C
AndersMalmgren skrev:
Så, nu går tyvärr inte fler 25mm lättbetongblock in utan få vi lösa det på annat sätt
Hugg bort lite mer av den gamla väggen och kör på med blocken blir väl bra?
 
  • Gilla
Stefanss
  • Laddar…
Jo det någon form av 20-tals motsvarighet mot lättbetong så kanske enklast att bara såga av skiten
 
C
Jepp, slaggstensklinker. Värdens bästa material! (inte :D)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
T
AndersMalmgren skrev:
Jag har 3 meter takhöjd i min lägenhet och vissa av väggarna där är 20mm sneda på den sträckan. Om jag ställer lasern 10 grader fel så blir det 4mm mätfel på 3 meter. Okej, jag är perfektionist, men i min värld är det ganska mycket fel

[bild]
Är du medveten själv om att du är ganska löjlig och det verkar mer en sjuklig åkomma du har?:x
 
Men det är inte svårt att ställa lasern i vinkel mot väggen så då har man ej det problemet
 
SKa det vara helt vinkelrätt måste man mäta in det. Vi gjorde det med en stor vinkelhake vi tillverkade när vi fixade regelverket för köket
 
Det finns lasrar med riktig lodfunktion. En prick i taket och en på golvet.
 
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
tank77 skrev:
Är du medveten själv om att du är ganska löjlig och det verkar mer en sjuklig åkomma du har?:x
"Löjlig" och "sjuklig" tycker jag är ganska onödiga ord här. Vad är det för fel med att försöka få det så bra som möjligt? Och angående laser eller vattenpass tycker jag nog att ett vattenpass funkar väl så bra till detta jobbet.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Ja att ha utgångsläge med 4mm fel innan man ens börjat jobba är ju lite synd? :) bara gör att man mätt lite tokigt
 
vectrex skrev:
Det finns lasrar med riktig lodfunktion. En prick i taket och en på golvet.
Det var denna typ jag syftade på.
 
Okej, de flesta har ju med streck, iaf konsument. Men jag kan inte se att en sådan är bättre än vattenpass här :)
 
  • Gilla
PNarby
  • Laddar…
O
Frågan är om du skulle se dessa 4mm på 3m vägg? om ingen berättade det för dig alltså... Annars så skulle då säkerligen störa dig till förbannelse, och frugan får köra dig psyket :p Där du skulle fortsätta yra om millimeter och gå runt med micrometer....:p
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Beror ju helt på vad du ska göra. I detta fallet spelar nog inte 4mm någon roll, om du ska kakla kan det ha allvarliga konsekvenser.

Vi har bara lodat framsidan btw, de två hörnen får följa orginalväggen, och den är inte speciellt rak :D
 
Vi har i stort sätt gipsat klart
DSC_0265.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra är en trumma i 15mm plyfa och sedan lite gips på den och väggen som ansluter (även taket ska sänkas som ni kan se i bilden)
DSC_0264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna sida av valvet är det bara lite puts och spackel kvar
DSC_0266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På andra sidan så måste vi bygga ut valvet lite så den linjerar med väggen till höger
DSC_0267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Även om jag tycker att denna perfektionism går till överdrift ibland så är jag ändå väldigt imponerad att man orkar fortsätta. Att man inte viker ner detaljnivån utan fortsätter hela vägen...
 
  • Gilla
erikthuresson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.