För din skull Micro :D
Här kommer min plan.. skissade upp den lite snabbt så du kunde få tjyvkika hehe..

pallkrageodlingar.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är (som synes) att bygga ett eget litet odlingsrum.. på bilden finns två ingångar men det är inte helt säkert att det blir så i slutänden.. men troligen :) Försökte skriva till måtten på utrymmet som vi räknar med ska gå åt..

Om man kikar på bilden och tänker sig måtten på pallkragarna, så förstår man kanske varför jag valde 6 halvpallar också hehe.. det var baserat på lite mått ..

Gången vid "entrén" är ganska bred (mitt minimum var en skottkärrsbredd.. men det blev 120 cm (en pallkrages bredd - det gör "rummet" flexibelt).. även gången vid den andra entrén är 120 cm.. däremot är gångarna på insidan "runt ört/kryddön" 90 cm bara (dvs fortfarande ganska breda)..

Men allt är planerat för att vara hm bekvämt.. man ska kunna ställa nån kruka här o var.. ha två skottkärror/soptunnor därinne när man håller på osv.. höjden är lite baserad på taskiga leder/rygg.. och sparande av dem på den andra halvan av familjen som inte har så mycket problem med "kroppen" i dagsläget..

Vet att det kommer gå åt en hel del jord osv, men men.. tre på höjd blir nog bra *hoppas*

Lite mer info:
-------------------


Tanken är att grävnisse hjälper oss med maskin och ta bort grässvålen på hela området och ev lite utjämning (som jag visade på bilden i inlägget innan).. sen ska det på lite duk och dränerande grus.. och pga sork och mullvad.. så kommer jag nog lägga finmaskigt nät i botten också och ev några beg stenplattor i format 40x40 (om jag får tag på några, strlk viktig men inte utseendet ju).. sen plast på insidan av bäddarna.. så de håller längre än annars (blöt jord gör ju sitt..)..

Ha en trevlig kväller,
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
De där på vänstra sidan av bilden är våra hallonbuskar vi planterade förra året.. :) och då vi kommer behöva sätta staket runt odlingarna (för rådjur och harar..) så kommer den delen få ingå innanför staketet också.. :)

Hm.. de där glasrutorna som syns på bakre delen av pallkragarna.. är armeringsnät mellan stolpar.. för klättrande bönor/ärtor osv..

..OCH PS.. den gamla odlingsbädden ska tas bort som var med på bilden i ett tidigare inlägg :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
Vår gurka växer fort nu, skickar tentakler åt alla möjliga och omöjliga håll för att klättra mot ljuset :D

gnurkan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker se till att den inte knyter fast sig helt bara, den ska ju få sin rättmätiga plats ute sen.. när vädret kommit i fas :rolleyes: med min tidiga sådd..

platis.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plåtnisse har varit här också.. *weei*.. kors i taket..

Våra skorstenar har fått krage och håller förhoppningsvis numer tätt (y)

Den ena skorstenen gick fina fisken, den andra var det värre med.. tappade puts som brödsmulorna från hårda mackan på morgonen smular ner bordet .. väldigt många lagningar (olika djupa) och bör putsas om ganska snarast..sägs det..

Får väl erkänna att tanken slagit oss redan innan (väldigt stor spricka).. men det rasade lite mer när plåtisen var här och jobba..

Jaja.. en sak i taget..
 
I helgen var Mr grävare här och tog bort grässvålen där våra pallkragar ska stå (steg 1 check). Gick snabbt och smidig (ska det väl göra när man har utrustningen), sparade in ett år eller två tror jag (gentemot om vi skulle grävt allt för hand..). Tyvärr så började det regna, vilket gjorde att det blev lite lerig/spårigt på gräsmattan efter maskinerna.. men tar man bort själva hjulmönstret från gräsmattan.. så är den nog slätare (mer tillplattad) nu än innan hihi..

2015-05-10 21.00.12-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår påbörjade vi att lägga markduk där pallkragarna ska stå.. samt lägga finmaskigt nät i botten under pallkragarna (har en del sork o mullvad här..).. hälften av jobbet är kvar dock till ikväll (alt imorgon beroende på vädret).

Imorgon kväll kommer en lastbil med jord hit.. (denne lastbil tar också med sig vår grässvål som de grävt upp.. så blir vi av med den på en gång).. mycke jord blir det hehe.. går ju åt 5-600 liter per "krage"..! Vi ska tack och lov få hjälp till helgen med att lägga i jorden i lådorna också.. mr grävare kommer igen.. *phew*..

Sen är det vårt jobb kvar då.. bygga lite klätterstöd (har köpt armeringsjärn och några träbitar).. komma på vad vi ska ha för material på gångarna (hämta grus/makadam).. måla pallkragarna.. fixa bevattningssystem.. odla.. osv :)

PSSSTTTT
.....Han fick också passa på att gräva upp en gång till lusthuset samt göra en skopbredds "rabatt" runt lille stenröset.. man får la passa på när maskinerna är på plats ju :D

lusthusgang.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Blir nog tjusigt dethär till slut :) håller själv på att måla pallkragar mellan varven till liknande projekt fast i mycket mindre skala.
Tänker du ha flera kragar i höjd? Och kör du jord i hela kragen/kragarna eller bottnar du med något typ Lecakulor?
 
Goteborg skrev:
Blir nog tjusigt dethär till slut :) håller själv på att måla pallkragar mellan varven till liknande projekt fast i mycket mindre skala.
Tänker du ha flera kragar i höjd? Och kör du jord i hela kragen/kragarna eller bottnar du med något typ Lecakulor?
Det kommer ta sin lilla tid innan det här "tjusiga" kommer in i bilden har jag insett.. haha.. men odlingen kommer nog igång snart iaf! Marken var hutlöst mycket mer sne och vind i verkligheten.. än i min hjärna :rolleyes: MEEN shit the same.. det ska både dit spaljer färg och "golvmaterial" (har inte valt än..).. så det blir bättre iaf..

Vi har tre kragar i höjd, vill inte krypa omkring på marken och rensa.. så det är mer av praktiska skäl än för grönsakerna/odlingarna så att säga. Det går åt väldigt mycket jord när man fyller upp.. men det var en smäll vi fick ta.. (bokade in en lastbil för leverans av jord..)

Jag forskade mycket i det här med pallkragar innan jag valde hur vi skulle göra.. det är ungefär som att försöka läsa sig till att dränera ett hus... alla tycker olika.. har olika erfarenheter och stränga åsikter.. går sällan att komma fram till nått gemensamt haha.

Man får helt enkelt läsa så mycket man kan och välja utefter eget vett, plånbok och hjärta..

Vi gjorde såhär:
- Grävde bort svål
- Markduk på..
- Nät utrullat.. (väldigt ovanligt tydligen, men vi har sork och mullvad och gjorde en liten extragrej..)
- Pallkrage uppställd..(3 på höjd hos oss)
- Åldersbeständig plast uppsatt på insidan av kragarna (plastfrågan, kan man nästan hamna i slagsmål över haha)
- Jord, massa.. (och lite tillsatt gödsel)

.. och nu väntar vi in slangarna..för vi ska lägga ner droppslangar för bevattning.. :)

Från början hade vi tänkt dränera lite med grus/leca/nått i botten.. men efter lite prat med han som grävde hos oss.. samt några trädgårdsnissar (plus det man läst).. så valde vi att köpa mer jord ist.. kommer förhoppningsvis göra vattningen jämnare för planteringarna.. hade vi brutit av med nått dränerande lager.. hade vattnet betett sig annorlunda när man vattnade (samt vid ev torka osv)..

MVH Sandra
 
Pallkrageodlingen del 1:

pall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Pallkrageodlingen del 2:

pall_a_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_a_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_a_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_a_4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_a_5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Pallkrageodlingen del 3:

pall_b_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_b_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_b_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär långt har vi kommit idag, nu väntar vi på slangar, gångmaterial, spaljeer och färg.

* Slangarna ska läggas ner i jorden i alla pallkragar, det är droppbevattning som är tanken (ej svettslang). Underlätta lite för bevattning av våra odlingar, ska så småningom köpa kärl och ta tillvara på regnvattnet bättre också.. (så vi kan vattna med det..)

* Pallkragarna ska målas för att bli mer enhetliga/svarta.. dvs snyggare haha.

* Vi har köpt armeringsnät och trä för att bygga lite klätterutrymme till ärtor och bönor (ska bara snickras ihop)

* Material till gångarna ska väljas och läggas ut..

(y)
 
Ser inga bilder i del 3.
 
Noseone skrev:
Ser inga bilder i del 3.
Hm, ingen alls? Det ska vara tre bilder och lite text under. Jag ser dem på paddan nu (hade datorn när jag la in dem tidigare idag).. och jag gjorde på samma sätt som del ett o två.. :x ska kolla på ytterligare en annan dator imorrn.. om nått ser konstigt ut (dvs inte syns).

Med vänlig hälsning, Sandra

PS - maken provade kika på sin padda, där funkade de inte heller..hmm.. Mysko!
 
Redigerat:
Ingen bild här heller! :mad:

ingenbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Provar att lägga in bilderna igen.. hoppas att det fungerar denna gång (!?)

Pallkrageodlingen del 3:

pall_b_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_b_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


pall_b_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jante
  • Laddar…
I helgen så planterade vi droppslang i våra pallkragar (de som enligt ritningen är ett u).
Det gick bra!

Vi hade köpt en sån här (mer eller mindre dyr..) 50 m gardena droppslag/startpaket (för bevattning under jord) med tryckutjämnare - och några extra "hörn"..

2015-06-02 09.31.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har lagt ner dem (två sep slingor) i jorden.. en 15 cm ner.. rakt igenom varje krage! Vi borrade hål igenom plast och trä mellan varje och fortsatte dra slangen.. och när u:et var slut täppte vi till ändarna där :) När vi provvattnade verkade det funka bra.. förutom kallduschen som vi fick av vår vanliga slangkoppling som släppte från slangen *brrrr*

IGÅR:

Var det fint väder en stund på eftermiddagen/kvällskvisten.. och då passade jag på att plantera lite ute, både några amplar och urnor.. samt i mina fina "hjulmojjar"..

hjulmojj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev rabarber och smultron i dem (har två st bredvid varandra) :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vad är detta för sommarväder egentligen? hade väntat mig lite mer *buhu*.. men alltså, det är ganska trist. Visst, nu har det kommit LITE luftvärme härnere.. men solen "strålar" med sin frånvaro.. :thumbdown:

Inspirationen är inte på topp direkt när det gäller att få "arslet ur.." men planeringarna är det inget fel på hehe ;) nu håller jag bara tummarna för att vi faktiskt får lite sommarsol med, för det behövs! Våra odlingar i pallkragarna går hiskeligt långsamt (men å andra sidan har de inte fått många timmars sol sen de sattes..) de tappra rädisorna och morötterna är dock på g (de syns iaf några om man tittar noga..)..resten har inte ens tittat upp :/

Nåja, som vanligt kan man inte styra allt här i livet (vädret är en sådan sak!).

Apropå det där med "arslet ur".. så har vi faktiskt hämtat två lass grus nu.. till pallkragarnas gångar *woho* (ja..jag vet det tog lite tid). Igår dumpade vi ena lasset inne bland kragarna.. och idag åkte jag och min far iväg och hämtade ett lass grus till och påbörjade några högar mellan hallonhäcken och pallkragarna.. (sen kom vädret ikapp..)

Skälet till att vi inte slätat ut det är att pallkragarna ska målas och vädret sucks *rent ut sagt*.. vi försöker att hitta ett litet bra tillfälle till att måla den nedre delen (resten kan man ju måla senare).. så vi ska kunna kratta ut gruset och fylla på med det som saknas.. men inte så lätt..

10986835_10153376141068328_1495462941216952817_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.