Pulade ihop en liten beställning från frugan. Verkligen inget märkvärdigt, men är väldigt nöjd med behandlingen av denna. Gjord av 12mm björkplywood och botten är 19mm MDF. Spillbitar jag hade hemma. Det är en bokhylla/bokdisplay till ett barnrum om någon undrar vad det är.

barnhylla (1 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


barnhylla (2 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


barnhylla (3 of 3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Trevligt jobb!
Så fint att "molnen" inte är helt symmetriska vänster - höger (y)

Kan du inte fota den med lite böcker också?

Och här är tidernas bästa barnbok, à propos ingenting.
PM:a din adress så kommer den på posten!
13399.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ergonomen och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Trevligt jobb!
Så fint att "molnen" inte är helt symmetriska vänster - höger (y)

Kan du inte fota den med lite böcker också?

Och här är tidernas bästa barnbok, à propos ingenting.
PM:a din adress så kommer den på posten!
[bild]
Skulle gärna fotat den med böcker, men tyvärr är rummet där den skall sitta under uppbyggnad så den kommer inte upp på väggen på ett tag än. När den gör det så lovar jag fota den på plats med böcker i. Kanske t.om. Kajsa Kavat!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
F
favino skrev:
Här är ett skåp jag precis avslutat.
Avsett att visa silver i för den lokala hembygdsföreningen.
Kanske någon tycker det är intressant att se hur även en del av offerten
såg ut..
Av någon anledning fotade jag aldrig efter jag lagt i hyllplanen..
Hade planerat för 40 timmar totalt.
Efter 36 var träarbetet i princip klart.
Tyvärr var det ruskigt mycket svårare att blanda , hantera och måla linoljefärg än vad jag
hade förväntat mig.
så det totala antalet timmar drog iväg rejält på den fadäsen..
[bild]
[bild]
Tänkte ge mig på ett stort köksbord i ek men kunskaperna är minst sagt obefintliga.

Länken ovan funkar inte. Behöver tips på simpel litteratur och kanske lite andra lämpliga kanaler. Kanske finns nåt bra på Youtube?
 
  • Gilla
Chargerman
  • Laddar…
fsn skrev:
Tänkte ge mig på ett stort köksbord i ek men kunskaperna är minst sagt obefintliga.

Länken ovan funkar inte. Behöver tips på simpel litteratur och kanske lite andra lämpliga kanaler. Kanske finns nåt bra på Youtube?
Det finns massivt med grejer på tuben. Kolla new Yankee workshop, the Wood Whisperer och Paul Sellers. Det finns också en del tips här på forumet, men det bästa är om du startar en egen tråd så inte denna blir för OT.
 
Någonstans ska väl möbelsnickrandet börja. I Januari blev 2014-års julklapp till svärmor klar. Något försenad och min första möbel.

Mina avancerade möbelsnickarverktyg är: en cirkelsåg, skruvdragare, tumstock, slipkloss, en ordentlig och en liten tving, en roller och en pensel.


2015-01-03 17.02.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Darius80 och 7 till
  • Laddar…
Ah, äntligen, en kontinentalsäng åt katten :)

Är det inte risk att kisse välter ljuslyktan och blomman?
Det skulle våra små luddskallar göra.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Byggde en So-Ro vagga till vår minsta dotter. Kände att de färdiga vaggorna man kan köpa för 5000kr var lite för magstarkt när man kan bygga en likadan för småpengar.
Hyllplan från biltema och kantband för ca 400kr. sänksåg, bandslip överhandfräs med kopierring och lite hembyggda ellipsverktyg fick det hela att gå som en dans!


Fil 2015-03-11 13 55 17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fil 2015-03-11 13 55 36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fil 2015-03-11 13 55 53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På sista bilden har jag inte vitmålat skruvarna ännu. hade jag gjort om det hade jag använt ikeas dolda fastsättningssystem med en mutter som låser från insidan, fast kanske lite väl mycket jobb. Kantbandet tycker jag blev över förväntan. Ingen målning i övrigt på denna vagga.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Ah, äntligen, en kontinentalsäng åt katten :)

Är det inte risk att kisse välter ljuslyktan och blomman?
Det skulle våra små luddskallar göra.
Får väl erkänna att bilden är något regisserad. I vanliga fall står vatten och matskål på borden..
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
meckis skrev:
Byggde en So-Ro vagga till vår minsta dotter. Kände att de färdiga vaggorna man kan köpa för 5000kr var lite för magstarkt när man kan bygga en likadan för småpengar.
Hyllplan från biltema och kantband för ca 400kr. sänksåg, bandslip överhandfräs med kopierring och lite hembyggda ellipsverktyg fick det hela att gå som en dans!


[bild]

[bild]

[bild]

På sista bilden har jag inte vitmålat skruvarna ännu. hade jag gjort om det hade jag använt ikeas dolda fastsättningssystem med en mutter som låser från insidan, fast kanske lite väl mycket jobb. Kantbandet tycker jag blev över förväntan. Ingen målning i övrigt på denna vagga.
Det ser ut att ha varit en del pill med att få fast kantbandet inuti handtagen?
 
  • Gilla
jerryrt
  • Laddar…
japp, det var inte alldeles lätt, dom e rätt spröda med så knäcks lätt. däremot var det en fröjd att värma fast dem med varmluftpistol och gummirulle(typ som en målarulle, perfekt tryck överallt. använde sedan mattkniv med krokblad för att skära bort utsticket. enkast var att sätta kantbandet mot ena sidan o skära andra.
 
Ett litet bord i 50 årspresent till en god vän. Hamnade i ruskig tidsnöd o sista skruven drogs i 13.20 kalaset började 14, var uppe o snickrade halva natten. Lönnträ med lådfront i valnöt. Har aldrig snickrat i lönn förut och blev väl inte direkt frälst, knasiga vändande fiberriktningar o lite fula bruna sträck här o där. Men vitoljat blev det ganska bra. Ursäkta röran på bilderna, verkstan såg ut som ett krigsfält när jag var klar och hann inte ställa i ordning "studion".

DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kromo och 13 till
  • Laddar…
Jättesnyggt bord!
 
Svensk lönn? Min erfarenhet är att den är lite värre när det kommer till missfärgningar än den amerikanska.
 
MaTu skrev:
Svensk lönn? Min erfarenhet är att den är lite värre när det kommer till missfärgningar än den amerikanska.
Köpte virket av en privatperson och det stod amerikansk lönn på plankorna men därmed inte sagt att det stämmer. Har inget att jämföra med så vet inte om denna var mer eller mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.