GordonE skrev:
Ingen aning om garantier och så. Du undrade ju vart man kunde köpa billigast.
Manual finns ju på Baxis hemsida. Knapparna tror jag inte det står något på.
ja de har du rätt. tack för tipset. nån med fler sånna tips?
 
Har själv konverterat från olja/el till ved i höstas. Jag föll för Focus vedpaket från Maniarmatur.se och är otroligt nöjd denna första vinter. Jag rekommenderar gärna denna mycket prisvärda vedpanna, made in Finland!
Januari 2011 brände jag ca 500 liter olja à 12:- och el för drygt 3000:- (hade separat elvattenberedare).
I år så stannade Den totala förbrukningen på 790 kWh el och då står elgolvvärmen i mitt hundhus för hälften. Jag sparar in kostnaden av vedpannan på 1 år!!
Sen vad gäller 28 rör så förstår jag inte varför man använder såna "sugrör"!! Jag har 28or från tank till radiatorerna. Men har 42or för laddning av tankarna. Fördelen är flera, ett lugnare flöde som underlättar siktningen. Då jag har öppen expansion som sitter kopplad på "toppmatningen" har jag inga problem med ev luft i rören. Sen vet jag att en del som har för tunna rör har problem att pannan kokar och slår ifrån innan tankarna hunnit komma upp i temp.
Christer
 
L
Knösen skrev:
Sen vad gäller 28 rör så förstår jag inte varför man använder såna "sugrör"!! Jag har 28or från tank till radiatorerna. Men har 42or för laddning av tankarna. Fördelen är flera, ett lugnare flöde som underlättar siktningen. Då jag har öppen expansion som sitter kopplad på "toppmatningen" har jag inga problem med ev luft i rören. Sen vet jag att en del som har för tunna rör har problem att pannan kokar och slår ifrån innan tankarna hunnit komma upp i temp.
Christer
42mm rör brukar man använda vid panneffekter på ca 100kW.
Verkar ha blivit sport med så stora rör som möljigt.
Får man luft i ledningarna är problemet garanterat rördragningen framför dimensionen.

Har aldrig sett bevis på att mindre rör skulle vara sämre för skiktningen, endast plånboken.
Med grova ledningar, låg effekt och lågt flöde är det stor risk att pumpgruppen
inte förmår att trycka iväg ev. luftfickor till tanken där luften kan stiga mot toppen för avluftning.
 
Har man tunnare rör får man byta termostaten till lägre grader för att inte pannan ska få gå för varm, + att det blir lättare att få ur luft ur systemet, det är min erfarenhet i alla fall.

Det finns andra fördelar också självcirkulation vid strömfall, har man dessutom blåa rör och svarta kopplingar tål rören lite stryck
 
pekk@13 skrev:
Det finns andra fördelar också självcirkulation vid strömfall, har man dessutom blåa rör och svarta kopplingar tål rören lite stryck
Sen gillar lädret blåa rör bättre än koppar...;)
 
L
Lillkorpen skrev:
Sen gillar lädret blåa rör bättre än koppar...;)
Om man gör det själv.
Men hitta en rörmockare idag som säger detsamma.
Många menar att det tar för lång tid med gäng kontra press,
men jäklar om man ser nån som har gängat och linat i sina dar inte går det sakta!
Men visst är det enklare med press och det är nog därför dom flesta kör med det,
är ju ändå kunden som får betala i slutet.
 
Hänvisar bara till "min" rörmock! Grova rör = små problem! Enl honom beror problem med cirkulation, temperatur och luft i rören på för tunna rör. Sen prismässigt så är det ungefär det dubbla för en 42 pipa vs en 28:a. Men låt säga 8 meter rör gör en tusenlapp mer vilket eg är försumbart i totalkostnaden.
Sen körde han med lödkopplingar vilket prismässigt är den samma som gängade blårör dito.
Jag köpte samtliga rör och kopplingar från Rinkabyrör som har Sveriges bästa priser. Var dock tvungen att komplettera och det var en prismässig chock!! En 90 böj i 42 diameter från Rinkaby gick på 59:- medan Ahlsells tog 280:- !!!
Så ett tips för att hålla nere priset. Kom överens med rörmokarn om att du köper rör, krökar, ventiler mm och köp från Rinkaby. Du spar många tusenlappar!!
 
Knösen skrev:
Hänvisar bara till "min" rörmock! Grova rör = små problem! Enl honom beror problem med cirkulation, temperatur och luft i rören på för tunna rör. Sen prismässigt så är det ungefär det dubbla för en 42 pipa vs en 28:a. Men låt säga 8 meter rör gör en tusenlapp mer vilket eg är försumbart i totalkostnaden.
Sen körde han med lödkopplingar vilket prismässigt är den samma som gängade blårör dito.
Jag köpte samtliga rör och kopplingar från Rinkabyrör som har Sveriges bästa priser. Var dock tvungen att komplettera och det var en prismässig chock!! En 90 böj i 42 diameter från Rinkaby gick på 59:- medan Ahlsells tog 280:- !!!
Så ett tips för att hålla nere priset. Kom överens med rörmokarn om att du köper rör, krökar, ventiler mm och köp från Rinkaby. Du spar många tusenlappar!!

ja ahlsell är fantastiskt dyra, fattar inte varför folk handlar där över huvudtaget..

de lutar nog åt att jag kommer köra med 35 mm rör då jag har en massa lödkopplingar liggandes till de.
 
Med grova ledningar, låg effekt och lågt flöde är det stor risk att pumpgruppen
inte förmår att trycka iväg ev. luftfickor till tanken där luften kan stiga mot toppen för avluftning.
dit ska luften "hitta" utan pump
 
kikade på Baxis nya innova igår, ser ju riktigt bra ut med spaksotning,tändlucka annan syrning av rökgasfläkten större ved mag, 50kw skulle få 205liter om jag minns rätt.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
obba skrev:
kikade på Baxis nya innova igår, ser ju riktigt bra ut med spaksotning,tändlucka annan syrning av rökgasfläkten större ved mag, 50kw skulle få 205liter om jag minns rätt.
Låter intressant!
 
Någon som hittat någon länk som visar nya solo innova?
 
Tog du ingen bild?????
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Ne tyvärr ingen bild. Snackade med killen i baxibussen som hade pannan hemma hos sig för test. Han visade bilder från sin mobil.
 
Så nya innova är på prototypstadiet. Sade de hur långt bort den är innan det blir försäljning? Såg du någon bild på förbränningskammaren hur keramiken såg ut?

Magkänslan säger att det kommer bli en kanonpanna! Om jag inte minns fel kom dagens innova ut på marknaden redan 1996 och den var före sin tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.