dyrare än vad som är tänkt.

Lycka till. ;)

OLA[/quote
våran tomt kostar 50.000kr och vi ska betala alla avgifter och små kosnader kontant. husen vi funderar på är duvhöken från lb hus och lodur från älvsby. dessa är inga stugor! nf ligger duvhöken på ca 1.2 mille å lodur på 1.2 med borrad brunn och avlopp mm... tycker inte jag är orimligt. när vi har räknat våran kalkyl så har vi lagt till ca 100.000kr för oförutsedda utgifter.
 
då har ni bra kostnader på va, el, bygglov, markarbete, pantbrev, lagfart, för att klara allt det på 200.000.
Fast visst gör man en del själv i huset så går det.
 
Egentligen handlar det ju inte bara om låga månadsinkomster. När min fru jobbar deltid så har vi ca 40000 ut netto :) och känner oss ändå nervösa inför att bygga. Vi kommer att sätta in ca 500´i kontantinsats på ett hus för 3300´. Det här gör oss om inte direkt nervösa så åtminstone skakiga. Det är mycket pengar som det handlar om :surprised:
 
Dokumentakrobat skrev:
Egentligen handlar det ju inte bara om låga månadsinkomster. När min fru jobbar deltid så har vi ca 40000 ut netto :) och känner oss ändå nervösa inför att bygga. Vi kommer att sätta in ca 500´i kontantinsats på ett hus för 3300´. Det här gör oss om inte direkt nervösa så åtminstone skakiga. Det är mycket pengar som det handlar om :surprised:

Hur kan man vara närvös då ???

Ni behöver absolut inte oroa er för något!

vi bygger för 2,5 med nästan hälften så låg inkomst
men vi är inte så närvösa ...bara lite men allt är en prioretirings fråga:)

ha det!
 
Dokumentakrobat skrev:
Egentligen handlar det ju inte bara om låga månadsinkomster. När min fru jobbar deltid så har vi ca 40000 ut netto  :) och känner oss ändå nervösa inför att bygga. Vi kommer att sätta in ca 500´i kontantinsats på ett hus för 3300´. Det här gör oss om inte direkt nervösa så åtminstone skakiga. Det är mycket pengar som det handlar om  :surprised:
Det är bra. Fortsätt vara nervösa så ska ni se att det ordnar sig till slut. Always be paranoid, som det heter. ;)

mvh
David
 
Rolandsdotter: Till viss del håller jag med dig. Det beror ju som sagt helt o hållet på hur tomten ser ut från början och vad man har för kontakter. Behöver man spränga och fylla ut mycket så kan kostnaderna flyga iväg. Och ska man inte anlägga trädgården själv så kostar det ännu mer.
Men jag tänkte mycket på oss själva och våra uträkningar och vänner till oss som precis anlagt trädgård.
Bärlagret ingick hos oss, har även snälla grannar som öst på oss bärlager då de fått aldeles för mycket, ritningsförslag av arkitekt 3000:-, stödmur m. tillbehör 25.000:- (Benders sortiment), barkmull till gräsmattan o häcken 15.000:-  :p, häck för superpris 13.000:- (krukodlad fin tuja barbant 1 meter, 3 st/meter), rullgräs 20.000:-,(harpad matjord fixar vi billigt från bekanta och maskin att lägga ut det med) trädäck 25 kvm 7.000:-, plattor 14.000, (Benders sortiment) skifferkross 8.000:-, Gräsklippare 5.000:-, lite växter o träd till att börja med 20.000:-.
Summa 116.000:-.
Sen tillkommer det ju givetvis lite annat som frakt, speciell jord till tex rhodedenderonbuskar o dylikt, gödsel till gräsmattan mm, stenmjöl till plattorna...
Redskap har vi vad som behövs de första åren, tex skottkärra, grepar, spadar mm (har önskat oss mycket i julklapp o inflyttspresent födelsepresent osv av släkt o vänner)
 
Ja det e ju ganska sunt att mätta magen med vad som finns i plånboken 8) ;D
 
Har man hög lön så är det bra om man sätter sprätt på den, de e OK. Det genererar tillväxt. Vi får väl in en 45-50 papp per månad och dessa spenderas på bra boende å ett gôtt levene.
Lägre lön har vi också haft å det gick bra det med, det var då vi verkligen satsade på husköp etc utan marginaler.
 
Solana skrev:
Husmyran... precis där är vi också  :surprised: fast det är jag som är företagaren  8)......
Fast vi hoppas kunna slänga in 700 000 kontant. Det är väl därför vi alls får låna  ;)
Samma sits här. Jag är egen företagare och tack vare att vi haft samma bank och bankman i många år får vi låna 3.3 om vi vill. Normalt ligger vår netto på ca: 33 000 men just nu jobbar min fru 75% så det blir lite mindre.


Jag tror inte vi fått lånelöfte på så mycket om det inte varit för en bra kontakt med banken och att vi bygger i Lund.

Glömde att vi har en kontantinsats på ca: 800 000.
 
Emil skrev:
Vi funderar på att köpa tomt och bygga ett hus själva. Vi har så gott som ingen kontantinsats och vi tjänar cirka 50k/månad. Hur mycket kan man tänka sig är rimligt att man kan få låna baserat på dessa premisser?

Skulle kunna gissa mellan 2,5 till 3 mille

/matte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.