anders07 skrev:
Jag använde 12 mm hyvlat när jag lade massivt ekgolv.
Jag pluggade reglarna rejält (40 cc) I betongen med 6 mm spikplugg.
Eftersom man skruvar golvplankorna snett in gick det bra. Vissa skruvar när jag hade för brant vinkel gick skruven ner i betongen och brast.

Golvet blev väldigt stadigt och bra!
Jag klämde ner 30 mm glaskula under golvplankorna för att slippa trumljud.
Intressant! Kommer du ihåg vilken bredd du använde på det planhyvlade virket? Vore också intressant att veta vilken typ och längd du hade på skruven?
 
Det går att lägga ett massivt, tjockare trägolv flytande. Men sällan tillåter kvaliteten på golvet det. Många golvbrädor brukar vara lite sneda och krokiga. Har man gott om tid kan man limma och tvinga ihop bräda för bräda. Men man måste nästan vänta 30 minuter innan man kan lägga nästa bräda, så föregående torkat.

12mm reglar är väl ungefär vindläkt. Den lär inte hålla skruvarna tillräckligt.

Ett förslag kan vara formplywood som du sågar i ca 10 cm breda remsor. Limma/skruva dessa i betongen på cc 60. Det bör hålla för att sedan skruva golvet i.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Vi kör med 15mm plywood, sedan limmar vi golvet på det

edit: Kör på denna metod efter tips från ttgolv, från deras hemsida

Om man ändå vill lägga ett massivt trägolv på betong, så kan man lägga en fuktspärr och sedan ett underlag som går att skruva i. T.ex. 15 mm plywood.
OBS!!! I utrymmen där man lägger trägolv skall den relativa
luftfuktigheten RF ligga mellan 30 – 60 %. Om RF är högre eller lägre
kan man få problem.
edit igen: fuktspärr etc gäller inte dig då det är mellanbjälklag i ditt fall
 
Redigerat:
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
AG A skrev:
Det går att lägga ett massivt, tjockare trägolv flytande. Men sällan tillåter kvaliteten på golvet det. Många golvbrädor brukar vara lite sneda och krokiga. Har man gott om tid kan man limma och tvinga ihop bräda för bräda. Men man måste nästan vänta 30 minuter innan man kan lägga nästa bräda, så föregående torkat.

12mm reglar är väl ungefär vindläkt. Den lär inte hålla skruvarna tillräckligt.

Ett förslag kan vara formplywood som du sågar i ca 10 cm breda remsor. Limma/skruva dessa i betongen på cc 60. Det bör hålla för att sedan skruva golvet i.
Tack! Vilken tjocklek på formplyfan tror du skulle vara minimum för att hålla skruvarna tillräckligt? Håller formplyfan skruvarna bättre än vanlig plyfa?
 
billyby skrev:
Tack! Vilken tjocklek på formplyfan tror du skulle vara minimum för att hålla skruvarna tillräckligt? Håller formplyfan skruvarna bättre än vanlig plyfa?
Jag tror att 12 mm räcker. I och med att du kan göra dem så breda du vill, kan du ju skruva varje golvbräda med två skruv i varje "remsa".
Formplyfan är något bättre att skruva i, enligt mig. Men framförallt tål den fukt, och bör inte vara något problem att lägga direkt på betongen.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Hur länge har det legat där? Det funkar säkert men inget jag skulle göra i alla fall. Kilsågat vet jag inte vad det är för funktion på men kanske har något med det att göra. Men vanliga spontade furubrädor krymper ju så mycket ibland att de nästan går ur sponten då om de inte är skruvade eller spikade kan du ju tänka vad som händer.
 
billyby skrev:
Intressant! Kommer du ihåg vilken bredd du använde på det planhyvlade virket? Vore också intressant att veta vilken typ och längd du hade på skruven?
Jag minns inte riktigt vad det var för bredd på plankorna men runt 100-120 mm skulle jag tro det var...
Jag använde korta golvskruv, de var typ 34 eller 38 mm eller nåt sånt...
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
SnickarMartin skrev:
Det funkar säkert men inget jag skulle göra i alla fall. Kilsågat vet jag inte vad det är för funktion på men kanske har något med det att göra. Men vanliga spontade furubrädor krymper ju så mycket ibland att de nästan går ur sponten då om de inte är skruvade eller spikade kan du ju tänka vad som händer.
Vi har spikade kilsågade furuplank i ett rum och de har not på båda sidorna. I och med att rotändarna är ca 30 cm kan de bli rejäla springor. Lösfjädern är 4-5 cm bred.
Trots att vårat golv är lagt på 70-talet tror jag inte att det har torkats ner till snickeritorrt innan det lades vilket gör att springorna aldrig går igen helt.
Gillar man en sliten look med många gropar och repor är furu säkert trevligt, men det blir väldigt lätt märken i golvet. Gamla golv är hårdare pga kåda och harts har stelnat, men "färska" golv är bra mycket mjukare.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
arneri68 skrev:
Vi har spikade kilsågade furuplank i ett rum och de har not på båda sidorna. I och med att rotändarna är ca 30 cm kan de bli rejäla springor. Lösfjädern är 4-5 cm bred...
Här finns i alla fall minst en som vet vad kilsågat är (y)

Själv har jag Kährs lamellparkett i bok, som jag tycker är snyggt och trodde var oömt.
Men det visade sig vara mycket mer ömtåligt än ek.

Synd, för jag tycker ek har lite tråkig färg.
Duger bok bara till glasspinnar och skärbrädor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.