Jag sitter i styrelsen på nya brf och har fått i uppdrag att välja tjänsteleverantör.

Jag har idag Ownit i nuvarande brf och är nöjd med pris och drift (Oslagbara 169 kronor för 1 gbit). Men styrelsen vill ha 3 förslag de kan ställa mot varandra. Jag har redan skickat förfrågan till Bahnhof och Ownit men behöver alltså en till. Tips?
 
Telia, bredbandsbolaget.
Opennet om ni har möjligheten.
Det du ska se till är ni själva äger accessnätet dvs kablarna i föreningen så ni kan byta leverantör när tiden för den ni nu väljer går ut.
 
C
Bredbandsbolaget och AllTele har också bra erbjudanden.

Resan i vår BRF blev väsentligt längre än vad vi trodde från början. Lite tips på saker att fundera på:
  • Är fastigheten ansluten till kommunalt fibernät?
  • Individuell- eller gruppanslutning? I praktiken är det bara gruppanslutning som ger ett bra pris så valet är kanske inte så svårt.
  • Med gruppanslutning måste kostnaden täckas genom årsavgiften. Tillåter stadgarna att årsavgiften innehåller en fast komponent, dvs ej strikt efter andelstal? Om inte vill man sannolikt göra en stadgeändring så att kostnaden kan fördelas rättvist. Förslag till stämma. Extrastämma.
  • Finns ett befintligt fastighetsnät? Om inte, vem skall leverera och hur skall det finansieras? Flera leverantörer erbjuder att bygga nätet mot bindningstid/förhöjd avgift. Upphandling av fastighetsnät. Var har man för krav på installationen? Hur skall kablarna förläggas? Var skall uttag placeras? Var skall "centralen" placeras? Fiber eller koppar? Totalkostnadskalkyl. Osv.
  • Vilken hastighet skall ingå? Kan man höja hastigheten individuellt och vad kostar det?
  • Enbart bredband, eller även TV/telefonitjänst? Vad skall ingå? Vilka tillval är önskvärda? Vilka kanaler erbjuds? Vad kostar det?
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi är anslutna via stokab

Öppna alternativ är så sanslöst mycket dyrare så det är nog inte aktuellt, som sagt idag har jag 1 Gbit för 169 kronor ink tv och telefon.

Tack för tipsen dock
 
Alltele skall ni hålla er borta ifrån. Riktigt dålig kundservice.

Men annars är väl Bahnhof, Bredbandsbolaget, Tele2, Telia rätt stora inom detta.

Bahnhof är den bästa, men tyvärr nog inte den billigaste. Enda leverantören som faktiskt bryr sig om sina kunder och dess integritet.
 
Jag har haft Bahnhof och varit väldigt nöjd. Och precis som föregående talare nämner så har de väldigt hög svansföring när det gäller sina kunders integritet.

Vad som de dock inte talar lika högt om är att alla privatkunder faktureras från deras helägda dotterbolag med säte i Ponta Delgada i Azorerna, Bahnhof Unipessoal Lda. Allt för att slippa betala moms och andra skatter i Sverige. :thumbdown:

https://www.bahnhof.se/om/
 
Cisco och Bahnhof funkar bra!
 
Har skickat förfrågan till dem redan, är som sagt nöjd med ownit 1 Gbit så de ligger i klart överläge vid eventuell förhandling.
 
Bredbandswebben, många förslag! ^^ Ni i Stockholm har inte så begränsat utbud som vi här i Dalarna! Men bättre än Ownit kan du nästan inte få, beror på vad du är ute efter!
 
Buzz4711 skrev:
Vad som de dock inte talar lika högt om är att alla privatkunder faktureras från deras helägda dotterbolag med säte i Ponta Delgada i Azorerna, Bahnhof Unipessoal Lda. Allt för att slippa betala moms och andra skatter i Sverige. :thumbdown:

[länk]
Off topic ; inget bolag kan fakturera en privatperson bosatt i Sverige för en tjänst som utförts i Sverige utan att lägga på moms. Bahnhof skulle aldrig få agera som operatör i Sverige om de inte tog ut den moms som är lagstadgad för tjänsten.

Azorerna är med i EUs moms område under Portugal, så du är nog ute och cyklar..

Saxat från SKV hemsida

"Digitala tjänster
Försäljning av digitala tjänster, dvs. elektroniska tjänster, telekommunikation samt radio- och televisionssändningar, till någon som inte är en företagare är omsatta i det land köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.


On topic ; Jag har själv Bahnhof sedan 4 år och är nöjd.
 
C
Märkligt, vi tog också in offert från Ownit 2012 och då var de dyrast bland de alternativ vi valde mellan.
 
Det här var 2011, får se de kanske har blivit sämre, 100/100 betalar vi 139 för och 1 gbit 169 båda inkl tv och telefoni
 
C
Priserna vi fick då var 169 kr för 100/100 + 69 kr för kollektivt basutbud TV + 49 kr för telefon.
Exklusive etableringskostnad och kostnad för installation av fastighetsnät.
 
fusion skrev:
Off topic ; inget bolag kan fakturera en privatperson bosatt i Sverige för en tjänst som utförts i Sverige utan att lägga på moms. Bahnhof skulle aldrig få agera som operatör i Sverige om de inte tog ut den moms som är lagstadgad för tjänsten.

Azorerna är med i EUs moms område under Portugal, så du är nog ute och cyklar..

Saxat från SKV hemsida

"Digitala tjänster
Försäljning av digitala tjänster, dvs. elektroniska tjänster, telekommunikation samt radio- och televisionssändningar, till någon som inte är en företagare är omsatta i det land köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas.


On topic ; Jag har själv Bahnhof sedan 4 år och är nöjd.
Det är ett portugisiskt momregistreringsnummer på min faktura (PT509519636).
Något har hänt sedan förra året. Nu är det 25% moms, förra året var det 18%. Totalsumman är densamma. Antingen har Portugal höjt momssatsen eller så har de tvingats använda svensk momssats för att köparen finns i Sverige. Frågan är vem som får pengarna.
 
C
b_hasse skrev:
Det är ett portugisiskt momregistreringsnummer på min faktura (PT509519636).
Något har hänt sedan förra året. Nu är det 25% moms, förra året var det 18%. Totalsumman är densamma. Antingen har Portugal höjt momssatsen eller så har de tvingats använda svensk momssats för att köparen finns i Sverige. Frågan är vem som får pengarna.
Ja, det där med moms och elektroniska tjänster klargjordes väl ganska nyligen om jag minns rätt?
Var det inte nån sajt som höll på med elektroniska klippdockor eller nåt sånt som tidningarna skrev om? Där det handlade om att de skulle behöva betala moms både i produktionslandet och i konsumentlandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.