Jag är bra på att bygga men är verkligen kass på att tänka ut hur det kan se ut. Det brukar vara frun i huset som planerar och jag bygger efter hennes ritning. Men nu står även hon handfallen. Så vi skulle behöva lite inspiration och hoppas att ni har lust att hjälpa oss tänka! :)

Vi byggde ett uterum förra året och ska nu färdigställa med trappor ner. På sidan där det finns husvägg har vi nog bara tänkt en trappa lika bred som rummet ner till ett trädäck som får gå i linje med huset. Där är nämligen enda skuggan på baksidan när solen gassar!

På framsidan ska det bara vara en öppningsbar kjol för att stuva prylar.

Men på västra sidan är vi lite kluvna. Dels vill vi ha en liten plattform först (kanske 50-70 cm) för att övergå i en trappa bred som rummet. Där kan man sitta i solen och dricka kaffe. Men sen skulle vi vilja bryta av på nått sätt. Vi vill ha trapp dels ner mot baksidan av huset, men också dels ner mot sidan av huset där källardörren är. Och sen kanske fortsätta framåt en nivå till för ett mindre trädäck. Till saken hör att det finns två brunnar (avlopp och dagvatten) där också som man kan behöva komma åt ibland.

Men sitter du på en rolig lösning är jag idel öra!

Uterummet:
20150315_162359[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Västra sidan:
20150315_162412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Östra sidan:
20150315_162452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
El_ut och 1 till
  • Laddar…
Det va klurigt. Det hade underlättat med en ritning från ovan för att se hur det hänger ihop.
 
Jag förstår att ni vill sitta på den västra sidan pga solen, men visst är utgången från uterummet på den östra sidan?
 
Vi ville trolla bort lite höjd (drygt 1 meter) ner till marken genom olika etage. Vi är jättenöjda och trappstegen inbjuder verkligen till trappfika! :)
 
  • 20140808_155713.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag förstår att ni vill sitta på den västra sidan pga solen, men visst är utgången från uterummet på den östra sidan?
Det går att öppna alla dörrar så utgång är valfritt. :)
 
knicklas skrev:
Vi ville trolla bort lite höjd (drygt 1 meter) ner till marken genom olika etage. Vi är jättenöjda och trappstegen inbjuder verkligen till trappfika! :)
Jättefint, det var verkligen bra inspiration. Vi har rätt mkt höjd att trolla bort dock, ca 1,7 meter i nord-västra hörnet.
 
Jag är i skisstadiet av mitt projekt, trolla bort höjd (marken har sjunkit drygt 1 meter sen mitten på 70-talet). Är väl kanske inte så likt ditt problem, men kanske ger det någon inspiration?

höjd.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kombinerar väldigt djupa steg med att fylla upp marken med ca 3dm på 100 kvadratmeters yta.
 
Lekte lite i SketchUp för att se hur det skulle kunna bli. Vad tror ni?

Avstånd fram till buskage samt lutning på mark mm har jag bara höftat från magkänslan.

Picture 2015-04-14 21_25_32.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Picture 2015-04-14 21_25_53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Picture 2015-04-14 21_28_13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så en "bild" uppifrån:
Picture 2015-04-14 21_24_53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
cederbusch skrev:
Lekte lite i SketchUp för att se hur det skulle kunna bli. Vad tror ni?

Avstånd fram till buskage samt lutning på mark mm har jag bara höftat från magkänslan.

[bild]

[bild]

[bild]

Och så en "bild" uppifrån:
[bild]
Tycker du behöver ha trappa även på den sidan som vetter mot trädgården. Sen skulle jag göra trappan mindre brant och/eller med lite avsatser.
 
Tack för input. Vi har bestämt att inte ha trappa på alla 3 sidor.

Beskriv gärna hur du tänker dig avsatserna! Mindre brant kan jag absolut också tänka mig. Nu har jag bara kört med 22 cm som var nått mått jag hittade någonstans. :)
 
Mina trappsteg är 145 mm höga och ca 340 mm långa. Blir flacka steg, perfekt att sitta i... :)
 
På ritningen jag visade har jag ritat mina steg 170mm höga och 445 djupa.
 
För att få en trappa med behagliga proportioner (steglängd kontra steghöjd) kan man använda denna formel:
2 x steghöjd + steglängd = ca 630 mm. I mitt fall alltså 2x145 + 340 = 630.
 
cederbusch skrev:
Lekte lite i SketchUp för att se hur det skulle kunna bli. Vad tror ni?

Avstånd fram till buskage samt lutning på mark mm har jag bara höftat från magkänslan.
...
[bild]
...
Utan trappa eller räcke på den trappfria sidan så finns det risk att en/flera personer går ut genom en öppen skjutdörr utan att tänka sig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.