verktygsgurun skrev:
Håller med ! De lägger ner mycket pengar på forskning om glas men hade sänkt u-värdet rejält med dubbla tätningslister.
Låga u-värden på glaset har faktiskt sina nackdelar också, inte bara kondens problemen utan man går miste om värmen som solens strålning ger. Det kallas G-värde och är inte att förakta. Med ett tvåglas fönster som har dubbla tätningslister hade man fått ett fönster med ett totalt bra u-värde men som samtidigt släpper in värme utifrån via solen samtidigt hade vikten på fönsterna reducerats med nästan 30% vilket hade gjort stor skillnad för montörer och
transporter. Velux har bra koll på detta med solens inverkan men inte övriga tillverkare.

Velux har kanske koll på mycket men inte fönster för nordiska klimat. Jättesnyggt , javisst!
Sök på youtube så förstår du vad jag menar, prata med en glasmästare om vad han tycker om att byta ett glas i ett velux fönster kontra ett svenskt ..

Med vänlig hälsning, fremax
 
Det är sant, KnockOnWood! Är väl något som är vanligt i mellaneuropa antar jag. Praktiskt funktion.
 
fremax skrev:
Velux har kanske koll på mycket men inte fönster för nordiska klimat. Jättesnyggt , javisst!
Sök på youtube så förstår du vad jag menar, prata med en glasmästare om vad han tycker om att byta ett glas i ett velux fönster kontra ett svenskt ..

Med vänlig hälsning, fremax
Bytte en glaskassett på ett veluxfönster häromdagen, tog ca en halvtimme inte svårt alls. Men du kanske tänker på Velfac?
 
sblixten skrev:
Att träfönstret har lägre U-värde har inget att göra med att det är trä - det är ett treglas som du hänvisar till medan PVC som du hänvisar till är tvåglas. Lite som äpplen och päron fast ännu mer.
PVC har bättre U-värde än trä generellt och trä kan aldrig bli lika bra som PVC.
http://www.skanskabyggvaror.se/fönster/vrid- och fasta fönster/pvc-41378
Glas: Klart 1,0
"Klart - 3-glas med dubbla energiglas + argongas"

Jag jämförde ju "bästa" av de två världarna, inte sämsta PVC mot bästa trä.


För övrigt kan jag för husfridens skull nämna att jag köpte träfönster till min husrenovering då jag fick rabatt på rabatten så att säga. Så nu kan alla sova lugnt som trodde att jag skulle förstöra ett Modohus från 1954 med plastfönster. :p
 
verktygsgurun skrev:
Bytte en glaskassett på ett veluxfönster häromdagen, tog ca en halvtimme inte svårt alls. Men du kanske tänker på Velfac?
Självklart är det så;) velux är underbara att byta på:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
sblixten skrev:
Finns bara en anledning att välja trä och det är utseende.
PVC är billigare, kräver mindre underhåll och är energieffektivare.
Sen är det svårt att hitta träfönster med dreh-kipp, vilket jag föredrar.
Kolla med Westcoast Windows. Mina Schweiziska kunder vill nästan alltid ha det och det ingår i WCWs standardsortiment. Pris/Prestanda i topp.

N.B. Trä/ Alu, sine non qoua.
 
Redigerat:
En makalös tråd. Har ägnat en del av lunchen åt att läsa alla inlägg och det är fascinerande att ta del av alla starka känslor, tycke och smak. Det slängs in alla möjliga argument i debatten. Utseende, miljöskäl, isolering. Argumenten haglar, känslorna svallar.

Jag kommer osökt att tänka på jämförelsen med ett bilköp. En del bryr sig inte alls om vilken bil det blir, bara den fungerar. Och billigt ska det vara. För någon annan är det helt uteslutet med en Volvo eller folkvagn, av principskäl. De flesta av oss skulle nog inte ha något emot en läderdoftande och rymlig lyxig Mercedes, med fyrhjulsdrift och extra allt, men inte alla skulle erkänna det. Till syvene och sidst så får plånboken bestämma och då blir det en VW Passat. En jäkligt bra bil helt enkelt. Som ett PVC-fönster, kanske? Precis lika bra som en Mercedes, men med en annan känsla.

Frågan blir helt enkelt hur man mäter känsla? Det går förstås inte och valet blir därför individuellt.

För egen del så håller vi på att bygga om en gammal förrådsbyggnad till ett gästhus. Det ligger i direkt anslutning till vår bostad, byggd i slutet av 1800-talet. Det börjar bli dags att välja fönster och vi håller på att se över de olika alternativen. I vår bostad har vi kvar de gamla originalfönstren och gästhusets fönster måste därför matcha dessa. Det ska bli intressant och se om det blir aluminium, PVC eller trä. Vi har börjat sondera marknaden!
 
Redigerat:
H
Hade några krav när vi bestämde fönster.
Ville ha träkänsla
Vill inte skrapa och måla fönster
3-glas med bra värde
Stänga ute ljud och ha bra testvärden
Valet föll på Elitfönster med aluminium, Superenergi fönster.
Total kostnad utan rot. Inkl. Rivning av gamla fönster, insättning av de nya och plåtarbete ca 100.000,00. 6 fönster, 1 altandörr säkerhetsdörr, 2 st dubbla altandörrar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.