Jag vet inte vad gräset tål! Du kan ju prova på en liten del av gräsmattan, och prova samma dos men dubbelt så ofta i en annan liten del.
 
mexitegel skrev:
:)
Provar nog att dubbla dosen till 3dl per 10 liter, det kan väl inte vara skadligt eller?
nej men sett till koncetration så är det snarare så att fler rundor med 1,5 dl/10 l sparar dig energi
 
Doseringen har en effekt, men du måste nå rätt areal, så att dosera skarpare men nå samma areal ger kanske inte så mycket om du redan kört 1-1,5 dl. När det är varmare så svartnar mossan på ett par timmar, är det kallare (som här idag så tar det 2 dygn innan du ser effekt)
 
Hänger inte riktigt med vad du menar. Det är ett par veckor sedan jag körde första omgången och det har som sagt inte gett någon synbar effekt. Men kanske har det varit för kallt?

Var ute nyss och testade med dubblad dos på begränsad yta, får se vad som sker :)
 
mexitegel skrev:
Hänger inte riktigt med vad du menar. Det är ett par veckor sedan jag körde första omgången och det har som sagt inte gett någon synbar effekt. Men kanske har det varit för kallt?

Var ute nyss och testade med dubblad dos på begränsad yta, får se vad som sker :)
Och? Hur ser det ut nu då?
 
Ska kolla!
 
mexitegel skrev:
Jodå - tvärdöd :D
Gott :)

Njuter själv av riktigt fina svarta fläckar :D
 
Så nu får det bli att gå över ett varv till, bara det slutar regna. Ska åka bort en vecka och ville ha gjort detta innan dess..
 
mexitegel skrev:
5-10 volymprocent? Jag har hört 1-2 dl per 10 liter tidigare som sprids på 50 kvm (Olle Berg) och det blir väl bara 1-2% ?

Jag körde enligt Olles rekommendationer men fick ingen reaktion på mossan alls, så jag kanske skulle testa att öka dosen till i alla fall 5% då?
Ja givetvis. Tankelapsus. 1-2dl/kanna. Använd strilramp så blir det lätt att få jämn spridning. Billigt.
 
hsd
Har provat och mossan blev svart, dock var den grön å fin under ytan......
 
Har också vattnat ut 2 dl / 10 L. - Funkar bra :)

Någon som provat att sprida pulvret vid regn direkt på mossan?
 
sune73 skrev:
Någon som provat att sprida pulvret vid regn direkt på mossan?
Gissar att det är väldigt svårt att få det någorlunda jämt och att det skulle damma/ryka väldigt mycket. Jag kan inte komma på något bra sätt att sprida det på men det kanske finns.
 
sune73 skrev:
Har också vattnat ut 2 dl / 10 L. - Funkar bra :)
Någon som provat att sprida pulvret vid regn direkt på mossan?
Jag kastar ut lite pulver ibland på områden där det är mycket mossa och ogräs, i samband med regn eller så vattnar jag lite med slangen.
Ger bra effekt, bättre än om jag vattnar ut blandningen. Dock blir det ju högre styrka och svårt att få det jämnt utdelat. Men gräset har inte tagit någon skada än iaf under dessa år.
Pulvret räcker dock längre om man blandar med vatten och vattnar ut, istället för att kasta/sprida ut det direkt på gräsmattan.
 
Denna tråd fångade mitt intresse!! Har relativt nyligen köpt hus men har lagt all tid på huset, inte på tomten. Har irriterat mig på all mossa och har funderat på hur vi skall göra oss av med den. Vad tror ni om att blanda järnsulfat i ett stort plastfat, stoppa i en dränkbar pump och använda sig av vattenslang och typ Gardena strilmunstycke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.