KnockOnWood skrev:
Till skillnad mot t.ex. IKEAs köksskåp.
De anger mycket tydligt till och med åt vilket håll skruvarna skall dras :)[/ATTACH]
Fast det är väl möjligen det enda som är tydligt i IKEAs instruktioner. ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nerre, om man ser lite annat än alla dom elgrejer jag handla (utan instruktioner) så är det väl rätt vanligt att man inte får instruktioner om man köper "grejer" för några veckor sedan köpte jag en ny startmotor till en bil, har även nyligen köp en krankägla, däck till en barnvagn alla helt utan anvisningar. Köper jag en luft/luft värmepump får jag ganterat inte någon detaljerad montageanvisning.
 
elmont skrev:
Nerre, om man ser lite annat än alla dom elgrejer jag handla (utan instruktioner) så är det väl rätt vanligt att man inte får instruktioner om man köper "grejer" för några veckor sedan köpte jag en ny startmotor till en bil, har även nyligen köp en krankägla, däck till en barnvagn alla helt utan anvisningar. Köper jag en luft/luft värmepump får jag ganterat inte någon detaljerad montageanvisning.
Jag hoppas du är utbildad bilmekaniker eller har erfoderliga kunskaper om du tänker byta startmotor själv:) Jag råkar vara utbildad bilmekaniker och har ibland undrat över att vem som helst kan få renovera bromsar och byta styrleder på en bil vilket kan få lika ödestigra konsekvenser som ett elfel om det inte görs rätt.

Men startmotorn behöver du väl inte skruva isär för att montera? Hur man monterar den är knappast startmotortillverkarens ansvar utan biltillverkarens. Biltillverkaren däremot har väl dokumenterat hur man går tillväga men precis som i ditt fall är det förbehållet en utvald skara. Sedan finns det ganska bra utbud av handböcker typ Haynes med utförliga instruktioner hur arbetet ska utföras som var och en kan köpa.

/Mats
 
Skillnaden är väl att på ELKOs hemsida finns en utförlig instruktion om hur man ska gå till väga och jag tycker att startmotor är ett rätt "lika" problem, det är en liten del i en större helhet och det fans inget som talade om om man skulle lossa bägge muttrarna "anslutningsskruven" samt inget om hur man skulle göra med plasten som satt på drevet.
Ps
Startmotorn satt så pass illa att jag överlät till en bilmek att byta
 
elmont skrev:
Nerre, om man ser lite annat än alla dom elgrejer jag handla (utan instruktioner) så är det väl rätt vanligt att man inte får instruktioner om man köper "grejer"
Anekdotiska bevis i all ära, som jag skrev tidigare så finns det gott om tillverkare som inte vet vad som gäller, att många tillverkare gör fel betyder inte att det blir mer rätt att göra fel.

Jag googlade lite snabbt och enkelt på "CE-märkning svensk bruksanvisning".

http://www.av.se/teman/marknadskontroll/allman/
Det ska alltid följa med en bruksanvisning på svenska med den CE-märkta produkten.
http://www.marknadskontroll.se/node/12
Den CE-märkta produkten ska också åtföljas av en bruksanvisning på ett officiellt EU-språk som innehåller all väsentlig information för att produkten ska kunna användas för avsett ändamål på ett säkert sätt. Vid leverans till slutkund ska produkten åtföljas av en bruksanvisning på mottagarlandets språk.
http://www.entreprenad.com/kategorier/alla/svart-att-hantera-ce-markningen/
En ny maskin ska vara 1) CE-märkt, CE-märkningen ska styrkas av ett intyg 2)”EG-försäkran om överensstämmelse”, och det ska finnas en 3)bruksanvisning.
 
Visst, men bruksanvisning och monteringsanvisning är inte samma sak.
Bruksanvisningen i det här fallet behöver inte täcka in mer information än hur man manövrerar brytarna på en redan monterad enhet.
 
Det är säkerhetsrelaterad information som måste medfölja produkten (antingen vara märkt på den eller bifogas). Hur man slår av/på en strömbrytare är inte direkt säkerhetsrelaterad information. Hur man monterar ramen så den inte lossnar tycker jag borde räknas som säkerhetsrelaterad information.

Bruksanvisning är en lite för generell term, "Instructions for safe use, installation and disposal" brukar det ganska ofta kallas och säger lite mer om vad det handlar om.

Att man inte fattar hur prylen fungerar bryr sig inte reglerna om, reglerna handlar om säkerhet, inte användarvänlighet. (Alla som försökt programmera en video för 20 år sen inser ju att användarvänligheten inte riktigt stod högt i tak:) )
 
Då kan jag få meddela att strömbrytaren från Byggmax inte fungerade när den väl var på plats. Först hände ingenting och när jag petade bort knappen och ramen och tryckte lite med skruvmejseln så bara sprakade det i brytaren. Kollade att trådarna satt fast ordentligt vilket dom gjorde. Åkte då iväg och köpte en Elko som fungerade perfekt och knappen, ramen och hela brytaren känns mycket stabilare och passformen på delarna var något helt annat. Efter allt billigt skräp man köpt borde man veta bättre och köpa kvalitet direkt.

Jag pillade isär Byggmaxbrytaren för att kolla hur det såg ut inuti. På en av kontakterna i brytaren var det en rejäl pärla från gnistrandet. Jag måste säga att innanmätet inte såg särskilt förtroendeingivande ut. Konstigt att dom fått dom godkända.

/Mats
 
Godkända och godkända, var det något certifieringsmärke på? D.v.s. S-märke, TÜV, VDE eller liknande? Annars är det nämligen "självdeklaration" som gäller för de flesta typer av produkter och sen gör myndigheterna marknadskontroll där de köper in produkter och kollar om de uppfyller kraven.

På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man se alla försäljningsförbud som de har utfärdat.

Är det bara CE-märke på så är det tillverkaren själv som "tycker" att de uppfyller kraven, ingen "tredje part" har varit inblandad.
 
Den enda märkning som står på brytaren är KEMA KEUR men vad det borgar för verkar svårt att hitta några uppgifter om när man Googlar, i alla fall på svenska.

Jag trodde i min enfald att allt elmaterial som säljs måste vara kontrollerat på ett eller annat sätt.

/Mats
 
C
KEMA-KEUR är väl Holländska motsvarigheten till S-märkning.
 
senmathal skrev:
Jag trodde i min enfald att allt elmaterial som säljs måste vara kontrollerat på ett eller annat sätt.
Nej, inte sen vi gick med i EU.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.