AndersS skrev:
Återkom hur det går för dig att lösa upp ferrogent/gödsel i den mängden, även i pulverform kan olika medel vara blandade för att vara hanterbara.
Har försökt med NPK som var granulerad men det blev inte bra, så det blev flytande Blåkorn istället.
Varför kör du inte Centrifugalspridare?? Smidigt och effektivt.
 
elpaco skrev:
Varför kör du inte Centrifugalspridare?? Smidigt och effektivt.
Har du provat det med ferrogent?
Jag tycker det är riktigt otrevligt att hantera även om man är försiktig, det dammar väldigt lätt och smakar järn i munnen.
Så jag har en stor säck ståendes här, betydligt smidigare med en färdigblandad flaska.
 
Peter2400 skrev:
Har du provat det med ferrogent?
Jag tycker det är riktigt otrevligt att hantera även om man är försiktig, det dammar väldigt lätt och smakar järn i munnen.
Så jag har en stor säck ståendes här, betydligt smidigare med en färdigblandad flaska.
Nej AndersS skriver att han försökte lösa NPK i vatten ... Ferrogent löser man i vatten och vattnar ut med ramp, som jag postat tidigare. Standarddos är 5-10 volymprocent. Inga problem. Har man stora ytor kan man köra mer koncentrerat och ryggspruta. Det viktiga är att inte köra med strilmunstycke, det går inte.
 
Det var en test med att lösa i vatten då jag efter vintern hittade en säck med NPK som smällt samman till en stor klump och det fungerade dåligt.
Nä, tidigare körde jag med en Gardenaspridare för gödsel men tröttnade och med lite teknikträning så gäller nu gammaldags såman kastning, fungera utmärkt.
Däremot ferrogent sprutar jag med hjälp av ryggspruta. För att säkerställa att järnsulfaten blir riktigt blandad och inte sätter igen munstycke så blandas den i vattenkanna innan den slås i ryggsprutan.
 
Ja droppspridarna typ gardena år värdelösa. Handhållen Centrifugalspridare däremot ..
 
Någon som använder kalksalpeter?
 
Atom skrev:
Någon som använder kalksalpeter?
Du menar i allmänhet? Nej ogärna. Det ger en mycket snabb växtspurt och mycket klipp.
 
Atom skrev:
Någon som använder kalksalpeter?
Japp. Har ett program jag håller på att förfina, men har precis gått med vattenkanna+spridarramp och vattnat mossan med järnsulfat. Nu får mossan vissna ner helt och nu väntar jag på lite högre nattemperatur, sedan blir det bombning med kalksalpeter och invänta en gräsmatta på anabola steroider. Roboten får ta några extra turer innan det blir vertikalskärning.
 
elpaco skrev:
Nej AndersS skriver att han försökte lösa NPK i vatten ... Ferrogent löser man i vatten och vattnar ut med ramp, som jag postat tidigare. Standarddos är 5-10 volymprocent. Inga problem. Har man stora ytor kan man köra mer koncentrerat och ryggspruta. Det viktiga är att inte köra med strilmunstycke, det går inte.
5-10 volymprocent? Jag har hört 1-2 dl per 10 liter tidigare som sprids på 50 kvm (Olle Berg) och det blir väl bara 1-2% ?

Jag körde enligt Olles rekommendationer men fick ingen reaktion på mossan alls, så jag kanske skulle testa att öka dosen till i alla fall 5% då?
 
En deciliter järnsulfat per 10 liter vatten fungerar för mig. Mossan svartnar inom några timmar eller högst någon dag. Jag brukar sprida med vanlig vattenkanna och då hinner jag inte 50 kvm på en kanna. Det blir nog snarare 15-20 kvm.
 
Vad konstigt, jag fick inte en reaktion på den blandningen?! Det enda som hände var att gräsmattan blev randig?! Men på mossan vart det ingen ändring.

Jag fick heller inte en kanna att räcka till 50 kvm, utan precis som du ungefär hälften; 25 kvm.

Läste någonstans att man inte skulle sprida på torr matta, vilket jag nog gjorde? Kan det vara orsaken?
 
1,5 deciliter kör jag med till 10 liter vatten, men nu i år så bet det inte lika bra som tidigare år, så fick gå dubbla svängar av okänd anledning.
 
OK, jag får gå på igen med andra ord!
 
mexitegel skrev:
OK, jag får gå på igen med andra ord!
och igen och igen och igen :)
 
:)
Provar nog att dubbla dosen till 3dl per 10 liter, det kan väl inte vara skadligt eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.