Ang tvätta med Yes så frågade jag på Colorama och de avrådde bestämt att använda det pga att det lämnar eftersig en hinna som bl a gör att färgen släpper nästa gång man målar. (Frågan är om hinnan finns kvar så länge) tror att de även sa att det pga hinna lättare fastnar skit och blir växtlighet.

Jag skall antingen måla min vita stuga eller bara tvätta och undrar en gång för alla vad man skall tvätta med om man inte skall måla om (dvs något som inte sliter på färgen). Vissa rengöringsmedel är avsedda för att användas innan målning och dessa kan man inte använda om man bara skall tvätta.
 
fundersam63 skrev:
Ang tvätta med Yes så frågade jag på Colorama och de avrådde bestämt att använda det pga att det lämnar eftersig en hinna som bl a gör att färgen släpper nästa gång man målar. (Frågan är om hinnan finns kvar så länge) tror att de även sa att det pga hinna lättare fastnar skit och blir växtlighet.
Såklart dom säjer. Dom säljer ju inte Yes.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
R
har börjat måla så smått, men jag kan säga såhär, att gå från i mitt fall beigefärgat till vitt är tufft, de kräver flera strykningar, minst 3 !
 
fundersam63 skrev:
Ang tvätta med Yes så frågade jag på Colorama och de avrådde bestämt att använda det pga att det lämnar eftersig en hinna som bl a gör att färgen släpper nästa gång man målar...
Vilken tur att det inte blir samma "hinna" när man diskar kristallglasen i Yes :)
 
  • Gilla
fundersam63 och 4 till
  • Laddar…
R
målat hela dagen...helt slut...mycket färg blir det...!
 
R
hur gör ni andra, målar ni även knutar och runt fönster i vitt med? Kan ni ge lite inspiration.
 
Rött med vita knutar är ju Sverigedrömmen materialiserad, men vitt med vita knutar?

Vitt med mörkare knutar i valfri kulör tycker jag oftast inte ser så kul ut.
Det vete tusan hur man löser det faktiskt.
Kanske dalablå knutar och fönsterfoder blir bra?
Dvs en mild, duvblå nyans.
 
Vitt med vita knutar it is :)
Det var så när jag köpte stugan förra året och jag avser att behålla det eftersom jag gillar vitt (både inne och ute för den delen)
 
Ang att tvätta huset så behövdes det aldrig när jag bodde i boden (norrbotten) men här på västkusten så ser det bedrövligt ut. Hade vitt hus där uppe och målade om var 6-7:e år pga att färgtypen krävde det.
 
R
Några lessons learned som jag gjort:

Jag har inte byggställningar utan tar mig runt med stege. Det funkar bra men gör såklart allt långsammare än med byggställning.
Att stå på stege är jobbare än vad man kan tro. Det känns i kroppen dagen efter även fast man är relativt ung. En stege kan falla, fundera på hur du skulle kunna bereda dig om den välter.
För att inte bli för utråkad bör man köpa hörselskydd med inbyggd radio. Kostar 200kr på byggmax och är helt klart värt det för de får timmarna att gå mycket fort.
Att måla vitt på en fasad med annan färg sedan tidigare är svårt och kan kräva 3-4 strykningar för perfekt resultat. Jag målar med testvinnaren Demidekk Ultimatet - halvt eggvit.
Fönsterramar gulnar med åren och behöver också målas. Jag rekomenderar varmt Beckers fönsterfärg i kulören "utevit" den vita är alltför vit. Denna färg målas man med pensel och färgen rinner lätt ut och bildar en yta som ser spraylackerad ut. Den är väldigt tunn så flera målningar krävs men resultatet i slutet blir mkt bra!
 
H
Om man är nyinflyttad och vill bli känd kan man måla knuten i lila, varför inte varje knut i olika färger :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Storstadsbo och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Roland112 skrev:
Att stå på stege är jobbare än vad man kan tro. Det känns i kroppen dagen efter även fast man är relativt ung.
Enda gången som träskor är korrekt fotbeklädnad!
 
Korvgubbe skrev:
Enda gången som träskor är korrekt fotbeklädnad!
Träskor på en stege har nog både för- och nackdelar... :confused:
 
R
kan nån tipsa på vad för kulor man kan ha på runt forder runt fönstrena? Har målat en sida helvitt men känns lite naket, hade behövt lägga till en kulör so msagt. Vad tror ni om ljusgrått eller ljusbeige?!
 
H
Roland112 skrev:
kan nån tipsa på vad för kulor man kan ha på runt forder runt fönstrena? Har målat en sida helvitt men känns lite naket, hade behövt lägga till en kulör so msagt. Vad tror ni om ljusgrått eller ljusbeige?!
Har du någon bild på huset? Annars är det svårt att tycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.