Vi målade vårt nybyggda hus vitt (med diskret svart brytning, S-1002 har jag för mig) för 8 år sedan och det ser fortfarande väldigt bra ut. Aldrig tvättat, trots att vi drabbades av ett kraftigt sotregn i samband med den stora branden i Västmanland förra sommaren. Fick skura altan, fönster, utemöbler etc, men innan vi hann ge oss på fasaden så hade den blivit ren av regn. Gissar att det har mer med färgkvalitet än kulör att göra, men vi är i alla fall väldigt nöjda med båda och upplever inte alls att det vita ser lortigt ut. Kan verkligen rekommendera den lite svarta brytningen, ger en väldigt fin vit färg som ser fylligare ut än de riktigt kritvita husen i området.
 
Målar allt vi bygger med Alcro Bestå, har ännu inte behövt måla om något hus trots att det äldsta stått i 10 år, prickar existerar inte ens på denna färg och Alcro Bestå var en av 4 godkända färger förra gången Folksam gjorde sin färgtest och den sista blev några fler godkända. Det är värt varenda krona att slippa måla om något eller knappt ens behöva tvätta pga smuts.
 
Vi ville måla vitt för några år sedan. Vi ringde kommunens stadsarkitekt med frågan: är det ok att byta färg på fasaden, vi tänkte måla vårat putsade hus med diskvatten grågrön till vitt.
-nej, det tänker ni inte. Man målar inte ett hus helt vitt. Man bryter färgen ljust ljust grått eller annan kulör.

Vi lät oss låta övertygade om att bryta färgen lite, men målade med brytbas B, helt vit.
Huser är fortfarande vitt.
 
Kolla Folksams test av utomhusfärger! Välj en färg som har bra resultat ... vi valde Demidekk Ultimate, många tusenlappar dyrare men troligen billigare i längden och om den knappt får alg/mögel i testet så bör man ju klara sig hyfsat från att behöva tvätta.

Folksamrapport-färger 2012.pdf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
jag började igår att måla om huset till vitt från mörkbeige. Jag använder Demidekk Ultimate "Halva eggvit" heter den vita. Valde bort matt färg och tar istället halvblank.

För er som ska tvätta huset innan, tänk på att köpa en sån där tvättborte på jula för typ 200kr. Man kopplar den till vattenslang och tvättar extremt snabbt och effektivt. Att tvätta är jobbigst!
 
Redigerat:
Det är inte så jobbigt att med når års intervall tvätta en fasad, alla färger oberoende av nyans blir skitigt och får även påväxt. Även en fasad som ser ren ut är skitig vilket syns när man börjar tvätta.
Tar man ett vanligt enplanshus så tvättar man det på några timmar, exkluderat efterföljande fönsterputsning.
En bra tryckspruta (300:) med rengöringsmedel, fasadborste med teleskopskaft (200:) och vattenslang med duschmunstycke (har de flesta). Och inte tvätta i solsken för då torkar rengöringsmedlet snabbare.
Duscha med rengöringsmedel, låt verka någon minut, borsta och spola av. Upprepas vart 3-4:e år.
Man slipper då stegar och klättrande. Har man större hus 1,5-2 plan så blir det lite mera arbete.
Själv har vi slammad och vitmålad tegelfasad på huset, den kör jag över med högtryck vartannat år, använder en skumspruta och sedan blåser jag bara va med högtryckstvätten.
Fritidshuset med vanlig panel ska nu tvättas i år, speciellt vindskivorna och det blir enligt metoden överst i inlägget. Gäststugan som byggdes för 10 år sedan får nu sin första tvättning, endast på vindskivorna som man ser att det är svartprickigt, på det stugröda syns inget men finns säkert även där (Tinova VX av första versionen)
 
Redigerat:
R
Min kompis som säljer demideck färgerna till mig sa just det att alla fasader är skitiga men man ser de bara inte. Som han sa, jämför hur dina fönster ser ut efter ett år om du inte tvättar dem, på samma sätt ser fasaden ut fast du ser de inte med mörkare färg. Däremot om man har en blank färg så blir den matt relativt fort av all pollen och skit.
 
Absolut snyggast är att bryta vitt med lite gult, blir mjukare/varmare känsla typ S0502-Y, brukar inte bli snyggt med helt vitt eller att bryta åt det kallare hållet, fasaden ser också skitigare ut vintertid !
 
R
mjo de är väl så, jag tog "halv eggvit".
 
Det bästa är att spraya hela ytan med boracol. Boracol är ett långtidsverkande medel som är baserat på Borsyra. Jag tror att en kork Boracol i en hink inte gör så stor nytta. Jag slår i en kork om jag skall förvara en öppnad hink vattenburen färg bara för att undvika att färgen skall mögla eller surna. Det kanske i och för sig med industriboracol men det går inte att köpa hos färghandlarna.
 
Marre666 skrev:
Absolut snyggast är att bryta vitt med lite gult, blir mjukare/varmare känsla typ S0502-Y, brukar inte bli snyggt med helt vitt eller att bryta åt det kallare hållet, fasaden ser också skitigare ut vintertid !
Där går ju meningarna isär kan man ju säja. Jag tycker inte 0502-y är snyggt. Alltför gult för min smak. När snön ligger ser det pissgult ut. Men nu var det väl inte kulören vi diskuterade egentligen.
 
Vill damen ha det vitt - då kommer det att bli vitt.
Inse det.
Kvinnor ääääälskar vitt och då gärna överallt.
När sålde vårt hus med en blandning av profilerad mörk furu och tapeter ( 4 år gammalt)
så gjordes omgående hela j-a huset vitt inuti. Överallt. Minns inte hur det var med golven, men allt annat var vitt, vitt,vitt, vitt...
Vitt i tre plan...

Nåja det är ju inte vårt problem längre.....Lyckligtvis.:rolleyes:
 
H
Målar balkongen i vitt, måste säga att är det en bra kvalitetsfärg så håller det bra utan tvätt i 4-6 år. Hade tidigare en annan vit färg och då fick man måla om varje år om fet skulle vara snyggt.
 
Jag har aldrig haft vitt trähus, bara putsade. Jag fick tipset av in murare att bryta putsfärger mot grått, vilket jag gjorde. Det höll 8 år, sedan tvättade jag av det. Kolla lite på alla nyanser som finns. Det påverkar vilken fär föroreningen har. Jag hade salt från havet och gråaktig jord, så det blev en grånyans. http://www.beckers.se/inspiration-och-kulor/vara-kulorer
 
Mr Pohlman, nä om man skall vara helt strikt så gällde tvätta med vit färg, anser ju dock att 50 shades of white har lite till ämnet att göra ändå då det kan betyda hur ofta man behöver tvätta! Kan också hålla med om man får lite pissgult med S0502Y men MIN åsikt är att det är föredra framför en kall vit nyans då det blir just kallt å stramt samt ser skitigt ut vintertid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.