Hur undviker man att bli blåst igen?

Offerter innehåller ju en timkostnad samt en beräknad byggtid. Man lockas att fästa vikt vid timpriset men har ju som lekman svårt att värdera beräknad tid för projektet. Hur lång tid tar det att fixa ett badrum eller måla om ett hus? Offerter bygger ju på jämförelser, men när alla överskattar tiden lika mycket är det ju otroligt svårt att genomskåda för kunden. Sist vi fixade ett badrum hade vi 5 offerter som var rätt lika, vid tog en uniefär i mitten av prisspektrumet. Timpriset var bra. Där stod "projektet beräknas omfatta 30 dagar" vilket jag läste som att det skulle vara klart inom 1 månad. Vet att många fixar badrum på ca 10 dagar. Jobbet utfördes på 9 dagar där en ensam gubbe jobbade ett par timmar om dagen, rivarna var 2 första dagen och kaklarna 2 de sista. Underleverantören sade innan de gick att de debiterade 60 timmar för jobbet för allt arbete. På räkningen vi fick stod det 277,5 timmar, 30*8 h + 37,5 timmar för extra arbete, allt utfört på 9 dagar. 7 veckor heltid! Det skrämmande här är att alla offerterna hade uppskattad tid i samma härad.

Är det inte bättre att köpa en billig webkamera att ha i hallen så man kan se hur de kommer och går och sedan betala per timme med rimligt tillägg för transporter osv, då har man iaf något att diskutera omkring. Skrivningen ovan är enligt firman ett fast pris som inte går att diskutera, hur lång tid arbetet tog i verkligheten är enligt dem helt ointressant. Det rimliga timpriset blir ju inte så rimligt när man får betala varje timme minst 4 gånger.

Nu skall vi måla om huset med en hel del träarbete inkluderat och det är ju otroligt svårt att uppskatta tidssmässigt.

Hur skall man göra?
 
För det första, ditt exempel ovan är inte ett fast pris. Det ser ut som löpande räkning. Du har rätt till en specificerad faktura - är det tveksamheter om antalet timmar så ta upp det till diskussion. Företaget får svårt att få ihop 277 timmar på 9 arbetsdagar.

Ett fast pris på motsvarande jobb borde vara runt 140.000:-. Då spelar det ingen roll hur många timmar de varit på plats.

Så i ditt nästa projekt, bestäm dig för vilken form du vill anlita företag i. Är du orolig över tiden så be om ett fast pris. Glöm ej få specificerat vad som tillkommer i form av material, hyrkostnader eller "annat".
 
Mitt intryck är att dessa firmor kör en 3-5 badrum samtidigt, men debiterar heltid på samtliga. Jag tycker också att om man nu betalar för 277,5 timmars arbete men jobbet bara tog 60 (inkl underleverantörens mer brukliga saltning), så kunde de bjussa på att fixa våra andra 2 badrum samt be om ursäkt för den grava felberäkningen.
 
Jo, när det var aktuellt så skrev jag en del om detta, det finns olika uppfattningar om vad som är ett fast pris. Slutsatsen var att det är ett fast pris. Jag tyckte det vore kul att se hur de kunde klämma in alla timmarna på 9 dagar, men med fast pris så är det ointressant.
 
Men fast pris innebär ju att man måste kunna bedömma om det är rimligt. Om alla offerter överskattar tiden lika mycket är det svårt att se det, och i efterhand inget att göra åt. Att ta in flera offerter bygger ju på att åtminstone någon är ärlig, men hur gör man när alla tar i lika mycket?
 
Hur menar du att oron för absurd tidsdebitering skulle mildras av att få ett fast pris? Det är otroligt svårt att uppskatta hur lång tid ett arbete kommer att ta. Huset har alupanel som inte behöver skrapas, fick en offert förra året med beräknad arbetskostnad på 65000 kr för målningen plus färg och "träarbete", uppskattar att större delen av jobbet är just träarbete med panelbyte på övervåningens kortsidor. Grannhuset målades om med sprutning på en förmiddag.
 
Jag menar att fast pris inte har så mycket med antalet timmar att göra. Det är marknadspriset som styr, vad är det värt för dig att få det gjort? Om alla offerter ligger i samma härad så är det vad de anser du ska betala. Det har inte med antal timmar att göra. Entreprenören gör en uppskattning (den är han kvalificerad att göra) och kommer med ett pris till dig. Han får ta risken och för det betalar du en "premie".

Att köra med löpande räkning skapar en osäkerhet för dig då det inte finns något tak på priset. Oron kan man minska genom att dela upp projektet och låta det ta längre kalender-tid men med tydliga avstämningar för de olika momenten.

Kanske kan du dela upp momenten själv och be om fast pris på varje moment? Där det finns osäkerhet om omfattningen och entreprenören vill reservera sig kan ni köra löpande räkning eller göra en ny uppskattning. En del klarnar ju efterhand som projektet fortgår, tex efter man rivit ner något och kan se underlaget.
 
Det låter definitivt som att du ska begära fastpris nästa gång du ska ha hantverkare hemma.

Jag förstår att du menar att du ändå kan få en hög timdebitering inbakad i fastpriset, men om du får fem offerter i samma prishärad så vet du vad marknadsvärdet är på den aktuella tjänsten. Sen kan du tycka att det är orimligt och tacka nej.
 
Om någon är intresserad kan jag nämna att vi fick en specificerad faktura för arbetet, där står ju tex "rivning, 3 arbetsdagar" I verkligheten kom 2 killar och rev ut allt på en förmiddag, på eftermiddagen var det tomt och ingen kom heller de andra 2 rivningdagarna. Finns det inga hantverkare som tar betalt för den tid som de lägger på jobbet helt enkelt, tycker hela offertförfarandet är lurendrejeri. Just att man kör ett flertal heltidsjobb parallellt verkar utbrett då de ju kommer och river av ett moment och sen sticker till en annan arbetsplats för att inte komma tillbaka på flera dagar. Inom andra yrken är det inte OK att ha flera heltidssysslor igång samtidigt.
 
Tror många missar även att när det kommer två gubbar så är det dubbla timkostnader där du som kund blir debiterad.
 
ljo002 skrev:
Om någon är intresserad kan jag nämna att vi fick en specificerad faktura för arbetet, där står ju tex "rivning, 3 arbetsdagar" I verkligheten kom 2 killar och rev ut allt på en förmiddag, på eftermiddagen var det tomt och ingen kom heller de andra 2 rivningdagarna. Finns det inga hantverkare som tar betalt för den tid som de lägger på jobbet helt enkelt, tycker hela offertförfarandet är lurendrejeri. Just att man kör ett flertal heltidsjobb parallellt verkar utbrett då de ju kommer och river av ett moment och sen sticker till en annan arbetsplats för att inte komma tillbaka på flera dagar. Inom andra yrken är det inte OK att ha flera heltidssysslor igång samtidigt.
I dessa fallen måste du ju bestrida fakturan? Du har dokumentation på att de inte rivit i 3 dagar. Här har ni en tvist. Be om dokumentation över vilka dagar och tider de arbetat. Allt du behöver säga är att angiven tid inte stämmer med din uppfattning.

Sådana fakturor skall inte betalas i sin helhet!
 
OK, då är det marknadsvärdet för varje jobb som styr, inte vad det kostar att utföra det. Jag tycker det är märkligt. Jag trodde naivt nog att det funkade så att man betalar ett timpris för den tid jobbet tar att utföra, plus det material som går åt med tillägg för andra omkostnader, det är i alla fall vad offerterna ger sken av. Badrumsoffertens rad "arbetet beräknas omfatta 30 arbetsdagar" är ju en fuling då alla i branchen räknar med max 10 dagar deltid. Skrivningen betraktas dock som ett fast pris, och diskussioner om hur man klämmer in 31 timmars arbete på en dag blir ointressanta.
 
3 av dagarna var det 2 som jobbade, men som jag skrev så fick hantverkarna som gjorde jobbet betalt för 60 timmar inkl allt. Marknadsvärdet på jobbet verkar vara närmare 300 timmar, märklig branch.
 
Mikael_L
ljo002 skrev:
Hur undviker man att bli blåst igen?

... en massa text ...

Hur skall man göra?
Tyvärr är enda svaret jag har att ge; Gör jobbet själv. :confused:



edit:
Jag tror du är något på spåret när du tänker "marknadsvärdet på varje jobb"

Jag diskuterade detta med en vän, de hade börjat ta in fastpris-priser för att få sitt badrum fixat, han tyckte det var hissnande belopp för detta.
Han försökte höra sig för att om han själv köpte material och dom satte tätskikt och kaklade osv på löpande räkning, hur många timmar och vilket timpris skulle det då bli.
Dom la i princip av luren i örat på han.

Kompisen blev en totalt ointressant kund då dom uppenbarligen skulle tjäna minst 50' mindre på hans badrum än på alla andra kunder som stod på kö för att få ett badrum fixat.
Och visst förstår jag företaget också. Fick jag själv välja mellan mycket lönsamma och mindre lönsamma jobb så blir ju valet lätt.

Kompisen gjorde till sist allt själv på ett 2-3 veckor och sparade över 100 tusen.
Inte illa att spara in nästan en halv årslön på det egna jobbet. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kneppe och 3 till
  • Laddar…
C
ljo002 skrev:
Badrumsoffertens rad "arbetet beräknas omfatta 30 arbetsdagar" är ju en fuling då alla i branchen räknar med max 10 dagar deltid. Skrivningen betraktas dock som ett fast pris, och diskussioner om hur man klämmer in 31 timmars arbete på en dag blir ointressanta.
Det där håller jag inte med om.
Enbart det faktum att man gett en tidsuppskattning kan knappast förvandla offerten till ett fastpriserbjudande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.