AndersMalmgren skrev:
Bara puts i det stora hålet?
nej det var nog lite stort såg jag nu :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Murar vidare med lättbetong
IMAG0485.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du ingen laser?
 
Jo men en laser för att mäta lod med måste vara exakt 90 grader mot den yta du ska loda in annars får du ett vinkelfel


Edit:laserstrålen ska alltså vara parallell med ytan du vill loda
 
Redigerat:
Så, nu går tyvärr inte fler 25mm lättbetongblock in utan få vi lösa det på annat sätt


IMAG0486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hört talas om självnivellerande laserlod?
 
Det gäller ju våg, för lod måste det du mäter vara exakt parallell mot lasern annars får du ett mätfel
 
blir det verkligen ett stort mätfel? alltså mätbart?

När jag sätter vägg så provar jag att ha lasern så rak mot väggen där lodlinjen ska vara, men oftast så skippar jag laserlod och använder passet men fråga är om det blir nå rakare egentligen? om lasern är 30-50 i sidled... har aldrig kollat upp det
 
Nej ej mätbar skillnad på våran dewalt laser på 2.5m väggar
 
Destå större vinkelfel mot det du mäter desto större mätfel. I detta fallet tycker jag dessutom vattenpass är enklare. När jag måtta in köks/barnkammarväggem använde jag min laser
 
nino skrev:
blir det verkligen ett stort mätfel? alltså mätbart?

När jag sätter vägg så provar jag att ha lasern så rak mot väggen där lodlinjen ska vara, men oftast så skippar jag laserlod och använder passet men fråga är om det blir nå rakare egentligen? om lasern är 30-50 i sidled... har aldrig kollat upp det
Nej det är inte mycket, speciellt inte om väggen är någorlunda lodrät
 
Var ut i garaget och testade med min gll 2-50 laser, lodade upp två referenspunkter och sen satte jag lasern 30grader ut från väggen och 2 meter från punkterna och justerade in så jag låg exakt med kanten av linjen på en av mina referenspunkter

Och med hjälp av ett ironside skjutmått kunde jag mäta att det gav ett felslag på 1mm när mätsträckan var 2,4meter.
Så visst ställer man lasern så illa så blir det ett mätbart fel, men avviker man 20grader så är det inte mätbart. Men min avvikelse med 60 grader var det
 
Redigerat:
När du projecererar linjen på en yta där du inte gör det rakt mot ytan så blir resultatet olika mycket fel beroende på hur lodrät ytan är du projicerar på
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Men det är fortfarande så små marginaler , det är större avvikelser på materialet i sej
 
Jag har 3 meter takhöjd i min lägenhet och vissa av väggarna där är 20mm sneda på den sträckan. Om jag ställer lasern 10 grader fel så blir det 4mm mätfel på 3 meter. Okej, jag är perfektionist, men i min värld är det ganska mycket fel

fel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.