Tänkte ta in några offerter för att byta tak.

Men det där var lättare sagt än gjort att få in det.

Har plöjt igenom de lokala företagen som finns i branschen och kontaktat de som efter lite kontroll ansågs falla inom "ramen" för att vara seriösa och stabila företag.
Får ytterst få svar. Nåt enstaka bara.

Har lagt upp förfrågan på en del nätsajter, bl.a. en som Vi i Villa rekommenderar.

Även på en särskild "takläggarsida" där förfrågan skall gå ut till en massa företag i trakten.

Och också på Offerta o.dyl.

Jag är förvånad, det kommer så gott som inga "seriösa" svar. Tidsramen är inte "nu" utan flexibel där det kan göras under 2015 någon gång.

Det kommer en hel del andra svar men det är från aktörer som jag bedömer som oerhört osäkra.
Det kan vara enskilda bolag som nyligen ombildats till "filialbolag" där moderbolaget finns utomlands.
Det kan vara kommanditbolag med en svensk kontaktperson men där org.numret går till en kvinna med ett utländskt namn bosatt nån helt annanstans i Sverige och som står för ett tiotal olika bolag.
Det kan vara bolag som påstår sig finnas lokalt men bolagets säte finns långt uppe i norra Sverige där bolaget är ganska nystartat men har inte en krona i omsättning de två åren det har funnits.

Dom här "osäkra" bolagen har det gemensamt att dom oftast kan börja jobba ganska så snart. Jag har i alla förfrågningar angivit klart och tydligt att det bara är mailkontakt som gäller i början. Till flera har jag mailat tillbaka och tackat nej till på en gång och trots det så är dom väldigt mycket "på" och ringer. Respektlöst.

Sen finns det annan typ av företag också som erbjuder sina tjänster. Det är aktiebolag i Sverige som ser bra ut när man kontrollerar företagen. Men dom har oftast bara en anställd i bolaget. När man då frågar vem det är som gör jobbet på plats så får man svaret att det är samarbete med F-skattare med egna företag, det går inte att ha egna anställda p.g.a. sjukskrivningar, VAB o.s.v. för då hamnar timpengen på 500-600 kr/tim och det får man inga jobb på.
Och det kanske är en sanning i och för sig.
Men när jag sedan frågar vidare om de som utför jobben, om det är svensk personal eller om det är personal från t.ex. Polen så upphör ofta kontakten. Då drar sig "mellanhanden" i det svenska aktiebolaget tillbaka och slutar svara. Verkar inte som man har med det att göra.

Jag har inte motsatt mig att en snickare från Polen byter taket hos mig. Det kan ju så klart bli ett bättre jobb än om en svensk snickare gör det. Finns ju ingen garanti för någonting så klart.
Men jag tycker ändå att jag borde kunna få veta vem det är som kommer att utföra jobbet och vad det är för typ av företag som gör det praktiska, "mellanhanden" som tagit åt sig jobbet är ju ofta bara med vid uppstarten och sen skall snickarna sköta resten på egen hand.
Det känns inte så intressant att människor som byter taket kanske skall jobba under slavliknande villkor, inte kunna språket och kunna göra sig förstådda eller ta till sig information o.s.v. vilket så klart också innebär en risk för mig som kund att det kan bli problem med något.

Så hur löser ni andra era offertförfrågningar?
Frågar ni 30 st olika aktörer och sen hoppas på att få in kanske 3-4 seriösa svar?
 
Sitter du och mailar eller ringer du? Det fortfarande så aven 2015 att du har mycket större chans att få svar om du ringer. Sedan kan man tänka sig att många vill ha jobb gjorda nu innan ROT sänks.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Sitter du och mailar eller ringer du? Det fortfarande så aven 2015 att du har mycket större chans att få svar om du ringer.
Då det mesta av arbetet med detta förlagts till helger så är det mailvägen. Företagen har ju ofta hemsidor med antingen ett kontaktformulär eller en mailadress. Men det är möjligt att man kan få mer svar per telefon. Även om jag tycker det låter lite konstigt i mina öron. Ett mail går ju att besvara då man har tid medans ett telefonsamtal kan ju ofta upplevas som lite störande eller stressande om man är mitt uppe i något annat. Och stressade verkar ju alla företag vara idag.

Mailsvar fungerar dock hos de aktörer som jag känner att jag inte riktigt har förtroende för. :rolleyes:
 
Kolla runt i området, ser du att det pågår eller nyligen har pågått liknande arbete på ett hus så hör med ägarna om hur firman fungerat. Försök få en kontakt.

De bra firmorna säljer nästan utselutande på referenser, och de kräver i många fall referenser på dig som beställare också, känner du inte någon av deras tidigare kunder väl, så har de en väldigt lång kö. De undviker framförallt förmedlings- siter som offerta. Leta också efter firmor som mest verkar hålla på med stora fastigheter, flerfamiljshus. Där finns ofta en större medvetenhet från beställare, så rötäggen kommer aldrig i närheten av att få byta tak på 5 - 10 000 kvm. De firmorna åtar sig ofta inte småjobb, men har man tur så har de en lucka.
 
Mail kan man göra massutskick av, då ver man att det är tio andra som fått samma mail och räknar.
Telefonsamtal känns mer personligt och kanske bara 2-3 som räknar...
Telefonen svarar man alltid i när man kan, och det är lättare att bedöma kunden när man pratar än mailledes.

Mitt tips, ring först så får du offert på mailen...
 
  • Gilla
systemfel och 2 till
  • Laddar…
jag tänker att din tidsplan är på tok för tajt. Det är ju snart sommar....satsa på 2016 istället så kanske du får fler svar
 
hempularen skrev:
Kolla runt i området, ser du att det pågår eller nyligen har pågått liknande arbete på ett hus så hör med ägarna om hur firman fungerat. Försök få en kontakt.

De bra firmorna säljer nästan utselutande på referenser, och de kräver i många fall referenser på dig som beställare också, känner du inte någon av deras tidigare kunder väl, så har de en väldigt lång kö.
En seriös firma inom pendlingsavstånd (ca 5 mil) var just en sådan. Bra arbete utfört hos en släkting. Kontaktades per telefon och sen skickades alla uppgifter och info jag har plus bilder över per mail enl. ök.
Men offerten kom aldrig.





Freddy_kruger skrev:
Mail kan man göra massutskick av, då ver man att det är tio andra som fått samma mail och räknar.
Telefonsamtal känns mer personligt och kanske bara 2-3 som räknar...
Telefonen svarar man alltid i när man kan, och det är lättare att bedöma kunden när man pratar än mailledes.

Mitt tips, ring först så får du offert på mailen...
Jo, jag får kanske ändra taktik. Dock är det inga massmail som gått ut utan kontakt har ofta tagits per mail först om det kan vara någonting för dom o.s.v. och då kommer det ofta ett svar om vad dom vill veta för att kunna räkna. Och det är i de flesta fall lite olika saker så det har blivit ganska så individuella mail till var och en med lite olika bilder.
Men sen händer det inte så mycket mer. Borde vara ganska lätträknat. Ca 100 m2 takyta. Sadeltak. Enplanshus. Låg taklutning, går att gå på. Inga takkupor eller ränndalar. Släta lättjobbade takytor.
Men det kanske är det som är felet, det är för lättjobbat och för lite pengar att tjäna så då struntar man i det istället och går på nästa objekt...
 
Just takläggare tyckte jag var svårt att ha att göra med. Till slut blev det bra, men från att jag började skicka ut offertförfrågningar till arbetet var klart tog det nästan ett år. En del underliga aktörer också... Det blev polacker som utförde arbetet med jättebra resultat (svensk firma).
 
"Ringa"?
Aldrig...
I samma ögonblick samtalet är avslutat är allt som sagts borta...Inga bevis på nånting..
Möjligen, kanske, som "en första kontakt" men avslutar alltid med papper/mail så man får svart på vitt vad som är överenskommet.
 
Man ringer för att bjuda in hantverkaren till att komma och kolla...
Anbudet/avtalet skriver man givetvis på papper...
 
H
Är det takpannor eller papptak? Är det papptak har jag ett namn på en firma som är bra.
 
HEM2121 skrev:
Är det takpannor eller papptak? Är det papptak har jag ett namn på en firma som är bra.

Det är takpannor...
 
H
hakan_o skrev:
Det är takpannor...
Den firman lägger bara papptak, tyvärr. Takpannor där vet jag ingen som jag kan rekommendera då vi aldrig har använt den sorten företag.
 
Hej Håkan! Det är nog många som trängs i kön efter att få hantverkare nu i år innan ROTavdraget sänks av Magadalena Andersson till 30% från dagens 50%. Efter årsskiftet kommer takläggarna att tigga om att få komma hem och lägga Ditt tak för då är uppdragen färre. Men viktigast av allt, för allt i världen, köp ALDRIG ett tak från Benders!!! Lägg ett bra plåttak istället, råder jag Dig. Mina takpannor från Benders började vittra sönder efter bara 3 år. Nu efter 6 år är varenda takpanna skadad. Garanti? Nej, nu har jag ju njutit av den funktionen som taket ger i 6 år, menar företaget. Ännu så länge är skadorna av estetisk art säger man. Jo, man har dumpat pallar med nya pannor på min uppfart. Men vem skall stå för omläggningen av taket, så här 20 år i förtid? Jagm säger firman! Bojkotta Benders! Eller skit åtminstone i att lägga om taket, för det är inte lönt. Inte om Du köpt tak av Benders i alla fall.
 
H
Kolla med Polen, där handlar man direkt från fabriken, det ligger en fabrik mellan Gdynia och Gdansk, som tillverkar takpannor, inte långt från Wema. Wema har kakel. Belgien har bra tegel, takpannor vet jag inte om Belgien är bra på, men de har ju mycket stenhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.