Sist vi anlitade en plattsättare tog jag jobbet på löpande räkning, har insett att det lönar sig mycket om man har möjlighet att ha någorlunda koll på hur de jobbar.

Vi har ibland gjort så att de fyller i ett formulär med tid och datum när de kommer och går, som vi båda skriver under sedan. Har man bara goda referenser på den man anlitar tycker jag att det brukar funka mycket bra.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Sista badrummet jag fick gjort, (byta allt, ny skivor vägg, golv, kaklad vägg,våtrumsmatta återinst av armaturer) gick det 100 timmar. Tror det gick på 85 kkr +moms och ink material.

Ett badrum innan, där de kunde behålla skivor och bara sätta nytt tätskikt och kakla vägg/golv +återinst armaturer gick det 60 timmar. 55 kkr +moms ink material. Med 2 olika firmor. Bra resultat dessutom. Stockholmspriserna har tack och lov inte spridit sig till hela landet.
 
Sen ca 1 år tillbaka skriver vi ner varje dag antal personer som varit på plats och vad som blivit utfört.
Detta dokument bifogas ALLTID fakturan och väldigt många kunder har sagt att det är kanonbra och att fler borde ta efter.

För kunden som oftast inte har stenkoll på vad alla arbeten bör ta i tid så är det lättare att se att 1 gubbe har reglat upp 3 väggar och skruvat gips dag 1 än att få endast en materialkostnad och arbetskostnad med all moment ihopslagna, det är MYCKET lättare att bedömma rimligheten då.

Material faktureras med påslag på 0-12% beroende på vilken typ av grejer det är.
Påslaget är på våra rabatterade priser (som för övrigt inte är så höga som vissa påstår, detta gäller då vanligt byggmaterial, priset brukar hamna ungefär som hos byggmax eller bauhas, el och vvs har helt andra påslag.

Mindre jobb som takbyte, fasadbyte, altaner, fönsterbyte och liknande lämnar vi alltid fast pris på, sen är det upp till kunden att bestämma om det känns som en rimlig summa för det arbetet.
Har man hållt på ett tak så är det väldigt sällan man är tokigt på det med tids och materialuppskattningen.
Sen är det viktigt att man är tydlig med vad som ingår i just det priset, ex takbyte, då ingår ex byte av råspont upp till 10 kvm, blir det mer tillkommer x kr/kvm osv. Man meddelar naturligtvis alltid kunden innan man gör tilläggsarbeten och ger om inte ett fast pris så åtminstånde ett takpris så SKA hållas.

Jag kan inte begripa hur man kan fakturera över 200 timmar när man bara jobbat 60 timmar.
Som det är nu finns det hur mycket jobb som helst men man måste ju ändå tänka framåt, det blir sämre förr eller senare och då ryker dessa skojare.

Det blev väldigt långt...
 
  • Gilla
hoffret och 18 till
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Att köra med löpande räkning skapar en osäkerhet för dig då det inte finns något tak på priset. Oron kan man minska genom att dela upp projektet och låta det ta längre kalender-tid men med tydliga avstämningar för de olika momenten.
Eller så ber man om ett ungefärligt pris innan så har man en uppfattning om vad arbetet ungefär kan landa på när man kör rörligt. Då har man en trygghet att kostnaden inte kan överskridas med mer än 15% om inget oförutsett händer eller att man gör några ändringar eller tillval under arbetets gång.
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
Timpenningen beror ju på hur effektiv hantverkare man får tag på...
 
Hur man får tag på dom? Man låter bli att ha så satans bråttom!
Sen börjar man sitt sökande med ljus och lykta i alla tänkbara "trygga" kanaler man har. Frågar vänner, bekanta, jobbarkompisar med mera för referenser. När man väl bestämt sig så kör man på löpande räkning.

När vi renoverade badrummet väntade vi 10 månader på "rätt" kille, och vid utbygger ca 7 månader.
De finns sällan någon duktig och hantverkare som kan komma redan nästa vecka och börja bygga......
 
  • Gilla
Lillkorpen och 2 till
  • Laddar…
Jag lämnar alltid fastpris, då vet kunden vad det kostar och behöver inte stanna hemma från jobbet för att klocka hantverkaren. Om jag är snabb och effektiv i mitt hantverksutövande så vill jag givetvis att det ska löna sig.

Hantverkare som sysslar med mindre entreprenader måste ha flera jobb igång samtidigt, annars blir det väldigt mycket dötid, pga torktider etc...

Sen är många hantverkare otydliga i sitt offererande och kunden vet inte om det är uppskattat pris eller fast pris.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Eller så ber man om ett ungefärligt pris innan så har man en uppfattning om vad arbetet ungefär kan landa på när man kör rörligt. Då har man en trygghet att kostnaden inte kan överskridas med mer än 15% om inget oförutsett händer eller att man gör några ändringar eller tillval under arbetets gång.
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få med ett ungefärligt pris i ett kontrakt. De hantverkare som vet vad det innebär vill inte ha det såklart. Och de som inte vet vill man inte anlita...
 
Mainstream skrev:
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få med ett ungefärligt pris i ett kontrakt. De hantverkare som vet vad det innebär vill inte ha det såklart. Och de som inte vet vill man inte anlita...
Som jag har använt det är att jag har hittat en firma och vill ha ett jobb utfört och efter att ha gått igenom vad som ska göras vill jag ha ett ungefärligt pris innan jag kör igång på löpande räkning. Man slipper krångla med att begära en offert och skriva kontrakt verkar allt för många hantverkare nästan vara allergiska emot. Kan inte firman ens gissa vad det kommer att kosta så ska det mycket till innan jag går vidare. Sen har jag full förståelse om man inte vill lämna någon prisuppgift men min uppfattning är att är det ett vanligt jobb där förutsättningarna är givna så kan en erfaren firma lämna ett ungefärligt pris. (Naturligtvis så kan firman ta höjd även i den prisuppgiften precis som man kan göra i ett fastpris)

Dom som jag anlitat som lämnat ett ungefärligt pris har skött sig och haft bra rykte så det går alldeles utmärkt att hitta sådana exempel. Men du har en bra poäng i att det finns en hel del hantverkare som inte har en aning om vad det innebär att lämna ett ungefärligt pris och där kan det så klart bli problem när de inte tror att de behöver förhålla sig till en lämnad prisuppgift. Men jag ser det inte som min uppgift att kontrollera om hantverkaren känner till konsumenttjänstlagen mer än att jag drar öronen åt mig om firman verkar oseriös.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Dom rev ut på förmiddag (2 man*4tim=8), dom åker till tippen och kastar sopor eftermiddag (2 man-*4 tim=8) faktumet att ditt återberättande brister på flera punkter gör att jag tvekar på objektiviteten i din brmeskrivning. Om du beställer ett jobb till fast pris spelar det ingen roll om jobbet tar 1 eller 2000 timmar. Nu gick jobbet fort och då klagar du. Om jagget skulle tagit 150 timmar längre än offererat, skulle du betalt mer än offertsumman då? Näe du skulle garvat åt den bra affären inför grannen över en öl..
 
  • Gilla
Ronekma och 1 till
  • Laddar…
H
Har både bra och dåliga erfarenheter, elektrikern, trapptillverkaren, målare, badrumskillarna (tog dock lång tid) fönsterinsättning, takläggning med dessa var det inga problem. En offert på takläggningen var 3 ggr så dyr än den firman som fick arbetet, en granne tog in offerter, vi hade anlitat den takläggningsfirman tidigare som fick jobbet.
Sen när det gäller golvläggning och uppriktig av golv, där har det varit rena spektaklet, den ene värre än den andre, de har inte gjort fackmannamässigt arbete, som detta inte vore nog så har de bla. försökt att debitera mer timmar än de arbetat, tex 3 man står på parkeringen i 40-45 minuter och pratat och försökt att debitera oss för det. Skrev en lista för varje dag, vilka som var här och hur många timmar de arbetade. De har också tyckt att de skall ha del av ROT- avdraget. Hittar man en seriös firma så sätt er ner prata om hur många timmar de beräknar, gärna i delposter. Skriv ett avtal där ni bestämmer vilken/vilka delar som skall ha fast pris eller löpande. Det kan ju vara moment som är svåra att tidsuppskatta där det är bäst att ha löpande. Förslaget som skrevs att ha en lista på tidsåtgången där båda skriver på tycker jag är superbra. Det borde alla ha när det är på löpande räkning. Vägrar firman så anlita inte den firman. Att få tag i en seriös hantverkare i storstan när det gäller golv, där har jag gett upp. Skall det bli något mer får vi nog importerna någon från någon mindre stad, där en hantverkare fortfarande har en yrkesstolthet.
 
Själv är bästa dräng/piga i första hand.

Kör numera alltid på löpande om vi köper in en tjänst. Visst får jag ta "risken" om det tar längre tid än beräknat, men varför skulle jag inte det? Däremot skulle jag inte släppa vind för våg på löpande. Bäst är ju en referens, eller att man tidigare anlitat samma hantverkare men det finns ju också andra sätt att ha viss koll. Både jag och maken har flexibla jobb och har haft möjlighet att vara handräckare alternativt servat på annat sätt.

Gillar inte fastpris och vill helst stå för materialet själv.
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Ett badrum, ett tak, en dränering vid normalstorlek på hus kan man alltid räkna 100-120kkr för respektive arbete!
Ska man ha in rör/el arbete så får man räkna med saltade fakturor.
Det bästa för alla vore om rot/rut togs bort då det inte hjälper någon egentligen, det är pengar som istället skulle läggas inom vård och omsorg!
En redan överhettad bransch som bygg är och har nästan alltid varit behöver ingen sådan "hjälp"
I storstadsregionerna är det verkligen helt sjukt att detta får fortgå!!
Jag är själv byggare och har så varit i över 30år.
Vill man ha fastpris så finns det ingen anledning till att räkna timmar eller skruvar, dock är det i de flesta fall mer ärligt mot kund att gå på timdebitering.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft hybridlösningar med leverantörer. Löpande räkning med ett max antal timmar, eller omvänt fastpris mot uppskattat antal timmar, där ev ej arbetade timmar delvis räknas av. Har funkat fint.
 
Är egen företagare och lämnar offerter för badrum ganska ofta . Mina kunder tycker det är kristallklart .
Jag beräknar tid inklusive allt förrutom el och vvs . Skriver timmar x timpris . Skriver allt material förutom plattor .
Skriver rotavdrag . ev extra jobb debiteras timpris plus material efter samtal så inga missförstånd uppkommer .
Ett tot pris , färdigt . Aldrig blivit några krångel , tvärtom .Ofta en bonus ( choklad ,vin mm )
Och ett badrum typ golvyta 8-10 m2 tar nästan aldrig längre tid än fullt färdigt efter vvs och el installation två veckor om hantverkare är samkörda och ser kundens 100 % nöjdhet som det viktigaste .
Så jobbar jag *************************** /Redigerat av moderator.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.